* Deurpaneel opvullen met sound absorber 35
* Deur ontvetten
* dan het plaatstaal trillingsvrij maken met antidreunplaten (tegen geluid en resonanties) Erg belangrijk dat je uit de buurt blijft van de gaten waar de deurpaneel-clips inkomen.
Grote gaten dichtplakken met Sound Isolator 8
Hier had ik graag nog een extra laagje sound isolator 8 overheen geplakt, maar omdat ik nu sinds vandaag het deurpaneel perfect sluitend krijg steek ik er toch niets meer tussen. Past nog maar net zo!
Volgens Martin ga je er niks van merken, maar gisteren onderweg merkte ik het wel. Het felle windgeruis van langs de deuren is iets minder geworden, en je hoort het nu vooral vóór je (dashboard, schutbord, dakhemel). Vanaf maart wordt de rest van de auto ook onder handen gepakt.
Een groot nadeel wordt genoemd dat geluidsisolatie enorm veel weegt. Het bulkpakket Silent Coat wat ik gekocht heb weegt 13,0kg, en dat zijn 40 matjes. Ongeveer nét genoeg om de gehele auto te doen.
Volgens sommigen werkt isolatie ook niet. Dit varieert van auto tot auto. Als je een Mercedes S-klasse gaat isoleren ga je er inderdaad niks van merken, omdat premiummerken enorm veel geld en ontwikkeling in geluidsisolatie steken. Experimenten bij Silent Coat hebben uitgewezen dat bij DEGELIJKE isolatie een verschil bemerkt kan worden van -6dB. Wat vergelijkbaar is tussen een Toyota Aygo en een BMW 3serie. Een serieus verschil dus toch wel