Nasty schreef:Ik blijf erbij dat dit toch een goed onderwerp is. Volgende week staat mijn Accord ingepland voor groot onderhoud bij een Honda dealer. Dat ging me ongeveer €450 kosten. Daarmee ns even tweede mening vragen hier.
Raidon schreef:Vteclover schreef:Iets wat als hobby( met kennis ) gedaan is zal altijd met liefde en zorgvuldiger gedaan zijn dan iemand die het dag in dag uit en onder eventuele werkdruk doet.
Meeste Honda dealers zijn familie bedrijven. Werknemers werken meestal uit liefde voor het merk bij de kleine dealers en verkiezen niet de 'fabrieken' zoals de PSA groep en de VAG.
Werkdruk valt goed te doen bij de Honda dealers.
On topic: Uit mijn 7 jaar ervaring Honda kan ik opmaken dat de meeste wagens die niet dealer onderhouden zijn veel slechter voorkomen dan dealer onderhouden op schema. De hobbyisten onder ons slagen soms eens dingen over wat men toch zou moeten vervangen op jaren of kilometers. Ook veel mensen die met tuning bezig zijn en veel meer geld in het uitbouwen steken en onderhouden gewoon overslagen. Of een verandering doorvoeren aan een onderstel, hoeveel mensen smeren de bouten in met een 'vet' om niet vast te roesten op lange termijn? is niet eerste keer dat spoorregelingen niet meer kunnen verdraaid worden etc.
het aantal procent herstellingen van defecte onderdelen stijgt doordat een niet correct onderhoud wordt uitgevoerd. Ik denk maar aan startkoppelingen bij CVT versnellingsbakken (om de 24 maanden te vervangen van de olie zoals voorgeschreven, doet men dit niet, sowieso problemen ermee). Geluid (tegenwringend geluid) aan achter differentiëlen bij CRV's waar niet tijdig de olie aan wordt verandert.Bij de FN / FK waar nu de mensen binnenkomen met een probleem van de verwarming dat links en rechts niet meer even warm blaast door vervuiling in de leidingen door het niet vervangen van koelwater. Als er een probleem is dan komen de mensen bij een dealer aankloppen, maar dit kan perfect vermeden worden door het onderhoud te volgen zoals voorgeschreven.
Oudere wagens zij niet zo onderhouds intensief en worden meestal zelf gedaan. Ik krijg amper wagens binnen ouder als 15 jaar.
Dealer onderhoud kost zeker meer als een onafhankelijke garage. Dealers moeten investeren in diagnose apparatuur, cursussen voor de techniekers ( die dezer dagen moeten voldaan worden met testen, anders extra opleidingen ). Nieuwere wagens bezitten gewoonweg meer kennis en dienen op de perfecte manier onderhouden te worden. Ik denk maar aan een paar dingen die nu in me opkomen, versnellingsbakolie MT of AT, differentieel olie, koelwater, brandstoffilter. Een bezoek aan een dealer heeft ook zijn voordelen omdat deze kan genieten van enige product verbeteringen en ecu updates.
raymondv schreef: Ik had sindsdien de olie niet meer ververst en toch nog 12 jaar zonder enig probleem gereden, de wagen is ook zo verkocht
Oldskool schreef:distributieriem is ni voor de gemiddelde hobbyist.
Oldskool schreef:Eindelijk, na meer dan 10 jaar distributieriemen en kettingen vervangen, iemand die mij de werkwijze kan geven
Skid23 schreef:Oldskool schreef:Eindelijk, na meer dan 10 jaar distributieriemen en kettingen vervangen, iemand die mij de werkwijze kan geven
Hoeveel kettingen hebde gij al vervangen dan? Ik dacht dat dat niet vervangen moest worden. Of toch bijna nooit :p
Oldskool schreef:Eindelijk, na meer dan 10 jaar distributieriemen en kettingen vervangen, iemand die mij de werkwijze kan geven
Vteclover schreef:Dan heeft hij als enigge geluk gehad dat het een honda is , moet je ni bij een vw proberen.
Toch zonde
Keer terug naar Algemeen technische informatie
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten