Pagina 1 van 2

nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014, 16:38
door lowflyer
Hey,

zoals jullie weten ben ik de gelukkige eigenaar van een EE9 (JDMB16A 2nd gen swapped)
binnenkort kunnen jullie enkele leuke updatjes verwachten btw..

maar nu komt mijn vraag:

wat zijn de voor-en nadelen van andere cams? en welke merken zijn goed & betrouwbaar?
ik heb hier eerlijk gezegd compleet geen ervaring mee en daarom schrikken 'inwendige aanpassingen' me wat af..
ook omdat ik zo lang mogelijk genot wil hebben van m'n motor en dus geen extreme slijtage of iets dergelijks wens

alvast bedankt voor de info

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014, 19:26
door DelSolTypeR
gouden tip:

wil je zo lang mogelijk van je motor genieten met minimale slijtage?? hou het OEM of blijf er zelfs helemaal af, dicht laten die handel :)

das het meest nuttige wat ik je kan zeggen na je laatste zin ;-)

blokken bouwen houdt heel wat meer in dan enkel nokkenassen... zoiets leer je met vallen en opstaan, zelfs al doe je het niet zelf (trust me i know)
als je dan toch een tikkeltje meer pk wil, hou het gewoon bij de standaard upgrades (luchtfilter/header/uitlaat) en laat hem remappen door een ervaren persoon

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014, 19:54
door lowflyer
DelSolTypeR schreef:gouden tip:

wil je zo lang mogelijk van je motor genieten met minimale slijtage?? hou het OEM of blijf er zelfs helemaal af, dicht laten die handel :)

das het meest nuttige wat ik je kan zeggen na je laatste zin ;-)

blokken bouwen houdt heel wat meer in dan enkel nokkenassen... zoiets leer je met vallen en opstaan, zelfs al doe je het niet zelf (trust me i know)
als je dan toch een tikkeltje meer pk wil, hou het gewoon bij de standaard upgrades (luchtfilter/header/uitlaat) en laat hem remappen door een ervaren persoon



daar ben ik iets mee! :)
vind andere nokjes wel altijd mooie powergains geven op testbankresultaten maar heb er wat schrik van..
ik hou het dan wel op bolt-on upgrades.. (for now atleast, tot ik wat meer kennis heb opgedaan hieromtrend) :lol:

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014, 09:27
door kenny_tmt
Spec 98 JDM ITR cams of B16B nokken... Best bang for buck..

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014, 14:27
door Spooner
kenny_tmt schreef:Spec 98 JDM ITR cams of B16B nokken... Best bang for buck..

What he said (als je het OEM wil houden). Maar bij deze nokkenassen heb je ook andere klepveren (dubbele) en retainers nodig (die ook in een B16B of 98 JDM ITR zitten).
Wil je "agressievere" nokkenassen, dan kan je kiezen voor Skunk2 Pro 2, BC spec 3+, Toda,... Ook dan moet je je kop aanpassen met de juiste stukken.
Je kan nog verder gaan (hogere compressie) door andere pistons, koppakking enz te gebruiken. Icm de juiste nokkenassen (vb BC spec 4+) zal je winst nog hoger zijn.
Maar algemeen geldt dat de levensduur ook wel stevig naar beneden gaat.

Ik zou het in alle geval ook OEM houden. Je kan bvb een hele kop (culasse) van een B16B op je B16A zetten... Dat dan laten mappen... Dat blijft OEM en zal ook al mooie cijfers opleveren tov origineel. :goed:

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014, 15:16
door kahana
tot zover de betrouwbare originele EE9

(verkrachte exemplaren +1, waarde originele exemplaren + x %)

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014, 16:38
door lowflyer
kahana schreef:tot zover de betrouwbare originele EE9

(verkrachte exemplaren +1, waarde originele exemplaren + x %)


wat een nutteloze reactie zeg..
kijk, ik speel met het IDEE om nokkenassen te vervangen.. feit is dat interne aanpassingen me dusdanig afschrikken dat ik er meer tegen ben dan voor.. desondanks mag ik toch wel informatie inwinnen hieromtrend?

en wat het verkracht exemplaar betreft.. spreek voor jezelf aub! de auto word hier meer verwend dan mijn vrouw!
maar... een ligt een andere (niet-orginele) :ohmy: motor in die zijn volledige capaciteit niet kan geven doordat al de rest nog B16A1 orgineel is..
wat maakt het jou een ruk uit dat ik onder de motorkap dingen wil wijzigen zodat ie dat wel kan?
zijn trouwens bolt-ons dus al het orgineel spul blijft aanwezig
(los van mijn vraag over de nokkenassen dus, daar wil ik me eerst goed in verdiepen)
maar al gooi ik er een type-r motor in, is MIJN wagen en blijft bij mij..
of iemand dan vind dat ie waardeloos is kan me echt geen hol schelen want voor mij is ze onbetaalbaar ;)

verder als het je gerust mag stellen.. buitenkant blijft VOLLEDIG orgineel en ik ga verder met het restoreren (oftewel piekfijn tot in detail afmaken) waar CyRaX gestopt is, het enige dat ik wil zijn de pk's die de blok heeft..
(en een beetje extra kan geen kwaad)

mijn oprechte excuses hiervoor

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 16:32
door vince_ek9
kahana schreef:tot zover de betrouwbare originele EE9

(verkrachte exemplaren +1, waarde originele exemplaren + x %)


Normaal reageer ik ni rap op zo'n opmerkingen, en normaal worde zo'n opmerkingen hier ook ni vaak meer gemaakt, maar as ge da zelf naleest, vinde dan ni da ge dr over gaat?
Verkrachte auto? Iedereen doet wa m zelf wilt, en ni waar m een ander blij mee maakt.
En iedereen heeft recht op een eigen mening, en het recht om die te uiten, maar de manier waarop mag wel respectvol zijn. En als da iets is wat je niet kan opbrengen, dan denk ik dat je beter een andere hobby zoekt...

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 20:48
door Gunther
vince_ek9 schreef:
kahana schreef:tot zover de betrouwbare originele EE9

(verkrachte exemplaren +1, waarde originele exemplaren + x %)


Normaal reageer ik ni rap op zo'n opmerkingen, en normaal worde zo'n opmerkingen hier ook ni vaak meer gemaakt, maar as ge da zelf naleest, vinde dan ni da ge dr over gaat?
Verkrachte auto? Iedereen doet wa m zelf wilt, en ni waar m een ander blij mee maakt.
En iedereen heeft recht op een eigen mening, en het recht om die te uiten, maar de manier waarop mag wel respectvol zijn. En als da iets is wat je niet kan opbrengen, dan denk ik dat je beter een andere hobby zoekt...


Als 'lowflyer' slim is bouwt hij gewoon een blok (meerjaren project desnoods) naast de wagen. Minder dan dat verdient deze wagen en het werk dat er door de vorige eigenaar ingestoken is niet. Als ge dat kunt doen, dan hebt ge een héél uniek model. Maar andere nokkenassen steken omdat het blok vlotter zou kunnen gaan, daar heeft zo'n exemplaar geen meerwaarde aan. Ik had het misschien anders gezegd, maar versta zeker wat 'kahana' wil zeggen ;).

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 22:29
door lowflyer
Gunther schreef:Als 'lowflyer' slim is bouwt hij gewoon een blok (meerjaren project desnoods) naast de wagen. Minder dan dat verdient deze wagen en het werk dat er door de vorige eigenaar ingestoken is niet. Als ge dat kunt doen, dan hebt ge een héél uniek model. Maar andere nokkenassen steken omdat het blok vlotter zou kunnen gaan, daar heeft zo'n exemplaar geen meerwaarde aan. Ik had het misschien anders gezegd, maar versta zeker wat 'kahana' wil zeggen ;).


het is idd al veel hoe je het omschrijft.. ik vraag gewoon info over nokkenassen..
en ik kan er direct een andere b16a in laten leggen hoor dus dan is ze weer 'in ere hersteld'?
tis niet dat ik ermee ga dragracen hoor, jeezes

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014, 23:24
door vince_ek9
Gunther schreef:
Als 'lowflyer' slim is bouwt hij gewoon een blok (meerjaren project desnoods) naast de wagen. Minder dan dat verdient deze wagen en het werk dat er door de vorige eigenaar ingestoken is niet. Als ge dat kunt doen, dan hebt ge een héél uniek model. Maar andere nokkenassen steken omdat het blok vlotter zou kunnen gaan, daar heeft zo'n exemplaar geen meerwaarde aan. Ik had het misschien anders gezegd, maar versta zeker wat 'kahana' wil zeggen ;).


Je hebt een punt zo, en een grondig onderlegde mening, daar kan niemand iets op tegen hebben, maar, met alle respect, de reactie van kahana was gewoon ongepast, nutteloos en onzin van de eerste tot de laatste letter, en daaraan erger ik me de laatste tijd meer en meer, zo'n dingen kunnen een forum echt verpesten, en da zou ik spijtig vinde.

Maar ik zal hier ni verder over uitweiden. Mijn keuze zou zijn om eerst met bolt on en mapping te zien hoe ver ik kom, en dam de blok open te gooien en all the way te gaan, t blok is toch al niet origineel, dus houdt het oem argument zowiezo al geen steek, maar alvorens de blok te herbouwen zou ik wel een goed origineel blokje zoeken, just in case... ;)

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2014, 01:31
door Leplatje
Blijft opt einde van de rit nog altijd een Honda Civic hé, kzeg niet dat die het daarom verdient om bvb. verneukt te worden met een poly kit of iets dergelijk maar tis geen waardevolle Porsche of Ferrari oldtimer ook niet.
Als die jongen zijn blok wat wil upgraden laat die gewoon doen, of moeten we hier nu tegenwoordig ook allemaal met een standaard wagen gaan rijden zodat de puristen geen aneurysma zouden doen? :denk:

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2014, 09:51
door FlushApproved
Leplatje schreef:Blijft opt einde van de rit nog altijd een Honda Civic hé, kzeg niet dat die het daarom verdient om bvb. verneukt te worden met een poly kit of iets dergelijk maar tis geen waardevolle Porsche of Ferrari oldtimer ook niet.
Als die jongen zijn blok wat wil upgraden laat die gewoon doen, of moeten we hier nu tegenwoordig ook allemaal met een standaard wagen gaan rijden zodat de puristen geen aneurysma zouden doen? :denk:



+1

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2014, 13:38
door kriz
Vind ik ook! Doe uw zin. Maar ik zou swappen: b18, k20 of turbo. Ik twijfel ook de hele tijd tss die 3 voor mijn crx vtec.

Re: nokkenassen.. pro's en contra's?

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2014, 14:17
door lowflyer
kriz schreef:Vind ik ook! Doe uw zin. Maar ik zou swappen: b18, k20 of turbo. Ik twijfel ook de hele tijd tss die 3 voor mijn crx vtec.


dat is dus mijn droom vanaf ik 15 jaar was hé :D een type-r ee9
(geen posters van Lamborghini's of whatever in mijn kamer toen hoor, ben al lang tevreden met een type-r koekedoos :lol:

maar dit blok is nog veel te goed om te vervangen (staan net geen 50.000km op) rijd goed, geen olieverbruik..
enige minpuntje is dat ze maar 150pk geeft door restrictie van de ecu en al de B16A1 onderdelen.. en dat wil ik zeker vrijkrijgen.. de vraag over nokkenassen was louter informatief
type-r swap zal zowiezo iets voor de toekomst zijn :party: