Pagina 1 van 1

Darm van collecteur naar luchtfilter?

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2014, 10:40
door Noedel
Hey,

Vandaag het hitteschild van de originele collecteur gehaald om eens te kijken of alles los genoeg zit om er een 4-2-1 collecteur op te zetten.
Maar nu zit er links in het hitteschild (vanaf de voorkant bekeken) een opening met een darm die uitkomt net voor de luchtfilter. Dus de warme lucht van de collecteur wordt grotendeels afgevoerd richting luchtfilter. Het gaat om een 1.4 dual carb civic ec9 van 1991 automatic. Enig idee of ik die buis er zomaar vantussen kan laten? Want bij mijn weten is warme lucht toch slechter dan koude lucht aan de luchtfilter?...

Even een foto van internet geplukt waarop dit ook te zien is. Het gaat om te buis die vertrekt links van de oliepeil stok.

Afbeelding

Al bedankt.

Grtz

Re: Darm van collecteur naar luchtfilter?

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2014, 11:05
door kristo
Dit is voor bij koudstart. Zit ergens een klep die de toevoer regelt.

Alle motoren hebben zo'n voorziening. Je kan die verwijderen/afdoppen maar dan zal je koudstart wat moeilijker verlopen allicht :roll:

Re: Darm van collecteur naar luchtfilter?

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2014, 18:34
door Oldskool
Was ook al aan't denken om die weg te doen bij mijne, samen met nog een restrictie 'flapke' aan de luchtfilter. Wist ook dat da voor koude start is, ma da heeft toch alleen maar nut als em een paar uur van tevoren ofzo nog is gestart, want de motor en uitlaat zijn op een paar uur afgekoeld. Mijne start altijd van de eerste keer met choke.

Re: Darm van collecteur naar luchtfilter?

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2014, 19:24
door Noedel
Thx voor de antwoorden :)

Ik start demijne ook altijd met choke, enkel alsem zeker nog warm staat start ik hem zonder choke.
Maar in principe kan die dus weggelaten worden?

Grtz

Re: Darm van collecteur naar luchtfilter?

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2014, 19:39
door Oldskool
Denk ni dat ge er iets van gaat merken eigenlijk, buiten dan em iets beter zou moeten gaan :P Nu pakt die extra lucht aan de uitlaatcollector, als die darm weg is lucht die onder de motorkap komt en van de luchtfilter.. Ni veel verschil, buiten dat die via de darm veel warmer is. Kouder is beter he.

Re: Darm van collecteur naar luchtfilter?

BerichtGeplaatst: di 16 dec 2014, 22:57
door XTP89
Ik had op mijne eg3 die darm van de collector losgedaan en der een kleine schuimfilter (gelijk pitbike ofzo) opgezet.
Dan kan die bij koude start geen vuil pakken ;)

Re: Darm van collecteur naar luchtfilter?

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2014, 18:53
door Noedel
Thx manne :)

Al enkele ritten gedaan en ge merkt er inderdaad niets van :)
Zou onderstaand type filter ook voldoen op de plaats waar de darm normaal in de luchtinlaat komt?

Afbeelding

Grtz

Re: Darm van collecteur naar luchtfilter?

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2014, 19:28
door Oldskool
Ieder zijn ding, maar ik zou zo'n filters vermijden, tenzij ge uw luchtfilter volledig weghaalt en zo'n soort filters rechstreeks op de carbs monteert. Ni omdat het kwaad kan, maar op het uiterlijk afgaand heeft die meerdere "kamers" waar de lucht door moet en duurt het dus iets langer voor de lucht om naar de carbs te vloeien.

Re: Darm van collecteur naar luchtfilter?

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2014, 20:40
door Noedel
Ja, de warme lucht die normaal van de collecteur komt gaat er inderdaad makkelijker naartoe, aangezien diene darm licht omhoog loopt (naar achteren toe), en warme lucht eenmaal stijgt.
Heb dat ook al zitten denken, maar langs de andere kant, zoals XTP89 zegt kan er nu wel vuil meekomen, en dat wil ik zeker vermijden.
Luchtfilterbuis zou ik graag laten zitten, tenzij ik inderdaad aparte luchtfilters ga steken. Maar dan moeten de carbs weer afgesteld worden dacht ik?

Grtz

Re: Darm van collecteur naar luchtfilter?

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2014, 21:11
door Oldskool
Ik zou daar inderdaad misschien gewoon een sponsje of gaasje voor maken. Carburators afstellen is normaal ni nodig dan. Als ge ze wilt afstellen zou ik de fabrieksinstelling nemen gewoon en de carbs synchroniseren. Motogarages zullen die apparatuur nog hebben. Hier bij de Honda dealer keken ze al raar toen ik da zei, dus kga da ook zelf eens doen.