B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

Post hier uw algemene performance vragen.

B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

Berichtdoor Awaces » do 21 jun 2012, 23:39

Ik zie hier overal blokskes staan met tallen verschillende types.

Ik weet in geen honderd jaar welke blok beter is etc.
Kan iemand een klein verklaringske afleggen voor alle blokjes die momenteel gebruikt worden.

Heb er zelf geen idee van met welke blok ikzelf zit op mijn ej9 Oo?
Avatar gebruiker
Awaces
B18 Poster
 
Berichten: 401
Geregistreerd: ma 07 mei 2012, 13:27
my honda: Civic EP1
Advertenties:



  • Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor unleashed civic » do 21 jun 2012, 23:45

    PM met een heeeeeeele lange lijst die ik ni opt forum ga spammen, tenzij der achter gevraagd word :p

    Edit: hmmmz, hele lange lijst met info :p "Je bericht bevat 75949 tekens. Het maximum aantal toegestane tekens is 60000."
    My Civic Coupé build
    I'd rather lose by a mile because I built my own car,
    then win by an inch because someone else built it for me.
    Your car is your story, so don't let someone else write the book!
    Avatar gebruiker
    unleashed civic
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1947
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 13:47
    Woonplaats: Willebroek
    my honda: EJ6
    Advertenties:

    Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor WhiteSol » do 21 jun 2012, 23:50

    B16A (1-2): Civic EG & sol VTI, civic ek4, Crx vtec (a1) --> 160 pk, dubbele nokkenas

    B18c (r/6) : Integra 190 pk dubbele nokkenas (c4 -> 170 pk )

    K20: Civic EP3 / FN 2 / Integra dc5: 200-220 pk

    D16z6 / D16y8 = 125 pk Enkele nokkenas .. Civic EG esi / del sol esi


    Welke blok beter is / het beste is hangt allemaal af van uw bedoelingen ermee ..

    K20 swap is het snelste ( meestal ) maar ook het duurste en moeilijkste om in een EG/sol /civic kas te gooien
    B18 een meer voorkomende upgrade als je reeds met een B16 zit stock, maar anders ook nog een vrij doenbare swap voor een gangbaar prijske
    B16 is de goedkoopste swap als je van een D series komt, installatie +- hetzelfde als een B18

    Jij rijd met een D14 ( 1400cc , enkele nokkenas )
    De getallen bij elke motorcode staan steeds voor het aantal cc bv K20 = 2000 cc, B18 = 1800cc ...


    in een notendopje :D
    Afbeelding
    Afbeelding

    Only aim to do your duty, and mankind will give you credit where you fail.
    Avatar gebruiker
    WhiteSol
    Moderator
     
    Berichten: 7118
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:42
    Woonplaats: Schoonderbuken / Scherpenheuvel
    my honda: Crx Del Sol VTi
    Advertenties:

    Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor unleashed civic » do 21 jun 2012, 23:52

    WhiteSol schreef:B16A (1-2): Civic EG & sol VTI, civic ek4, Crx vtec (a1) --> 160 pk, dubbele nokkenas

    B18c (r/6) : Integra 190 pk dubbele nokkenas (c4 -> 170 pk )

    K20: Civic EP3 / FN 2 / Integra dc5: 200-220 pk

    D16z6 / D16y8 = 125 pk Enkele nokkenas .. Civic EG esi / del sol esi


    Welke blok beter is / het beste is hangt allemaal af van uw bedoelingen ermee ..

    K20 swap is het snelste ( meestal ) maar ook het duurste en moeilijkste om in een EG/sol /civic kas te gooien
    B18 een meer voorkomende upgrade als je reeds met een B16 zit stock, maar anders ook nog een vrij doenbare swap voor een gangbaar prijske
    B16 is de goedkoopste swap als je van een D series komt, installatie +- hetzelfde als een B18

    Jij rijd met een D14 ( 1400cc , enkele nokkenas )
    De getallen bij elke motorcode staan steeds voor het aantal cc bv K20 = 2000 cc, B18 = 1800cc ...


    in een notendopje :D


    Ooooh, dat bedoelde hem ... (kzen muug :p)
    voila, en voor meer info over elk blok, kijk PM XD
    My Civic Coupé build
    I'd rather lose by a mile because I built my own car,
    then win by an inch because someone else built it for me.
    Your car is your story, so don't let someone else write the book!
    Avatar gebruiker
    unleashed civic
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1947
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 13:47
    Woonplaats: Willebroek
    my honda: EJ6
    Advertenties:

    Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor Awaces » do 21 jun 2012, 23:57

    Whihuuw!
    Leesvoer, Thx :')

    Word er meteen wa slimmer van :D
    Avatar gebruiker
    Awaces
    B18 Poster
     
    Berichten: 401
    Geregistreerd: ma 07 mei 2012, 13:27
    my honda: Civic EP1
    Advertenties:

    Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor ThomasDW007 » vr 22 jun 2012, 00:12

    Awaces schreef:Whihuuw!
    Leesvoer, Thx :')

    Word er meteen wa slimmer van :D


    haha zot éh!

    thanks Whitesol, ook wa bijgeleerd ;)

    Vooral over 't feit da b16 goedkoopste swap is, moek onthoude ^^
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    ThomasDW007
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1656
    Geregistreerd: do 17 nov 2011, 17:44
    Woonplaats: Maldegem
    my honda: Del Sol ESI
    Advertenties:

    Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor Vteclover » vr 22 jun 2012, 05:40

    correctie crx vtec b16a1 =150pk
    En laten we de civic vtec ee9 niet vergeten !!!!!!!
    Vteclover
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1013
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 13:01
    my honda: Civic Ek4
    Advertenties:

    Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor dom » vr 22 jun 2012, 07:55

    Een D16 is eigenlijk de goedkoopste swap denk ik hoor.

    Maareu D14 ftw 8-)
    Avatar gebruiker
    dom
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2561
    Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 19:16
    Woonplaats: Deurne
    my honda: Del Sol Motegi
    Advertenties:

    Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor M&M » vr 22 jun 2012, 08:53

    Deze link kan ook helpen:
    http://www.hondafan.ro/coduri.php
    Hier vind je zo goed als alle types Honda terug (eerste letters van het chassis nummer, en daarna het soort motor dat erin zit, deze lijst is vrij compleet....) :ugeek:

    Een voorbeeld met mijn eigen wagen (zo werkt het):

    Cod Model
    AP1

    Model
    S2000 2.0

    Cod Motor
    F20C1 DOCH VTEC

    Ani Fabricatie
    1999-2009 (EU)

    Enkel het vermogen ontbreekt, maar dat leer je snel door hier op het forum alles te volgen...
    De 'Pappnheimers' werden hierboven al besproken.
    Maar voor de volledigheid: het F20C1 blok produceert 240pk een heeft een 9000 rpm redline 8-)

    Ingeval van twijfel over welke motor jij hebt, kan je ook altijd je eigen motornummer raadplegen in je enginebay/op je blok... ;)
    Avatar gebruiker
    M&M
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1623
    Geregistreerd: do 14 jul 2011, 18:00
    my honda: S2000 & FK8
    Advertenties:

    Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor Awaces » vr 22 jun 2012, 09:27

    dom schreef:Een D16 is eigenlijk de goedkoopste swap denk ik hoor.

    Maareu D14 ftw 8-)


    Ik hoor hier dat de B16 de goedkoopste upgrade is en deze heeft geloof ik meer pk dan een D14 blok?

    Vanwaar dan bv die keuze voor de D14 boven de B16?



    En euhh,, waarom vind je de D14 beter dan de D16 ? :denk:
    Avatar gebruiker
    Awaces
    B18 Poster
     
    Berichten: 401
    Geregistreerd: ma 07 mei 2012, 13:27
    my honda: Civic EP1
    Advertenties:

    Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor M&M » vr 22 jun 2012, 09:57

    Awaces schreef:
    dom schreef:Een D16 is eigenlijk de goedkoopste swap denk ik hoor.

    Maareu D14 ftw 8-)


    Ik hoor hier dat de B16 de goedkoopste upgrade is en deze heeft geloof ik meer pk dan een D14 blok?

    Vanwaar dan bv die keuze voor de D14 boven de B16?



    En euhh,, waarom vind je de D14 beter dan de D16 ? :denk:


    B16 = 1600cc, dubbele nokkenas, met Vtec = 150 of 160pk (al naargelang het een A1 of A2 is)
    D14 = 1400 cc, enkele nokkenas, non Vtec = 90pk

    Dus qua vermogen is het een no brainer natuurlijk.

    Maar wat dom volgens mij bedoeld is dat niet iedereen altijd een vermogens-upgrade nodig acht, of geen zin heeft om ook nog andere dingen aan te passen zoals remmen, koppeling enz. (kostelijk en meer arbeidsintensief)
    Want bij een engineswap waarbij je het vermogen spectaculair laat stijgen dringen ook andere aanpassingen zich op dan enkel het blok verwisselen.
    Somigen willen gewoon opnieuw dezelfde motor in hun wagen (bvb de vorige was stukgegaan).
    Dan heb je het over een ruilmotor en niet over een vermogensswap.

    Bvb een D14 met kapotte d-riem of joint de culasse.
    Als je zo een kapotte motor bij een dealer zou laten herstellen, zou je een hoge herstelfactuur te slikken krijgen.
    Indien je best teverden bent over de 1.4 en geen extra vermogen wenst, is het interessanter om gewoon een tweedehands D14 motorblok aan te schaffen (ruilmotor) uit een donorauto (sloopwagen).
    Dat kan perfect omdat er massa's D14 motoren in omloop zijn.
    Op die manier kom je er een stuk goedkoper vanaf dan met een vermogensswap of een engine rebuild.

    Wat ook nog kan is een non VTEC single cam D14 gaan uitrusten met het bovengedeelte van bvb een D14Z6 of Y8, zodat de 1.4 ook een VTEC blokje wordt. Zoiets heet een Mini-me.
    Hier op het forum zijn er een paar die dat al gedaan hebben (hun blok was nog goed of hadden gewoon geen zin in een complete swap).
    Dit is ook nog een optie, want een Mini-me is minder duur dan een complete swap en levert toch al een leuke pk winst op.
    Laatst bijgewerkt door M&M op vr 22 jun 2012, 13:54, in totaal 1 keer bewerkt.
    Avatar gebruiker
    M&M
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1623
    Geregistreerd: do 14 jul 2011, 18:00
    my honda: S2000 & FK8
    Advertenties:

    Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor JDM-civic » vr 22 jun 2012, 11:30

    Er zit een groot verschil tussen de blokken, ze zijn niet alleen sneller maar het verandert het hele rijgedrag van de auto..
    Ik vind de d serie blokken echt zalige blokken voor dagelijks gebruik, alles is afgesteld op rustig rijden en zuinig rijden, de versnellingsbak gaat bij wijze van spreken vanzelf in de versnellingen..
    De B serie is echt sportief.. Van het moment dat ge de sleutel omdraait beseft ge het al. Ook fijne blokken maar het moet u wel liggen..
    Een B serie wil altijd toeren maken :)
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    JDM-civic
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1065
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 15:12
    Woonplaats: limburg, maaseik
    my honda: CL9 & CRX 1.6 VT
    Advertenties:

    Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor WhiteSol » vr 22 jun 2012, 12:01

    Vteclover schreef:correctie crx vtec b16a1 =150pk
    En laten we de civic vtec ee9 niet vergeten !!!!!!!



    kijk naar het uur van mijn post :teehee: :D
    Afbeelding
    Afbeelding

    Only aim to do your duty, and mankind will give you credit where you fail.
    Avatar gebruiker
    WhiteSol
    Moderator
     
    Berichten: 7118
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:42
    Woonplaats: Schoonderbuken / Scherpenheuvel
    my honda: Crx Del Sol VTi
    Advertenties:

    Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor Awaces » vr 22 jun 2012, 13:51

    M&M schreef:
    B16 = 1600cc, dubbele nokkenas, met Vtec = 150 of 160pk (al naargelang het een A1 of A2 is)
    D14 = 1400 cc, enkele nokkenas, non Vtec = 90pk

    Dus qua vermogen is het een no brainer natuurlijk.

    Maar wat dom volgens mij bedoeld is dat niet iedereen altijd een vermogens-upgrade nodig acht, of geen zin heeft om ook nog andere dingen aan te passen zoals remmen, koppeling enz. (kostelijk en meer arbeidsintensief)
    Want bij een engineswap waarbij je het vermogen spectaculair laat stijgen dringen ook andere aanpassingen zich op dan enkel het blok verwisselen.
    Somigen willen gewoon opnieuw dezelfde motor in hun wagen (bvb de vorige was stukgegaan).
    Dan heb je het over een ruilmotor en niet over een vermogensswap.

    Bvb een D14 met kapotte d-riem of joint de culasse.
    Als je zo een kapotte motor bij een dealer zou laten herstellen, zou je een hoge herstelfactuur krijgen.
    Indien je best teverden bent over de 1.4 en geen extra vermogen wenst, is het interessanter om gewoon een tweedehands D14 motorblok aan te schaffen (ruilmotor) uit een donorauto (sloopwagen).
    Dat kan perfect omdat er massa's D14 motoren in omloop zijn.
    Op die manier kom je er een stuk goedkoper vanaf dan met een vermogensswap of een engine rebuild.

    Wat ook nog kan is een non VTEC single cam D14 gaan uitrusten met het bovengedeelte van bvb een D14Z6 of Y8, zodat de 1.4 ook een VTEC blokje wordt. Zoiets het dan een Mini-me.
    Hier op het forum zijn er een paar die dat al gedaan hebben (hun blok was nog goed of hadden gewoon geen zin in eer complete swap).
    Dit is ook nog een optie, want een Mini-me is minder duur dan een complete swap en levert toch al een leuke pk winst op.


    Mooi stukje leesvoer en kennis!

    Bedankt!
    Avatar gebruiker
    Awaces
    B18 Poster
     
    Berichten: 401
    Geregistreerd: ma 07 mei 2012, 13:27
    my honda: Civic EP1
    Advertenties:

    Re: B16 B18 K20 D16 Hoe zit dit nu allemaal?

    Berichtdoor Jettn » vr 22 jun 2012, 16:56

    B16 = 1600cc, dubbele nokkenas, met Vtec = 150 of 160pk (al naargelang het een A1 of A2 is)

    jdm b16a heeft er 160 in een ef (crx en civic )
    jdm b16a heeft er 170 in een eg6, eg9 , crx en nog enkele andere.. In een edm eg6 zit bv de b16a2 met 160 pk
    edm b16a1 heeft er 150
    edm b16a2 heeft er 160
    b16b heeft er 185 ( komt uit ek9)

    zo zieje dat het soms verwarrend is, die b16a en b16a1 motorn zittn in hetzelfde model wagen ( ef ) en schelen amper qua bouw van de motor zelf maar in japan hebben ze 10pk meer omdat er daar andere normen gelden of hier in europa..
    Avatar gebruiker
    Jettn
    B20 Poster
     
    Berichten: 549
    Geregistreerd: ma 17 mei 2010, 16:06
    Woonplaats: Brugge
    my honda: Ee9
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar Algemeen

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast