Jesko stelt zich voor

Jesko stelt zich voor

Berichtdoor JeSko » za 28 mei 2022, 04:33

Dag allen,

Mijn naam is Jefrey, 31 jaar uit de regio Antwerpen, ik rijd al enkele jaren met veel plezier een aangepaste Skoda, maar vanwege de drang naar wat sportievers, compacter, en wegens het maken van weinig km's ( wil van Diesel naar Benzine ), ben ik nu naar wat anders aan het kijken, o.a. een EK Civic staat hoog op mijn lijst, ondermeer ook doordat een kameraad een mooie 99' EK hatch heeft gekocht, deze ligt op schroefset en is onderin aangepakt met allerlei hardrace goodies, enkele keren mee gereden en ik was om, wat rijd dat fijn!

Zijn specifieke auto is netjes, maar kent ook wat blaasvorming op de wielbogen achteraan, en naar wat ik hoor en hier lees is dat echt een kwaaltje van deze generatie Civic,ik las hier zelfs ergens dat je ze gewoon niet vind zonder roest? Ik zie wel enkele interessante Civicjes te koop staan tweedehands, maar hoe haal ik de rotte exemplaren er tussenuit? Waar moet ik op letten en hoe controleer ik grondig op roest? Zijn er überhaupt exemplaren die geen roest hebben? Op plaatjes zien ze er namelijk doorgaans netjes uit, maar goed, foto's zijn vaak bedrieglijk.

Grts, Jesko
JeSko
D14 Poster
 
Berichten: 80
Geregistreerd: do 26 mei 2022, 18:00
my honda: Civic EK3 FL 1.5 Vte
Advertenties:



  • Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor who_carez » za 28 mei 2022, 06:58

    Welkom Jeffrey.
    Als het om puur rijden gaat zit je met een Honda wel goed denk ik.
    Het probleem is dat de EK generatie ondertussen op zijn minst al 21 jaar oud is (gebouwd tot 2001)
    Dus uiteindelijk is het normaal dat er hier en daar wat roest problemen zijn. Soms zijn ze ook gewoon helemaal weg geroest...
    Goed kijken zou ik zeggen als je naar ene gaat kijken. Zijn de spleten tussen de carrosserie delen een beetje deftig (Eventuele sporen van een accident...), roest aan de wielranden (een beetje is acceptabel, als je er 3 vingers kan in steken omdat er een gat is, zou ik toch mijn bedenkingen hebben) Ik zou zeggen ga ook is op je rug liggen om de dorpels onder de auto te bekijken. Of probeer foto's te nemen van de onderkant als je er toch niet deftig onder kan zien.
    Er zijn zowizo nog wel civicjes zonder roest hoor. Maar die ga je gewoon niet voor 2-3000 euro kunnen vinden.
    Waar je ook rekening mee moet houden is olie verbruik. Dit hebben zowat 95% van de oudere Honda's.
    Verder is er eigenlijk (bij mijn weten) niet direct iets om ongerust over te zijn. Zijn heel degelijke fijn rijdende autotjes met heel veel potentieel in. Ze beginnen gewoon stil aan op leeftijd te komen en zeldzaam te worden.
    Succes alvast!
    Nen auto is pas snel genoeg als ge smorgends schrik hebt om in te stappen...
    who_carez
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1323
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:32
    Woonplaats: Kapellen
    my honda: FIETS
    Advertenties:

    Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor JeSko » za 28 mei 2022, 08:25

    Dankj allereerst voor het warme welkom,

    Klopt ze hebben al wat leeftijd natuurlijk, dus dat ze enige roest hebben kan ik best verdragen, het hoort er nu eenmaal bij, ik wil echter geen rot exemplaar op de kop tikken. Dus ik ga zeker letten op de punten die je aangeeft, en ook goed cobtrolere onder de auto. Ik kom van een luxe Superb, dus het gaat me inderdaad echt om de rijsensatie, met zo'n EK heb je toch meer dat rauwe gevoel van echt autorijden, wat ik toch mis in modernere auto's waar je meer in gereden word.

    Mijn budget is trouwens hoger dan 2-3000, ik wil er gerust meer voor geven als het dan maar een degelijke is, probleem is dat degene die te koop staan momenteel allen tussen de 1000-4500 staan, echt duurdere EK's staan er niet op.

    Enig olieverbruik voor een oudere Benzine neem ik er wel bij, mijn jaarkilometers zitten rond de 5000, dus ik rijd niet veel, dit moet echt een plezier auto worden. Hij zal trouwens binnen slapen, dus niet in weer en wind, en ook wekelijks goed gepoetst worden ( dus ook onderin wielbogen en dergelijke, als ik met deze manier van onderhoud een degelijke vind, hoop ik hem zodoende wel goed te houden.
    JeSko
    D14 Poster
     
    Berichten: 80
    Geregistreerd: do 26 mei 2022, 18:00
    my honda: Civic EK3 FL 1.5 Vte
    Advertenties:

    Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor who_carez » zo 29 mei 2022, 09:14

    Ik snap u helemaal :-)
    'k heb een Leon Cupra en een ep3 staan maar kijk er enorm naar uit om voor mijn vrouw binnenkort een passende 75pk Twingo te vinden. Gewoon omdat dat helemaal basic en nog effectief rijden is.
    Zo te horen staat ge er financieel dan toch redelijk goed voor. Dan is de vraag nog welke motor versie ge in gedachten had?
    Gaat van een 75pk 1.4 (zelfde als een 90pk 1.4 alleen de dichting achter de gasklep is anders) naar een 1.5 met 114pk en dan een 1.6 vtec...
    Voor zo'n vtec moet je wel redelijk investeren. Misschien is importeren vanuit Nederland ofzo interessant? Dit is redelijk simpel en kost 100 euro voor een gelijkvormigheids attest en dan moet je de auto nog laten keuren voor verkoop. Kwestie van uw markt een beetje te vergroten.
    Nen auto is pas snel genoeg als ge smorgends schrik hebt om in te stappen...
    who_carez
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1323
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:32
    Woonplaats: Kapellen
    my honda: FIETS
    Advertenties:

    Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor who_carez » zo 29 mei 2022, 09:56

    https://www.autotrack.nl/a/honda-civic- ... 1-52194418

    Jammer dat het de andere kant van Nederland is. Maar ziet er wel deftig uit...
    (Sorry, zondag ochtend en heb effe niks anders te doen :-p )
    Nen auto is pas snel genoeg als ge smorgends schrik hebt om in te stappen...
    who_carez
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1323
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:32
    Woonplaats: Kapellen
    my honda: FIETS
    Advertenties:

    Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor S4mmi » zo 29 mei 2022, 13:09

    Neem allesinds goed uw tijd vooraleer iets te kopen. De EK's worden er niet jonger op en de goede exemplaren worden heel zeldzaam... Zoek eerst al eens uit welke motorisatie je juist wil, zorg dat je de typische pijnpunten wat kent en neem eventueel iemand mee die er wat van kent, met twee zie je meer dan alleen ;)
    Qua roest zal je al heel goed moeten zoeken om eentje te vinden die geen plekje heeft. Hou misschien in het achterhoofd dat bij roestvorming hetgene wat je ziet misschien 1/3e van het probleem is, de rest is misschien nog niet zichtbaar. Roestvorming op een deftige manier oplossen en ervoor zorgen dat het effectief niet meer terugkomt kan financieel op een nachtmerrie uitdraaien, dus denk goed na voor je hier aan begint. Dikwijls reflecteert de algemene staat ook de onderhuidse gebreken. Ziet de wagen er al 'slordig' uit dan is er qua mechaniek en algemeen onderhoud in 9vd10 gevallen ook geen zorg voor gedragen.
    Avatar gebruiker
    S4mmi
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1116
    Geregistreerd: wo 21 jul 2010, 22:51
    Woonplaats: Grimbergen
    my honda: Civic EP4 & DC5
    Advertenties:

    Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor who_carez » zo 29 mei 2022, 18:18

    Jaag hem nu niet weg he! :-p
    Eigenlijk hebt ge wel gelijk. Heb ook even zitten zoeken maar deftige ee's/eg's/ek's zijn eigenlijk zo goed als niet te koop. Eigenlijk zijn die modellen zowizo zo goed als niet te koop. Ik zou effectief wachten tot er een liefhebber voertuig vrij komt waar alles al aan hersteld is. Betaal je dan natuurlijk wel iets meer voor. Maar dan heb je de grootste problemen al achter de rug. Of een extreem goedkope zoeken en zelf helemaal (laten) restaureren. Maarja, dan ben je idd veel geld kwijt. En of zo'n model 10k euro waard is, weet ik ook niet zo goed. Ja en nee :-)
    Nen auto is pas snel genoeg als ge smorgends schrik hebt om in te stappen...
    who_carez
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1323
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:32
    Woonplaats: Kapellen
    my honda: FIETS
    Advertenties:

    Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor JeSko » ma 30 mei 2022, 05:34

    @who_carez

    Ik zoek zeker niet de goedkoopste, motorisatie maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit, liefst de VTEC als het kan, maar ik zou een mooie met mindere motorisatie niet laten staan, mijn maatje had me dat van de gasklep aanpassing ook al verteld, zijne was ook de 1.4 met 75 pk, maar ze hebben ook de gasklepmod uitgevoerd waardoor hij nu 90 heeft, en zelfs met "maar" 90 pk is dat op schroefset en met hardrace onderdelen onderin meer dan genoeg om pret te hebben.

    @S4mmi

    Doen we, ik heb tijd het dringt niet, ben momenteel de garage aan het netjes zetten zodat ik er ééntje in kan rijden, ook de drempel aanpassen zodat hij binnen kan wanneer hij laag ligt, en nog wat zaken zodat ik effectief binnen aan de auto kan werken. En intussen mijn huidige daily klaarmaken voor verkoop, moet nog naar de keuring, op onderhoud etc etc, en met de schroefset en velgen moet er nog vanalles aan gebeuren om hem überhaupt gekeurd te krijgen. Ik heb één kameraad dewelke een echte Honda kenner is, die gaat mee als het zover is, zowiezo checken we dan de wielkassen, zijne heeft daar ook wat beginnend roest maar op de brug hebben we gezien dat de onderkant keihard is, dus zoiets zou ideaal zijn, natuurlijk is het lastig om voor de aankoop zo'n auto op een brug te krijgen, maar vragen misstaat niet. Het laatste wat je wilt is inderdaad een auto die 2-3 keer de aanschafprijs aan roestwerken nodig heeft, dus ik moet inderdaad goed uitkijken.
    JeSko
    D14 Poster
     
    Berichten: 80
    Geregistreerd: do 26 mei 2022, 18:00
    my honda: Civic EK3 FL 1.5 Vte
    Advertenties:

    Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor who_carez » ma 30 mei 2022, 17:26

    Klinkt geweldig man :-) Ik wens u alvast heel veel succes met het zoeken naar een geschikte ek :-)
    Het is hier misschien maar stil op het forum maar hou ons op de hoogte hoe het verder afloopt :goed:
    Nen auto is pas snel genoeg als ge smorgends schrik hebt om in te stappen...
    who_carez
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1323
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:32
    Woonplaats: Kapellen
    my honda: FIETS
    Advertenties:

    Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor JeSko » ma 30 mei 2022, 19:35

    Dankje man! Dat zal ik zeker doen :D jammer dat het hier stil is (geworden?), Ik dacht net dat een Honda forum best levendig zou zijn. Ik zit nog op het SkodaForum en dat is echt bizar druk elke dag, ze zitten daar bijna aan 40.000 leden. Maar ik koppel zeker terug hier, :goed:
    JeSko
    D14 Poster
     
    Berichten: 80
    Geregistreerd: do 26 mei 2022, 18:00
    my honda: Civic EK3 FL 1.5 Vte
    Advertenties:

    Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor who_carez » do 02 jun 2022, 04:51

    Nee helaas kom je een paar jaar te laat. Vroeger was het hier ook elke avond feest. Dan ben ik zelf is een langere tijd niet op het forum geweest en plots was het hier praktisch uitgestorven. Blijkbaar is er veel naar FB verhuisd maar dat is niet echt mijn wereld. Dus kom ik hier af en toe is kijken om de nieuwelingen te verwelkomen :-)
    Veel meer kunnen we helaas niet doen...
    Moet het specifiek een ek zijn? Misschien is een ee/eg versie ook interessant? Of als het net dat tikkeltje moderner mag zijn kan ik een ep3 aanraden?
    Is al wel een stuk moderner maar als je vergelijkt met een recentere auto ga je alsnog back to basic. En een ep3 is misschien beter vindbaar?
    Nen auto is pas snel genoeg als ge smorgends schrik hebt om in te stappen...
    who_carez
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1323
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:32
    Woonplaats: Kapellen
    my honda: FIETS
    Advertenties:

    Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor JeSko » do 02 jun 2022, 20:47

    Neen dat snap ik FB is ook niet mijn wereld. Het liefst had ik een EK gehad, om drie redenen, dat ze nog wel te vinden zijn (EG en EE lijken me moeilijker), ik vind het veruit het mooiste model, en de achterbank is nog deftig aangezien ik mijn twee kleine spruiten zo nu en dan meeneem, wel telkens op kortere ritten maar toch. Een EP3 heb ik ook al over gedacht maar de hogere daklijn doet voor mij wat afbreuk aan de wagen, het klinkt misschien raar maar ik zoek echt een wagen die heel plat (sportief) oogt, en de EK heeft voor mij meer dat profiel. Een EG zou de tweede keuze zijn, maar daar vind ik er maar 2-3 van te koop.
    JeSko
    D14 Poster
     
    Berichten: 80
    Geregistreerd: do 26 mei 2022, 18:00
    my honda: Civic EK3 FL 1.5 Vte
    Advertenties:

    Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor who_carez » vr 03 jun 2022, 05:15

    Oke, das dan idd allemaal niet direct een optie :)
    Gij zoekt dus zo iets...
    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 01b02b18b2
    Nen auto is pas snel genoeg als ge smorgends schrik hebt om in te stappen...
    who_carez
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1323
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:32
    Woonplaats: Kapellen
    my honda: FIETS
    Advertenties:

    Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor JeSko » vr 03 jun 2022, 07:09

    :love: Haha ja dat is het helemaal! In die stijl wil ik hem ook ongeveer tunen. Heel dikke bak.
    JeSko
    D14 Poster
     
    Berichten: 80
    Geregistreerd: do 26 mei 2022, 18:00
    my honda: Civic EK3 FL 1.5 Vte
    Advertenties:

    Re: Jesko stelt zich voor

    Berichtdoor who_carez » vr 03 jun 2022, 20:12

    Ik ben helemaal mee :) Maar een originele ek4 is ook in Duitsland niet gemakkelijk te vinden. Maar deftige 1.4tjes vind je daar nog wel :) Ik zou zeggen als ge in België effectief niks vind, zoek u daar ene en importeer zelf. Is uiteindelijk niet zo moeilijk ;-)
    Nen auto is pas snel genoeg als ge smorgends schrik hebt om in te stappen...
    who_carez
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1323
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:32
    Woonplaats: Kapellen
    my honda: FIETS
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar Bezoekers

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten