Theorie volgens Endyn (Larry): Inlaat buis moet 25% meer oppervlakte hebben als de gasklep diameter ,en overal waar nodig een radius aanbrengen van ½ r van de gasklep diameter .
Waarom...? => Quote van Larry “Using this formula's radius combined with the 25% increase in area in front of the throttle body allows the lower velocity air flow in the inlet "tube" to exert considerable pressure on the throttle body which is highly desirable from a power standpoint.”
Daarom
Als voorbeeld stock D-series gasklep = 55mm
55mm=2375,82 mm² + 25% = 2969,78mm² =61,50mm binnendiameter voor de inlaat buis.

De juiste inlaat radius aanbrengen gebeurt in mijn geval op een hulpstuk dat over de gasklep schuift dit omdat de gasklep zelf niet genoeg materiaal heeft om de radius in te draaien.Dan heb ik nog een 2,5” (63mm) Bellmouth(ram air)/Velocity stack gekocht voor op de inlaatbuis.Dit is een soortgelijke velocity stack als die van Blox met 6” filter aansluiting.De inlaatbuis zelf heb ik gemaakt met 1 bocht van 60° en 1 van 45° om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen.(Geen 90° bochten dus)

Wat dan ook helpt is alle onnodige kanalen in de gasklep dichtwerken of verbeteren.
In mijn geval heb ik een D16y7 gasklep gebruikt en de Racv opening dichtgewerkt ,omdat ik de iacv van de D16Z manifold al gebruikte.Alsook het stationair kanaal is dichtgewerkt en terug open geboort met een gat van 4mm,zodat bij warme motor de motor net stationair blijft draaien.De onderste openingen die van de racv kwamen zijn dus ook dichtgewerkt zodat de gasklep langer “mooi” rond blijft.Voor dit alles heb ik Devcon F (Smeerbare Aluminium Epoxy) gebruikt.

De gasklep zelf is stock kwa diameters al vrij goed.De standaard D-series gasklep heeft een zeer korte inloopradius van 60mm naar 58mm ,hierna verloopt deze conisch naar 55mm de diameter van de vlinderklep dus.Achter de vlinderklep verspringt deze van 55mm naar 55,50mm en loopt dan conisch van 55,50mm naar 56mm.Dit is dus de juiste vorm voor een luchtversnelling zie” Laval Nozzle” http://en.wikipedia.org/wiki/De_Laval_nozzle
Als volgende gaan we de throttle body shaft bewerken,dit heb ik uit het boek 4 Stroke Tuning van A. Graham Bell gehaald :
De meeste gaskleppen gebruiken de standaard philips schroeven met platte kop en steken aan de andere kant van de gasklep nog eens uit.Samen met de shaft verstoren deze de flow en veroorzaken ze turbulentie.We kunnen 10-12% in flow winnen door de schroeven te verwijderen en de dikte van de throttle shaft te verminderen/aan te passen.Een kant van de shaft zou volledig weggehaalt moeten worden en de andere kant zou dunner gemaakt moeten worden tot 1,5mm en aan beiden zijden de kanten mooi afronden.De vlinderklep zou daarna op de shaft moeten vast gelast worden met de Tig.Bij deze modificatie zou er heel voorzichtig met de shaft moeten omgegaan worden,omdat deze natuurlijk enorm verzwakt ook.

Ik heb het net iets anders gedaan zoals Graham hier uitlegde.Omdat ik liever niet wou gaan lassen op de vlinderklep heb ik de shaft aan een kant weggehaalt dan opnieuw schroefdraad getapt in de shaft en de 2 gaten in de vlinderklep verzonken.Dan 2 verzonken boutjes genomen en enorm ingekort en opnieuw een groef ingeslepen.De andere kant van de shaft heb ik van de originele 2.5mm dik naar 2mm dik gebracht en mooie afgeronden kanten aangebracht.Schroefjes zijn naderhand vastgezet met Hondalock .

De zwarte laag/coating in de throttle body is nu weg door het polijsten ,hierdoor sluit de gasklep dus nietmeer zo mooi af .Wat ik nu gevonden had is dat een bedrijf modelbouw verf gebruikt om die naad mooi af te laten sluiten.De truuk is em om die verflaag heeel dun te smeren met de gasklep dicht ,paar uur laten drogen en dan gasklep open doen.Zo blijft er een flexibel dun laagje staan .Als je het te dik smeert brokkelt het laagje naderhand terug af...
Ondertussen heb ik iemand anders het ook al zien doen op nog een ander manier dan deze .
Hij had de shaft aan 2 kanten bijgeslepen zodat men een Aerofoil vorm kreeg .
http://en.wikipedia.org/wiki/Airfoil
En het eindresultaat :

Na een bepaalde tijd erachter gekomen dat ik hier dus een fout gemaakt had.
De inlaat radius moet gemaakt worden op het breedste punt in de gasklep.Dat wil dus zeggen op de ingangsdiameter .Bij een stock D-series gasklep(55mm) is ingangsdiameter 60mm .Wat ik ook verkeerd heb gedaan is D/4 genomen ipv D/2 .Wat dus betekend dat ik niet een radius van 13,75 nodig had maar een radius van 27,5.Enorm verschil
Ff terug naar autocad en opnieuw tekenen ...