kenny_tmt schreef:Het valt mij hier op dat IT hun bank bij de omrekening van wielpk's naar engine pks een drivetrain loss van 17 tot 18% gebruikt? Ik dacht dat dit bij de meeste fwd honda's 15% was als ik zo in de manuals kijk..
Hier worden enorm veel vergissingen mee gemaakt. In principe ligt het verlies van praktisch elke 2-wiel aangedreven auto rond 15%. Ga je dus naar een dyno die juist de wiel-pk's meet, en je telt er 15% bij op, dan zit je redelijk goed.
Punt is, de meeste dyno's meten geen juist wielvermogen (of zoals jullie verwachten wat wielvermogen betekent). Ze meten 'iets' op de wielen, noemen dit (wellicht ten onrechte) wielvermogen, en tellen hier gemeten verlies bij op. Als dit allemaal goed gaat heb je een hele goede indicatie van het krukasvermogen. Dit is ook waar je bij zo'n bank naar moet kijken, en niet naar het wielvermogen. Zou je een redelijke benadering van het wielvermogen willen zien, dan zou je het krukasvermogen door 115% moeten delen.
Bij sommige 4-wiel banken zie je wel verliezen van 30 of 40% terug. In principe is er niet zoveel mis met het meten en bepalen van de bank, mits je naar het krukasvermogen kijkt, maar je moet de gemeten waarde niet als wielpk verkopen.