Pagina 1 van 2

B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012, 23:39
door Awaces
Ik zie hier overal blokskes staan met tallen verschillende types.

Ik weet in geen honderd jaar welke blok beter is etc.
Kan iemand een klein verklaringske afleggen voor alle blokjes die momenteel gebruikt worden.

Heb er zelf geen idee van met welke blok ikzelf zit op mijn ej9 Oo?

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012, 23:45
door unleashed civic
PM met een heeeeeeele lange lijst die ik ni opt forum ga spammen, tenzij der achter gevraagd word :p

Edit: hmmmz, hele lange lijst met info :p "Je bericht bevat 75949 tekens. Het maximum aantal toegestane tekens is 60000."

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012, 23:50
door WhiteSol
B16A (1-2): Civic EG & sol VTI, civic ek4, Crx vtec (a1) --> 160 pk, dubbele nokkenas

B18c (r/6) : Integra 190 pk dubbele nokkenas (c4 -> 170 pk )

K20: Civic EP3 / FN 2 / Integra dc5: 200-220 pk

D16z6 / D16y8 = 125 pk Enkele nokkenas .. Civic EG esi / del sol esi


Welke blok beter is / het beste is hangt allemaal af van uw bedoelingen ermee ..

K20 swap is het snelste ( meestal ) maar ook het duurste en moeilijkste om in een EG/sol /civic kas te gooien
B18 een meer voorkomende upgrade als je reeds met een B16 zit stock, maar anders ook nog een vrij doenbare swap voor een gangbaar prijske
B16 is de goedkoopste swap als je van een D series komt, installatie +- hetzelfde als een B18

Jij rijd met een D14 ( 1400cc , enkele nokkenas )
De getallen bij elke motorcode staan steeds voor het aantal cc bv K20 = 2000 cc, B18 = 1800cc ...


in een notendopje :D

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012, 23:52
door unleashed civic
WhiteSol schreef:B16A (1-2): Civic EG & sol VTI, civic ek4, Crx vtec (a1) --> 160 pk, dubbele nokkenas

B18c (r/6) : Integra 190 pk dubbele nokkenas (c4 -> 170 pk )

K20: Civic EP3 / FN 2 / Integra dc5: 200-220 pk

D16z6 / D16y8 = 125 pk Enkele nokkenas .. Civic EG esi / del sol esi


Welke blok beter is / het beste is hangt allemaal af van uw bedoelingen ermee ..

K20 swap is het snelste ( meestal ) maar ook het duurste en moeilijkste om in een EG/sol /civic kas te gooien
B18 een meer voorkomende upgrade als je reeds met een B16 zit stock, maar anders ook nog een vrij doenbare swap voor een gangbaar prijske
B16 is de goedkoopste swap als je van een D series komt, installatie +- hetzelfde als een B18

Jij rijd met een D14 ( 1400cc , enkele nokkenas )
De getallen bij elke motorcode staan steeds voor het aantal cc bv K20 = 2000 cc, B18 = 1800cc ...


in een notendopje :D


Ooooh, dat bedoelde hem ... (kzen muug :p)
voila, en voor meer info over elk blok, kijk PM XD

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012, 23:57
door Awaces
Whihuuw!
Leesvoer, Thx :')

Word er meteen wa slimmer van :D

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2012, 00:12
door ThomasDW007
Awaces schreef:Whihuuw!
Leesvoer, Thx :')

Word er meteen wa slimmer van :D


haha zot éh!

thanks Whitesol, ook wa bijgeleerd ;)

Vooral over 't feit da b16 goedkoopste swap is, moek onthoude ^^

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2012, 05:40
door Vteclover
correctie crx vtec b16a1 =150pk
En laten we de civic vtec ee9 niet vergeten !!!!!!!

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2012, 07:55
door dom
Een D16 is eigenlijk de goedkoopste swap denk ik hoor.

Maareu D14 ftw 8-)

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2012, 08:53
door M&M
Deze link kan ook helpen:
http://www.hondafan.ro/coduri.php
Hier vind je zo goed als alle types Honda terug (eerste letters van het chassis nummer, en daarna het soort motor dat erin zit, deze lijst is vrij compleet....) :ugeek:

Een voorbeeld met mijn eigen wagen (zo werkt het):

Cod Model
AP1

Model
S2000 2.0

Cod Motor
F20C1 DOCH VTEC

Ani Fabricatie
1999-2009 (EU)

Enkel het vermogen ontbreekt, maar dat leer je snel door hier op het forum alles te volgen...
De 'Pappnheimers' werden hierboven al besproken.
Maar voor de volledigheid: het F20C1 blok produceert 240pk een heeft een 9000 rpm redline 8-)

Ingeval van twijfel over welke motor jij hebt, kan je ook altijd je eigen motornummer raadplegen in je enginebay/op je blok... ;)

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2012, 09:27
door Awaces
dom schreef:Een D16 is eigenlijk de goedkoopste swap denk ik hoor.

Maareu D14 ftw 8-)


Ik hoor hier dat de B16 de goedkoopste upgrade is en deze heeft geloof ik meer pk dan een D14 blok?

Vanwaar dan bv die keuze voor de D14 boven de B16?



En euhh,, waarom vind je de D14 beter dan de D16 ? :denk:

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2012, 09:57
door M&M
Awaces schreef:
dom schreef:Een D16 is eigenlijk de goedkoopste swap denk ik hoor.

Maareu D14 ftw 8-)


Ik hoor hier dat de B16 de goedkoopste upgrade is en deze heeft geloof ik meer pk dan een D14 blok?

Vanwaar dan bv die keuze voor de D14 boven de B16?



En euhh,, waarom vind je de D14 beter dan de D16 ? :denk:


B16 = 1600cc, dubbele nokkenas, met Vtec = 150 of 160pk (al naargelang het een A1 of A2 is)
D14 = 1400 cc, enkele nokkenas, non Vtec = 90pk

Dus qua vermogen is het een no brainer natuurlijk.

Maar wat dom volgens mij bedoeld is dat niet iedereen altijd een vermogens-upgrade nodig acht, of geen zin heeft om ook nog andere dingen aan te passen zoals remmen, koppeling enz. (kostelijk en meer arbeidsintensief)
Want bij een engineswap waarbij je het vermogen spectaculair laat stijgen dringen ook andere aanpassingen zich op dan enkel het blok verwisselen.
Somigen willen gewoon opnieuw dezelfde motor in hun wagen (bvb de vorige was stukgegaan).
Dan heb je het over een ruilmotor en niet over een vermogensswap.

Bvb een D14 met kapotte d-riem of joint de culasse.
Als je zo een kapotte motor bij een dealer zou laten herstellen, zou je een hoge herstelfactuur te slikken krijgen.
Indien je best teverden bent over de 1.4 en geen extra vermogen wenst, is het interessanter om gewoon een tweedehands D14 motorblok aan te schaffen (ruilmotor) uit een donorauto (sloopwagen).
Dat kan perfect omdat er massa's D14 motoren in omloop zijn.
Op die manier kom je er een stuk goedkoper vanaf dan met een vermogensswap of een engine rebuild.

Wat ook nog kan is een non VTEC single cam D14 gaan uitrusten met het bovengedeelte van bvb een D14Z6 of Y8, zodat de 1.4 ook een VTEC blokje wordt. Zoiets heet een Mini-me.
Hier op het forum zijn er een paar die dat al gedaan hebben (hun blok was nog goed of hadden gewoon geen zin in een complete swap).
Dit is ook nog een optie, want een Mini-me is minder duur dan een complete swap en levert toch al een leuke pk winst op.

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2012, 11:30
door JDM-civic
Er zit een groot verschil tussen de blokken, ze zijn niet alleen sneller maar het verandert het hele rijgedrag van de auto..
Ik vind de d serie blokken echt zalige blokken voor dagelijks gebruik, alles is afgesteld op rustig rijden en zuinig rijden, de versnellingsbak gaat bij wijze van spreken vanzelf in de versnellingen..
De B serie is echt sportief.. Van het moment dat ge de sleutel omdraait beseft ge het al. Ook fijne blokken maar het moet u wel liggen..
Een B serie wil altijd toeren maken :)

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2012, 12:01
door WhiteSol
Vteclover schreef:correctie crx vtec b16a1 =150pk
En laten we de civic vtec ee9 niet vergeten !!!!!!!



kijk naar het uur van mijn post :teehee: :D

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2012, 13:51
door Awaces
M&M schreef:
B16 = 1600cc, dubbele nokkenas, met Vtec = 150 of 160pk (al naargelang het een A1 of A2 is)
D14 = 1400 cc, enkele nokkenas, non Vtec = 90pk

Dus qua vermogen is het een no brainer natuurlijk.

Maar wat dom volgens mij bedoeld is dat niet iedereen altijd een vermogens-upgrade nodig acht, of geen zin heeft om ook nog andere dingen aan te passen zoals remmen, koppeling enz. (kostelijk en meer arbeidsintensief)
Want bij een engineswap waarbij je het vermogen spectaculair laat stijgen dringen ook andere aanpassingen zich op dan enkel het blok verwisselen.
Somigen willen gewoon opnieuw dezelfde motor in hun wagen (bvb de vorige was stukgegaan).
Dan heb je het over een ruilmotor en niet over een vermogensswap.

Bvb een D14 met kapotte d-riem of joint de culasse.
Als je zo een kapotte motor bij een dealer zou laten herstellen, zou je een hoge herstelfactuur krijgen.
Indien je best teverden bent over de 1.4 en geen extra vermogen wenst, is het interessanter om gewoon een tweedehands D14 motorblok aan te schaffen (ruilmotor) uit een donorauto (sloopwagen).
Dat kan perfect omdat er massa's D14 motoren in omloop zijn.
Op die manier kom je er een stuk goedkoper vanaf dan met een vermogensswap of een engine rebuild.

Wat ook nog kan is een non VTEC single cam D14 gaan uitrusten met het bovengedeelte van bvb een D14Z6 of Y8, zodat de 1.4 ook een VTEC blokje wordt. Zoiets het dan een Mini-me.
Hier op het forum zijn er een paar die dat al gedaan hebben (hun blok was nog goed of hadden gewoon geen zin in eer complete swap).
Dit is ook nog een optie, want een Mini-me is minder duur dan een complete swap en levert toch al een leuke pk winst op.


Mooi stukje leesvoer en kennis!

Bedankt!

Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2012, 16:56
door Jettn
B16 = 1600cc, dubbele nokkenas, met Vtec = 150 of 160pk (al naargelang het een A1 of A2 is)

jdm b16a heeft er 160 in een ef (crx en civic )
jdm b16a heeft er 170 in een eg6, eg9 , crx en nog enkele andere.. In een edm eg6 zit bv de b16a2 met 160 pk
edm b16a1 heeft er 150
edm b16a2 heeft er 160
b16b heeft er 185 ( komt uit ek9)

zo zieje dat het soms verwarrend is, die b16a en b16a1 motorn zittn in hetzelfde model wagen ( ef ) en schelen amper qua bouw van de motor zelf maar in japan hebben ze 10pk meer omdat er daar andere normen gelden of hier in europa..