Leplatje schreef:En ik dacht als uwe motor veel olie begint te pakken dat ge naar iets dikkere olie moest gaan ipv dunner?
S2K cluster is wel nice! Alles werkend gekregen? Schijnt dat de snelheidsaanduiding werkend krijgen nog een uitdaging kan zijn
Van die olie da is idd ook grotendeels de regel,
maar wat ik en wss veel mensen ni wisten is dat verschillende soorten olie bijeensmijten ook vele gevolgen kan hebben.
Net zozeer als welke olie je erin of erbij gooit.
Mij hebben ze vroeger altijd gezegd dat da ni zoveel kwaad kan,
zolang het geen synthetisch en plantaardige olie samen is.
Kzal nu ff de uitleg van mn mechanic doen over slijtage en olieverbruik.
1) Het gebruik van verkeerde olie
In elke honda-garage gebruiken ze andere olie, die bijlange niet allemaal door honda/de constructeur voorgeschreven en/of goedgekeurd is.
Bv bij mullens gebruiken ze wolf, wat in wezen eigenlijk redelijke brol is die honda nog nooit voorgeschreven heeft.
In roeselare en in mechelen gebruikten ze dan weer mobile one, die weet ik nu ni zeker of die honda getest&goedgekeurd is.
Olie die niet getest en goedgekeurd is door honda kan heel snel beginnen uiteenvallen bij hoge toeren,
omdat die hier niet voor gemaakt is.
Gevolg > onvoldoende en slechte smering
2) verschillende merken/diktes mixen
Het gevolg van die verschillende merken/diktes oliën bij elkaar te smijten kan gevolgen hebben dat de nieuwe olie de oude "opeet".
De nieuwe olie ziet de restanten van de oude olie als vuil in/van de motor, dat verwijderd moet worden.
Tijdens dat opeten lost dan een deel van de nieuwe olie mee op,
beide lossen elkaar dus gewoon op om het simpel te zeggen.
Dit kan gebeuren bij een oliewissel of bijvullen,
als je net de pech hebt de 2 verkeerde oliën te combineren.
Omdat je bij een oliewissel ook nooit alle oude olie uit je motor krijgt,
en al zeker niet via de oilplug in je carter.
Als iedereen bijvult is dat wss ook niet zelfde olie als in de garage.
Andere diktes olie samen zouden ook niet goed of niet vermengen, blijven gewoon op elkaar liggen.
Gevolg > vermindering volume olie in de motor
3) het gebruik van dikke olie.
Bv. 10W60 in de winter,
het duurt 2minuten voor die dikke olie lopend genoeg is om alle delen/kieren/hoeken.. van de motor te bereiken en te smeren.
Dus in feite als je dikke olie zoals 10W60 gebruikt,
rij je in de winter 2 minuten met weinig tot geen smering in sommige delen van je blok.
5W30 daarintegen duurt 5-10 seconden.
Dikkere olie blijft sneller achter op de cilinderwand bij hevig gebruik en constante hoge toeren.
Dit omdat de olie warm nog altijd niet lopend genoeg is om tijdig afgevoerd te worden in zulke hoge toeren,
en hier ook niet voor ontworpen is.
Vanaf dan lost hij ook veel sneller op/ontsteekt hij door de verhogende wrijving die op zijn beurt extra warmte produceert.
Hogere temperaturen doen de zuigerringen en al de rest harder uitzetten,
waardoor alles meer wrijving ondervindt en dus veel sneller slijt.
Gevolg > weinig tot geen smering, verhoogde wrijving, verhoogde temperatuur, uitzetten onderdelen, extreme slijtage
Dus dikkere olie dan de constructeur voorschrijft is in feite goed om bij vergrootte toleranties "op te vullen" om het zo te zeggen,
bij motoren die aan het einde van hun levenscyclus aan het raken zijn.
maar kan bij veel hoge toeren, of bv circuitgebruik het omgekeerde effect hebben.
Dikke olie is in wezen de vijand van een hoogtoerige motor omdat er veel meer wrijving ontstaat,
die samen met de warmte die het produceert altijd veel hogere slijtage betekent.
De motor moet veel meer moeite doen om in hoge toeren je krukas te doen draaien en je cilinders naar boven te duwen.
Dit werkt langs 2 kanten, naar beneden komen zal ook moeilijker worden,
dus verminderde performance is zowiezo het geval,
recht evenredig met de stijging van de toeren.
Gevolg > , minder performance, veel meer slijtage op je draaiende onderdelen.
Ik gebruik nu Total Quartz 5W30,
is voorgeschreven en getest door honda voor integra type-R.
Motor draait beter, trekt beter en olieverbruik na 3000km,
2-3mm op mn peilstok mss?
Dervoor kon da soms halve liter zijn op 2000km als ik veel autostrade/hoge toeren deed.
Dus ja, het is ni da het een beetje verschil is he.
Op merknamen moet je ook niet meer afgaan, als voorbeeld zal ik castrol gebruiken.
Toen castrol nog japans was had het de beste basis-olie met de minste toevoegingen,
het is overgenomen geweest door een amerikaanse firma een tijd geleden,
en nu heeft het 1 van de slechtste basis-oliën met de meeste toevoegingen.
Kimme heeft ook al meermaals tegen mij gezegd, dat mijn blok de beste is die hij al aan gewerkt heeft ivm slijtage en olieverbruik,
om 2 redenen.
- mijne heeft zoveel in garages gestaan voor vanalles, dat mijn olie meestal om de 2-3000km vervangen werd.
5 is echt de max als je geen olieverbruik wilt, tenzij je bijna nooit hoge toeren draait.
- omdat ik altijd mijn pijlstok op max hield, constant controleerde en altijd direct bijvulde zodra het onder max stond.
tegen 9000rpm zou een itr bijna al zn olie in circulatie hebben.
Als de peilstok dan op minimum staat kan het voorvallen dat er te weinig olie voorhanden is in de laatste toeren,
omdat die olie de oliepomp niet kan volgen.
Er is dan simpelweg te weinig olie in de blok om tegen de begrenzer een constante oliestroom te leveren voor de oliepomp.
Geen goeie volledige smering > zeer hoge slijtage door slechte smering en hoge toeren.
(zou zeer belangrijk zijn volgens hem)
Dus als je denkt ik smijt mijn blok vol dikkere olie ipv te reviseren, wees gewaarschuwd.
Hou je je olie niet constant hoog genoeg, wees gewaarschuwd.
Alle onderdelen slijten veel meer, en het kan goed zijn dat de goedkope of gemakkelijke oplossing bij een revisie uiteindelijk een heel dure oplossing wordt
Ivm die S2K cluster weet ik niemand waarvan ik zeker weet dat die alles werkend krijgt.
Er is een site van een zeker Marc Lamond, die S2K clusters ombouwt voor andere honda's en installeert.
Al verschillende mails naar gestuurd, maar geen reactie.
Kerel was wel bezig met zijn eigen japanse CRX SIR, en op site staat dat die gestolen is.
Dus ik veronderstel dat hij niks meer ombouwt omdat zn crx gestolen is.
Ik heb wel al gehoord dat er hier ergens een del sol rondrijdt, me S2K-cluster,
die kerel zou een S2K-kabelboom gebruiken.
Al veel over opgezocht, maar dan moete alle aansluitingen van u eigen model veranderen naar S2K-aansluitingen.
En omdat ik heel slecht ben met elektriciteit,
zie ik da zelf ni zitten om te doen.
Als iemand een installateur weet die zeker weet dat hij een S2K-cluster werkend geinstalleerd krijgt,
let me know.
Desnoods gebruik ik wel een S2K-kabelboom als het moet.
Maar da is voor mn volgende itr, da wordt een showcar, en die ga ik ook ni gans strippen.
Enkel onder de motorkap (airco, ABS...)
Ben nu aant rondkijken,
ma kwas aan het denken van in Duitsland er 1ntje op te pikken.
De prijsverschillen zoals vroeger zijn er niet meer,
maar daar mag voor zover ik weet een zwaar gecrasht chassis nog steeds niet hersteld worden.
Dus ik gok dat ik daar een betere kans heb om een perfecte kas te vinden door die reden.
De blok is minder belangrijk dan de kas,
ik ben vooral op zoek naar een onbeschadigd niet gecrasht chassis.
Daar gooi ik mijn blok dan wel in,
andere blok dient toch enkel om op circuit te vegen dus.
Nu was ik mij enkel nog aan het afvragen wat ook weer het verschil was tussen de 98-spec en de latere modellen.
Want kan wel zijn dat ik mss een latere versie koop nu (2000-2002)
Ik herinner mij nog iets van dat de versnellingsbakverhoudingen van een 98-spec anders (beter) waren en nog wat kleine dingen,
maar weet nimeer wat allemaal juist er anders was.