Designed to Perform: Superior Aerodynamics for all-new Honda Civic Type R
•2.0 litre direct injection VTEC TURBO engine and aerodynamic performance deliver class-best top speed of 270km/h (167mph)*
•Unique vents, grilles, spoilers and skirts contribute to enhanced downforce and minimised drag
•All-new Honda Civic Type R in Championship White will make global debut at 2015 Geneva Motor Show
The all-new Honda Civic Type R – which will make its world premiere at the 2015 Geneva Motor Show – will feature a host of eye-catching design enhancements that have been heavily influenced by extensive aerodynamic development and testing, both on computer and in the wind tunnel. The result is a car with exceptional high speed stability and high levels of downforce.
The superior aerodynamic performance helps make the most of the Civic Type R’s 2.0 litre direct injection VTEC TURBO engine, enabling the car to achieve a top speed of 270km/h (167mph)*, unrivalled amongst its front wheel-drive competitors.
A new, almost completely flat underside aids airflow under the vehicle and combines with a rear diffuser to optimise downforce – effectively ‘sucking’ the car onto the road. A bespoke rear wing gives the car enhanced visual presence and delivers powerful additional downforce, thanks notably to the structure of its airfoil section.
A wide front splitter and deep side skirts also manage airflow and reduce lift, while the front bumper has been shaped specifically to inhibit air turbulence around the front wheels, cutting drag and enhancing high-speed stability.
To help the driver manage the Type R’s prodigious power, the car is equipped with a high performance Brembo brake package for the front wheels, developed specifically for the car. At the front, four-piston calipers apply braking force to 350 mm drilled discs. New 19-inch alloy wheels, unique to the Type R, complement the visual changes, filling the wheel arches and accommodating the larger brakes.
Heat management was another major focus for the design team, influencing several prominent external design modifications. Enlarged upper and lower grilles in the front bumper, vents above the wheels on the front quarter panels and vents at the trailing edges of the front wheel arches combine to provide greater cooling and ventilation for the high-output engine.
The Civic Type R will be unveiled at Geneva Motor Show in Championship White – a colour shared with successive generations of iconic Type R vehicles.
Honda can be found at stand 4250 in Hall 4 at the 85th Geneva Motor Show (3 - 15 March).
Notes to editors:
* Honda internal figure, subject to homologation
Hier in het Nederlands
Ontworpen voor topprestatie's |
EXCELLENTE AERODYNAMICA VOOR GLOEDNIEUWE
HONDA CIVIC TYPE R
•2.0 VTEC TURBO-motor met directe injectie en performante aerodynamica leveren een in dit segment ongeziene topsnelheid van 270 km/h op.
•Specifieke ventilatieopeningen, roosters, spoilers en skirts vertalen zich in meer downforce en minder luchtweerstand
•Geheel nieuwe Honda Civic Type R in Championship White maakt zijn wereldwijde debuut op het autosalon van Genève 2015
De gloednieuwe Honda Civic Type R, die zijn wereldpremière beleeft op het autosalon van Genève 2015, wordt gekenmerkt door een reeks opvallende designverbeteringen. Die zijn het gevolg van uitgebreid aerodynamisch ontwikkelings- en testwerk, zowel virtueel als in de windtunnel. Het resultaat is een auto met een uitzonderlijke stabiliteit en downforce bij hoge snelheid.
De superieure aerodynamische prestaties halen het beste uit de direct ingespoten 2,0-liter VTEC TURBO-motor van de Civic Type R, die hem een topsnelheid van 270 km/h oplevert. Deze snelheid is ongeëvenaard onder zijn concurrenten met voorwielaandrijving.
De nieuwe, bijna volledig vlakke onderkant optimaliseert de luchtstroom onder de auto en zorgt samen met een diffuser achteraan voor meer downforce, zodat de auto als het ware aan de weg wordt 'vastgezogen'. Een specifieke achterspoiler geeft de auto een krachtigere uitstraling en draagt eveneens zijn steentje bij tot de downforce, met name dankzij de structuur van het aerodynamische profiel.
Een brede voorbumpersplitter en diepe sideskirts controleren de luchtstroom en vermijden dat de auto gaat zweven bij hoge snelheid. Bovendien vermindert de speciaal gevormde voorbumper de turbulentie rond de voorwielen, voor minder luchtweerstand en een betere stabiliteit bij hoge snelheid.
Om de bestuurder te helpen het uitzonderlijke vermogen van de Type R onder controle te houden, is de auto uitgerust met een speciaal voor deze auto ontwikkeld high-performance Brembo-remmenpakket voor de voorwielen. Aan de voorkant grijpen remklauwen met vier zuigers in op geperforeerde remschijven van 350 mm. De unieke wielkastvullende 19" lichtmetalen velgen maken het esthetische plaatje compleet en bieden plaats aan de grotere remmen.
Warmtebeheer was een ander aandachtspunt voor het ontwerpteam en gaf aanleiding tot een aantal belangrijke externe designwijzigingen. De combinatie van grotere bovenste en onderste roosters in de voorbumper, ventilatieopeningen boven de wielen in de voorvleugels en ventilatieopeningen achter de voorste wielkasten zorgt voor een betere koeling en ventilatie van de hoogperformante motor.
De Civic Type R zal worden onthuld op het autosalon van Genève in Championship White - een kleur die hij deelt met zijn voorgangers in de legendarische Type R-reeks.
Honda is te vinden in stand 4250 in hal 4 op het 85e autosalon van Genève (3 - 15 maart).
Noot voor de redactie:
*Interne cijfers, nog te bevestigen tijdens homologatie
Laat de officiele foto's en specs maar komen