how to: elektrische antenne vervangen

Enkel specifieke vragen over dit model!

how to: elektrische antenne vervangen

Berichtdoor nkm » wo 08 mei 2013, 21:26

vooruit, een howto'ken, voor hoe ge u antenne kunt fixen.
benodigd gereedschap:
plattebektang,
grote en kleine kruisschroevendraaier,
(kleine) platte schroevendraaier,
kruipolie,
enkele vodden,
nieuw vet

stap1: antenne demonteren.

Demonteer de kappen achter de zetels, incl de persoonlijke bakjes en het onderste paneel aan u passagierskant. (met ventilatierooster in)

Nu zie je normaal u antenne zitten en ook je stekkertje, klik je stekkertje los.
De bovenkant van de antenne zit vast met het chromen "moertje" aan de buitenkant van u auto.
Deze schroef je los met je plattebektang. (past er normaal juist in)
Het is aan te raden rondom u antenneplaatje u carrosserie af te dekken (voor eventueele krassen te voorkomen).
Als je deze los hebt kan je je plastic kapje eraf trekken, let hierbij op de rubber dichting dat je deze niet kwijtspeelt.
Nu zit je bovenkant van de antenne al los.
Dan draai je het moertje aan de binnenkant (onderkant antenne) los deze hoeft er niet volledig af en je wurmt je antenne uit zijn plaats.

stap2: verder demonteren:

Aan de ene kant heb je een metalen afdekplaatje, aan de andere kant een plastic plaatje.
Draai de 4 vijsjes van het Plastic kapje los.
Linksonderaan is uw sensor. Draai deze om te beginnen los met de 2vijsjes die het plaatje vasthouden los te draaien.
Nu kan je het hele plaatje (incl sensor) erafhalen. (dit is nodig om enkele dingen te controleren)
Haal het 2de grootste tandwieltje los daarna het grootste.

stap3: controleren

Deze grootste gaan we controleren, wrijf al het vet weg zodat je goed zicht hebt.
Draai deze om en je krijgt waarschijnlijk een zwaar vervuild tandwiel te zien. Maak deze proper, en kijk de tanden na of ze niet tever zijn afgesleten of uitgehold.
Als deze nog goed zijn kan je verder kijken, zijn deze slecht, zou je een compleet nieuwe antenne (incl motor) moeten zoeken. of bestellen. maar nieuw kost dit +-300€
Kijk ook ineens het kleinste tandwieltje na, of deze nog goed is.
Zijn deze allemaal nog goed? draai dan je ijzeren afdekplaatje los.
Nu krijg je een plastic omranding te zien.
Pruts deze eruit en je krijgt u coil van u antennemast te zien.
Kijk deze vertanding ook goed na, als deze versleten is, is dit de meest waarschijnlijke reden waarom u antenne niet werkt.
Is deze nog goed? Maak deze dan goed proper. en vet ze wat in met nieuw vet, stop ze mooi terug.
Nu draai je het ijzeren afdekplaatje ook terug vast.
Terug naar de andere (plastic) kant met de tandwielen.
Maak alle tandwielen proper, en voorzie ze van nieuw vet, voor je ze terug monteerd.

Stap4: Sensoruitsparing vergroten:

Indien nu alles nog goed was, en je van AL het gekraakt en getik vanaf wil zijn, ga je nu naar je sensor kijken.
Je hebt 4borsteltjes. 2 aangesloten met de rode draad, 2 aangesloten met de gele draad, en 2 langere aangesloten met de witte draad.
De rode en de gele zijn u aansturingen voor u antenne te openen of te sluiten, de witte is u massa.
Wat ik heb gedaan om het gekraak te verhelpen is gezorgt dat de uitsparing die je hebt groter wordt.
Deze zou je aan elke kant 3mm moeten groter maken, zodat je 4 borsteltjes sneller in het open stuk kunnen komen, en er zo altijd 2 zijn die sneller geen contact meer maken.
Ik heb dit momenteel gedaan met isolatietape (om te proberen en het werkt) dus je kan het ook proberen wegslijpen of in ieder geval met een iets definitiever middel te werken.

stap 5: alles terug monteren, en testen!

Als dit gebeurd is, kan je alles terug monteren (goed proper gemaakt en ingevet) en zou alles naar behoren moeten werken, zonder kraken of tikken.
----------------------------------------------

Stap6 vervangen van je antenne incl coil

Hier kan je best met 2 voor zijn.
Laat je antenne opengaan. (uitkomen) (zet je contact op) en trek zo hard je kan aan je antenne zelf, deze zou eruit moeten komen incl coil.
Om de nieuwe te monteren, zet je je contact af en stop je gewoon je coil in je antennemotor, en deze slurpt de coil gewoon naar binnen.

Khoop dat jullie er iets aan hebben en alles duidelijk is.
Grtz, NKM
don't be scared of failure, for the only failure is never to try
Avatar gebruiker
nkm
H23 Poster
 
Berichten: 748
Geregistreerd: ma 11 jun 2012, 00:29
Woonplaats: kampenhout
my honda: EK9
Advertenties:



  • Keer terug naar crx/del sol

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten