door jack70 » do 23 jul 2015, 17:24
Mijn opzet was om een kleine turbo te monteren op mijn stock D16Z6, maar...ik ben veranderd in mijn doelstelling, in die zin dat ik ben overtuigd dat een kleine turbo niet de kick geeft die ik eigenlijk wil.
De experimentele mecanieker in mij zou achteraf toch weer gaan sleutelen om alweer meer PK's te vinden/creëren.
En dat is het gevaar, ne mens begint dan te foefelen met een andere wast-gate, dit ne keer proberen, dat een keer proberen enz.
Tot het helemaal fout gaat en ik in panne sta ergens in de bergen in Zwitserland bijvoorbeeld. Daar sta ik dan met mijn kapot blok dat toch zo'n bom was toen ik er thuis mee vertrok.
Als ik nu start met een B16 blok, dat ik voorzie van sterke ingrediënten, een niet te kleine turbo met een goede afstelling, dan zit ik toch al rap aan 200 à 230 pk.
Ongeveer daar stopt het tunen met turbo voor de del sol en straat-gebruik vermoed ik, althans voor de man die een normale portomonnee heeft zoals ik.
Die you tube filmpjes met meer dan 300pk dat is allemaal mooi, maar hoeveel doen er daarmee duizenden kilometers? en hoeveel geld heeft het dan gekost? Dan is het weer de versnellingsbak die stuk is.., dan weer een steekas krom, een gat in de piston enz.. Nee laat ik met de voeten op de grond blijven, en ook mijn banden hoeven niet te spinnen in 4de versnelling, geef mij liever een goed blok met iets meer dan 200pk en dat is wel voldoende vind ik, voor een del sol in het dagelijks verkeer. Met andere woorden, niet het maximale uit het blok halen maar op save spelen en veel kilometers rijplezier! Voor de koers of dragwedstrijden..dat is iets anders natuurlijk.
Ik ben ook nog een technisch boek aan't lezen over vliegtuigmotoren met daarin een hoofdstuk over turbo, ik zal de nuttige turbo-tips eruit halen en hier neerpennen.