who_carez schreef:Ik ben idd niet echt fan van al het uiterlijk geweld van de laatste 2 type-r's. Maar er valt niet te ontkennen dat ze nu eenmaal het beste zijn wat er uit een FWD auto te halen valt. Ook jammer dat het geen atmosferische motoren meer zijn maar ook dat kan uiteindelijk niet meer anders. Vermits in deze klasse nu eenmaal 300+ pk de norm is geworden. Eigenlijk wel bizar. 15 jaar geleden was dat het vermogen dat in een normale Porsche 911 zat. En nu zit dat in elke normale gti/ hot hatch.
Allemaal heel leuk maar doe mij maar NA oldschool
De alsmaar strengere emissienormen lijken idd (voorgoed?) een eind te hebben gemaakt aan de sportieve atmosferische krachtbronnen van weleer...
Maar een turboblok is ook zeer leuk om mee te spelen - het is gewoon anders. Net daarom is mijn S2000 steevast een blijver, zo behoud ik het privilege om te kiezen, niet om te verliezen
Niet alle hot hatches beschikken momenteel over 300+ pk: de meeste voorwielaandrijvers zitten tussen de 230 - 280 à 300pk (VW Golf GTI, Renault Mégane RS, Peugeot 308 GTi, Hyundai i30N, Seat Leon Cupra, Ford Focus ST...) De FK8 is de meest krachtige van het FWD-stel met z'n 320 paardjes en 400 Newton meter aan koppel.
In mijn ogen is hij de enige front wheel drive hot hatch die zijn vierwiel-aangedreven concurrenten (VW Golf R, Focus RS, ...) écht het vuur aan de schenen kan leggen.
De CTR slaagt er immers wél in om dankzij zijn uitmuntede chassis en innovatieve technologie een vermogen van meer dan 300pk efficiënt naar de voorwielen te leiden.
De FK8 beschikt inderdaad over een gelijkaardig vermogen van dream cars uit de jaren 90 : Ferrari 348, een Porsche 911 of een BMW M3...
En dankzij de turbo, beschikt de Type R bovendien nog meer koppel.
Wanneer je 20 - 25 jaar geleden 150+ pk, 17 inch wielen een schroefset had, was je 'King of the hill'... Nu rolt een 'gewone' Civic van de band met 17 inch wielen en een 1.5 turbomotor met 180 pk... Andere tijden.
Omdat een fotootje de boel nu eenmaal opleukt en lichter verteerbaar maakt - een pic van al het FK8 gerelateerde spul dat ik bezit
En neen, het touch up paint setje links onderaan heb ik gelukkig nog niet nodig gehad
Vroeger werden deze gewoon af fabriek meegeleverd wanneer je een nieuwe Honda kocht. Tegenwoordig zijn ze een accessoire - ze dienen apart besteld en betaald te worden.