Verschil 1.4 i-dsi - 1.4 i-vtec

Enkel specifieke vragen over dit model!

Verschil 1.4 i-dsi - 1.4 i-vtec

Berichtdoor BREBO » ma 05 jul 2010, 04:22

Hallo,

Ik vroeg me af wat het verschil is tussen de 1.4 i-dsi en de 1.4 i-vtec die gebruikt worden in de 8ste gen van de civic.
Vanaf 2009 is de i-dsi namelijk vervangen door de i-vtec.

Het grootste merkbare verschil op papier zijn de pk's. 83pk voor de i-dsi tov de 100pk van de i-vtec, maar maakt dit wel een groot verschil uit tijdens het rijden (leeg en volgeladen wagen)?
De i-dsi zit al aan z'n max koppel van 119nm op 2800 tr/min, de i-vtec 127nm op 4800tr.
Het verbruik blijkt hetzelfde te zijn volgens de speclijsten, maar normaal moet de i-vtec toch meer verbruiken door de hogere toeren als je wat koppel wilt hebben?

Welke is volgens jullie de beste motor van de 2 en waarom?

Hier zijn de specificaties van beide motoren:
http://www.auto-ruiter.nl/modellen/civic/specificaties/1.4_i-dsi.html
http://www.fl.honda.be/content/wagens/modellen_civic_gegevens.php?mv=1043
BREBO
Dax rookie

my honda: concerto 1.4GL
Advertenties:

• Re: Verschil 1.4 i-dsi - 1.4 i-vtec

Berichtdoor BREBO » wo 07 jul 2010, 01:46

Bedankt voor alle reacties en de hulp. Hier mag een slotje op. :goed:
    Blijkbaar is de kennis van gesmolten plastieken bumpers hier groter dan die van motoren :no:
    BREBO
    Dax rookie

my honda: concerto 1.4GL
    Advertenties:

Re: Verschil 1.4 i-dsi - 1.4 i-vtec

Berichtdoor Jdm_Whore » wo 07 jul 2010, 08:16

Ten eerste, deze twee motors zijn denk ik het minst verkocht, dus gaan er ook weinig tot geen mensen zijn die ervaringen/feiten/info kunnen delen..

Ten tweede, je hebt nog maar 2 dagen geleden de vraag gesteld..

En ten derde.. Dit is niet honda-tech oid.. Hcb is een bescheiden forum, waar je niet op ELKE vraag een antwoord gaat vinden..

So no need to be sarcastic :no:

*edit* En euhm, afgaande op de specs die je geeft.. Lijkt me toch vrij duidelijk dat de i-vtec the way to go is?*
    Driving takes three abilities: Accelerating, braking, and turning. More power only helps acceleration. Lower weight helps all three.
    Jdm_Whore
    HCB Veteraan

my honda: CL7 & EK4
    Advertenties:

Berichtdoor falz » di 14 sep 2010, 17:22

i-vtec is idd the way to go :D zoiezo, behalven verzekeringstechnisch dan misschien :)

maar aangezien die 1.4 vtec geen hoogtoerig performance vtec monster is, maar eerder een zuinige vtec (da kan nl. ook) zit het verbruik hetzelfde, ookal heb je zoveel pk en koppel meer ;)

en ik moet JDM-Whore gelijk geven.. ge hebt voor de rest bijna geen andere posts, het staat nog ni zoo lang op t forum en we zijn geen tech forum.. geef het een beetje tijd é, we zijn er wel voor te helpen, en da doen we me alle plezier, maar ge moet ni verwachten da iedereen hier elke 5 minuten het forum checked en een honda all knowing tech god is..

als ge ZO snel een antwoord wou, had naar een honda dealer gebelt of gegaan, en had het gevraagd, die mensen (toch een paar ervan) zullen zoiezo wel nen uitleg der aan kunnen geven :)
    Hoe schraler de eigenaar, hoe "sjinker" den auto ?
    nananananananana BATMAAAAANNNN !
    falz
    HCB Veteraan

my honda: Civic EM1 VTi Coupé
    Advertenties:

Berichtdoor WhiteSol » di 14 sep 2010, 17:43

$1 schreef:$2en eerste, deze twee motors zijn denk ik het minst verkocht, dus gaan er ook weinig tot geen mensen zijn die ervaringen/feiten/info kunnen delen..

Ten tweede, je hebt nog maar 2 dagen geleden de vraag gesteld..

En ten derde.. Dit is niet honda-tech oid.. Hcb is een bescheiden forum, waar je niet op ELKE vraag een antwoord gaat vinden..

So no need to be sarcastic :no:

*edit* En euhm, afgaande op de specs die je geeft.. Lijkt me toch vrij duidelijk dat de i-vtec the way to go is?*

+ U eige eerst is voorstellen ofzo da komt ook iets minder onbeschoft over :ban:
    Afbeelding
    Afbeelding

Only aim to do your duty, and mankind will give you credit where you fail.
    WhiteSol
    Moderator

my honda: Crx Del Sol VTi
    Advertenties:

Berichtdoor Dj3scoupe » di 14 sep 2010, 18:50

+ de regels etc eens doorlezen.... dit is civic info duss verplaatst---->
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Dj3scoupe
    Beheerder

my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

Berichtdoor Dennie » wo 15 sep 2010, 19:00

Het grote verschil tussen beide motoren:

dsi: Heeft twee bougies, waardoor men het benzine-luchtmengsel tweemaal kan ontsteken . Op lage toeren (lage last) zal men deze bougies op twee verschillende tijdstippen doen ontsteken, en op hoge toeren (hoge last) worden deze tegelijk aangestuurd. Men zal deze op lage belasting niet tegelijk gaan doen ontsteken omdat men dan werkt met arme mengsels (onsteken zeer langzaam). Door dit arme mengsel zal bij onsteking het vlamfront zich traag gaan verspreiden, nu door de twee bougies te gebruiken kan men twee vlamfronten creëren. Bij deze motoren wordt ook een aangepaste "betere" menging toegepast, waardoor deze motor zeer efficient loopt.

i-vtec: was de eerste keer dat ze drive by wire gebruikte (samen met directe injectie). Dit geeft de mogelijkheid de gasklep volledig open te zetten op lage last (verminderen van pompverliezen). Het teveel aan lucht (bij lage last) zal terug uit de verbrandingskamer worden gehaald door de inlaatkleppen open te laten nadat de zuiger het ODP voorbij is bewogen. Verder werkt dit systeem ook weer met twee nokprofielen die oliedrukgestuurd worden (zoals bij normale vtec)

Dus als ge vermogen wilt zou ik de i-vtec kiezen, vanwege het veranderende nokprofiel op hoge toeren (ook logisch dat dat koppel dan zo hoog ligt). De dsi heeft dit veranderende nokprofiel niet, dus heeft men de inlaat zodanig aangepast zodat het max kopppel op laag toeren gaat liggen.
    Dennie
    Dax rookie

my honda: civic ep2
    Advertenties:

Keer terug naar civic