Pagina 1 van 3

Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 18:56
door ALLSTARR
Nog maar onlangs het probleem met men remblokken opgelost en nu doet zich het volgende voor....Daarnet naar stad gereden-Auto start geen probleem.Bij het naar huis terugrijden wilde ik men ruit naar beneden doen en dit ging heeel langzaam.....radio valt plots uit,abs lichtje brand - ik zet me ff langs de kant - draait gewoon nog 15 min en plots valt ie stil.Iemand heeft me geholpen met startkabels.Starten ok....draait gewoon....bij aandoen van de ruitenwissers valt ie stil..
Mijn vermoeden ? Batterij kapot?Ik dacht nochtans zelfs al is je batterij kapot en ééns gestart je toch kan blijven rijden?Ik rijd 50 meter en door te vertragen voor voetganger valt ie stil ?
Iemand een ander vermoeden ?

grtzz

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 18:58
door nkm
Alternator defect vrees ik!
start hem nekeer en meet of u batterij oplaad tijdens het draaien. als hij draait zou die 14v moeten hebben. alst minder is, dan is er iets mis met u alternator.

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 19:04
door ALLSTARR
hmm...zelfs als u alternator defect is en laad u batterij niet op dan nog moet ie éénmaal ie gestart is blijven draaien.

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 19:24
door nkm
neen, bij een diesel klopt die theory,
een benzinemotor heeft stroom nodig om vonken te veroorzaken bij de bougie's, dus als u alternator niet werkt, krijgt heel u systeem geen elektriciteit. dus werkt er niets meer. ;)

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 19:30
door ALLSTARR
Ok .. maar als de batterij nu totaal kapot zou zijn kan de alternator niets doorgeven gezien de batterij kapot is.Nu zoals ik zei....hij draaide stationair maar vanaf t moment dat ik iets van elektriciteit gebruikte,ruitenwisser viel hij stil..

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 19:31
door vtiprelude
meten is weten

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 20:25
door Oldskool
vtiprelude schreef:meten is weten

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 20:30
door Oldskool
Als em ni start gaat ge da ni zien natuurlijk, tenzij met een ampèretang.
Laad sowieso uw batterij al eens volledig op en meet dan als em nog start over de batterij.

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 22:01
door ALLSTARR
ok als ik goe begrijp kunt ge totaal niet rijden wanneer je alternator niets meer geeft? Ook al is bvb uw batterij vol opgeladen? Hoeveel volt heb je nodig om auto te starten van u batterij ?

Om men alternator uit te lezen moet ik gewoon auto starten en voltmeter gebruiken + - en kijken of ie een constante geeft van 14 15v right? Indien ie dit niet doet is em kapot veronderstel ik ...(weeral ......sigh)

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 22:11
door Oldskool
Weeral? Is uw alternator of batterij recent vervangen dan?

Als uw batterij geladen en goed is kunt ge starten en efkes rijden zonder alternator, ma ni lang natuurlijk. Als ge de spanning meet als hij ni draait zou ge tussen de 11,5 en 12 V (edit: om te kunnen starten) moeten zitten, anders moet ge uw batterij opladen. Boven 12,5 is ideaal.
Als die goed is en ge kunt starten zou ge inderdaad tussen 14 en 15 V moeten meten, met lichten enzo aan.

Als uw batterij volledig opgeladen is kunt ge ook eens meten, dan uw lichten en contact 5 a 10 minuten laten aanstaan en nog es meten. Als em fel gezakt is is de batterij ook stuk.

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015, 22:41
door ALLSTARR
weeral ja...er is de laatste jaren al altijd iets met alternator of batterij of weet ik veel....Laatst ( 4-5 maand geleden denk ik) hebben ze nog men alternator gechecked en die was ok.Alleen had Honda Mahy(ben nu ergens anders) één of andere kabel van de alternator ergens niet goed vastegmaakt of zo en daardoor was er blijkbaar altijd een soort van kortsluiting.Zij hebben dit toen gefixed.
Nu rijd ik al paar maand zonder probs met batterij of alternator.Nu begint dit liedje nou weer....En in de garage kunnen ze u ook altijd vanalles wijsmaken ....Men voltmeter is blijkbaar naar de kl**e gezien hij alleen maar 1 weergeeft lol....en staat op 20 dcv.Ben nu men batterij volledig aan t opladen(wat dan ook weeral niet goed is voor de batterij)Morgen eerst achter voltmeter....steek ik men batterij erin...start ik hem en hang ik de voltmeter eraan om te kijken wat ie zegt ^^ Euhm hoelang zou ik kunnen rijden met defecte alternator? Die geeft de vonken door naar de bougies door of wa?om te kunnen rouleren?

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 01:25
door nkm
idd, bougie's hebben stroom nodig om te kunnen vonken.. zolang er stroom is van de batterij bv, gaan ze vonken, maar de batterij leegtrekken als de alternator niets geeft,
in het beste geval (als alles werkt) gaat u batterij zelfs enkel gebruikt worden om te starten. al u verbruik word normaal geleverd door de alternator, incl het terug laden van de batterij.
dus, als de alternator zijn stroom niet opmaakt, of niet kan doorgeven aan de batterij, gaat de batterij leegtrekken.. hoesnel dat is weet ik niet..

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 09:26
door ALLSTARR
ok :)
Waar zou ik aan een 2de hands alternator kunnen geraken ?

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 11:14
door FlushApproved
waarom 2dehands? om volgende week terug hetzelfde probleem te hebben?

Re: Raad ivm probleem Honda ITR

BerichtGeplaatst: za 17 jan 2015, 11:33
door Oldskool
Kzou precies ook geen tweedehands alternator kopen.
Heb je al kunnen meten?