Awaces schreef:dom schreef:Een D16 is eigenlijk de goedkoopste swap denk ik hoor.
Maareu D14 ftw
Ik hoor hier dat de B16 de goedkoopste upgrade is en deze heeft geloof ik meer pk dan een D14 blok?
Vanwaar dan bv die keuze voor de D14 boven de B16?
En euhh,, waarom vind je de D14 beter dan de D16 ?
B16 = 1600cc, dubbele nokkenas, met Vtec = 150 of 160pk (al naargelang het een A1 of A2 is)
D14 = 1400 cc, enkele nokkenas, non Vtec = 90pk
Dus qua vermogen is het een no brainer natuurlijk.
Maar wat dom volgens mij bedoeld is dat niet iedereen altijd een vermogens-upgrade nodig acht, of geen zin heeft om ook nog andere dingen aan te passen zoals remmen, koppeling enz. (kostelijk en meer arbeidsintensief)
Want bij een engineswap waarbij je het vermogen spectaculair laat stijgen dringen ook andere aanpassingen zich op dan enkel het blok verwisselen.
Somigen willen gewoon opnieuw dezelfde motor in hun wagen (bvb de vorige was stukgegaan).
Dan heb je het over een ruilmotor en niet over een vermogensswap.
Bvb een D14 met kapotte d-riem of joint de culasse.
Als je zo een kapotte motor bij een dealer zou laten herstellen, zou je een hoge herstelfactuur te slikken krijgen.
Indien je best teverden bent over de 1.4 en geen extra vermogen wenst, is het interessanter om gewoon een tweedehands D14 motorblok aan te schaffen (ruilmotor) uit een donorauto (sloopwagen).
Dat kan perfect omdat er massa's D14 motoren in omloop zijn.
Op die manier kom je er een stuk goedkoper vanaf dan met een vermogensswap of een engine rebuild.
Wat ook nog kan is een non VTEC single cam D14 gaan uitrusten met het bovengedeelte van bvb een D14Z6 of Y8, zodat de 1.4 ook een VTEC blokje wordt. Zoiets heet een Mini-me.
Hier op het forum zijn er een paar die dat al gedaan hebben (hun blok was nog goed of hadden gewoon geen zin in een complete swap).
Dit is ook nog een optie, want een Mini-me is minder duur dan een complete swap en levert toch al een leuke pk winst op.