Beginners gids: Tune je honda [FAQ]

Post hier uw algemene technische vragen die niet in andere categorieën te plaatsen zijn

Beginners gids: Tune je honda [FAQ]

Berichtdoor Dj3scoupe » do 03 feb 2011, 20:49

Ik dacht dat het mss wel handig zou zijn om een topic te maken waarin zoveel mogelijk basisinformatie over honda's en tuning staat om beginners op weg te helpen.
Zo kunnen we veel steeds wederkerende vragen vermijden of gewoon naar hier laten verwijzen ipv steeds iets te vertellen...
Alle nuttige informatie is dus welkom.
Ik stel voor om het wat te beperken tot algemenere topics en niet écht te specifieke veranderingen voor 1 type wagen ofzo...
Post ook alleen info waar je 100% zeker van bent... met beweringen waarvan je denkt dat iets zo is geraken we natuurlijk niet veel verder ;)
Zie je iets waarvan je denkt: dit klopt niet? laat het weten ;)
Eigen tekst, interessante links,.... alles is welkom (als je iets kopieert van andere sites, gelieve die te vermelden om achteraf geen klachten te krijgen ivm copyright)
zet alles in een post en ik kopieer alles naar de eerste post.

Enkele punten om mss op weg te helpen:

Motorisch:
Basisveranderingen: deze veranderingen kun je redelijk snel en gemakkelijk (zelf) installeren. De pk winst die je zal halen na het uitvoeren van de I/H/E (intake/header/exhaust) upgrades zullen variëren tussen 5% en 15% van het motorvermogen


- Air-Intake:
short ram Is meestal niet zo duur. De lucht wordt aangezogen via een korte buis kort bij de luchtinlaat.
ten opzichte van het originele luchtfiltersysteem bied dit een verbetering aangezien het volume lucht dat wordt aangezogen vergroot.
de weg die de lucht aflegt is ook kort.
Nadeel is wel dat de lucht warmer is aangezien de filter zich kort bij de motor bevindt.
Afbeelding

cold air
Via dit systeem wordt lucht aangetrokken vanop een plaats waar koude lucht beschikbaar is. Meestal bevind de filter zich dan direct in de rijwind bij de voorbumper.
Het voordeel is dat er koude lucht wordt aangetrokken en dus voordelig is voor de motor. pk & koppelwinst is het resultaat al zal dit maar beperkt zijn. Een specifiek getal is hier ook niet op te plakken maar zal zelden hoger liggen als +10pk (dit geld voor alle soorten intakes)
nadeel: hypdrolock: De filter hangt lager bij de grond en mss in de rijwind, en kan dus veel water opnemen en schade veroorzaken in de motor. Hiervoor bestaan wel beschermhoezen.

Afbeelding

big tube
Een big tube uitlaat is te vergelijken met een short ram. het enige verschil is de diameter van de aanvoerbuis. Deze is veel groter dan normaal.
Het principe hiervoor gaat als volgt: Doordat de aanzuigbuis een hele grote diameter heeft net voor de ingang van de intake, is er veel lucht beschikbaar aan de ingang van de gasklep. Als de klep dus opengaat kan reeds gefilterde lucht onmiddelijk de intake binnengaan. Dit zou een betere gasrespons geven.
Nadeel is hetzelfde als bij short ram. De filter zit in de motorruimte en zuigt dus 'warmere' lucht aan

Afbeelding

airbox
Een airbox neemt het nadeel van de bovenste systemen weg. namelijk het aantrekken van warme lucht in de motorruimte.
Nu zit de luchtfilter namelijk in een gesloten ruimte. Aan de ene kant wordt er lucht aangezogen (van bij de voorbumper) en aan de andere kant gaat de lucht naar de intake.
Afbeelding

- Header:

4-2-1 in het algemeen bieden deze types header meer koppel en pk winst in lage en midrange toeren
4-1 Dit systeem bied meer pk in hoge toeren.

Afbeelding

- Exhaust/uitlaat:
catvv
De bedoeling van een katalysator is om een aantal schadelijke componenten uit het uitlaatgas van uw auto te verwijderen. Die stoffen zijn met name koolmonoxide, stikstofoxide en koolwaterstoffen. Dat gebeurt door die stoffen in andere, niet schadelijke stoffen om te zetten. Om de juiste chemische processen die daarvoor nodig zijn op gang te brengen is een katalysator nodig. Deze katalysator is aangebracht op roosters die in het katalysatorgedeelte van de uitlaat zitten. Deze roosters belemmeren dus in feite de vrije doorgang van de uitlaatgassen een beetje. Een catvervanger heeft deze roosters niet en blokkeert dus de flow veel minder.

twinloop
een twinloop uitlaat combineert de stilte van een originele uitlaat met de pkwinst van een aftermarket uitlaat.
De uitlaat is dus stil maar de flow van de uitlaatgassen wordt nagenoeg niet verstoord.
Afbeelding

Shortshifter
Waarom een shortshifter? Via een short shift verminder je de afstand tussen de versnellingen. Hierdoor kan je sneller schakelen en is er minder tijdverspilling tussen het schakelen.
Door het verkleinen van de afstanden tussen de versnellingen schakel je gevoelsmatig sneller.
Het feitelijke schakelen zal niet heel veel sneller verlopen, echter door de 'korte bak' hoef je niet zoveel afstand per versnelling te overbruggen.
zie het verschil:
Afbeelding


Geavanceerde modificaties:

- D14
meer pk uit een D14 topic: viewtopic.php?f=9&t=2914
75pk -> 90pk

intake swap
im swap d14z2 to d16z6
viewtopic.php?f=57&t=3496

Verschil Y8 en Z6 intake manifold
viewtopic.php?f=57&t=4457

- Multipoint Swap

- D15 mini-me

viewtopic.php?f=57&t=1470

meer pk uit een d16 viewtopic.php?f=57&t=4450



Onderstel:

verlagingsveren
Met het gebruik van verlagingsveren komt het de weg ligging ten goede.
Maar buiten dat, staat het ook gewoon mooier. Je kunt je auto verlagen tot 40mm zonder dat je de schokdempers hoeft te vervangen. Wil je nog lager (60mm) dan zul je er kortere schokdempers (verlagingsets) op moeten zetten.
Want de originele dempers zullen binnen de kortste keer kapot gaan. Bij verlagingsveren ligt het accent duidelijk op verbetering van de wegligging en iets minder op het comfort.

schroefkit

Een schroefkit vervangt je schokdempers en veren (ophanging). Met zo'n set is het mogelijk om de hoogte van je auto traploos te verlagen door middel van een schroefsysteem. Hiervan zijn verschillende merken te verkrijgen. Van heel goedkoop tot heel duur. Soms met extra opties zoals hardheid instelbaar etc.. Belangrijk bij schroefsets is de schroefdraad goed in te smeren met vet of iets dergelijk en goed proper te houden. Op die manier voorkom je dat de set blokkeert wanneer je hoger of lager draait. Welk merk is het beste? hierop is moeilijk een antwoord op te geven, de ene heeft slechte ervaringen met merk x en goed met merk y, voor de andere is dit andersom...

Veerpootbrug
Een veerpootbrug vermindert het overhellen in bochten en de auto is beter bestand tegen zijwaarste krachten. Wat belangrijk is bij verlaagde auto's op brede banden. In lange en snelle bochten zorgt een brug voor meer stuur precisie. Bruggen zijn er in allerlei uitvoeringen, keurig op maat en in allerlei kleuren.
Een veerpootbrug is gemaakt van gelakt of verchroomd staal, gepolijst of geanodiseerd aluminum, carbon, of van combinatie daarvan. Verder heb je nog de keuze uit een verstelbare of niet verstelbare veerpootbrug. Ze zijn niet universeel en dus merk en type gebonden.

Inrijen van je remblokken,rem info.
viewtopic.php?f=8&t=5350

Technische Info Velgen
viewtopic.php?f=8&t=3804
Mix sets@ >>MY BLOG<<
Avatar gebruiker
Dj3scoupe
Beheerder
 
Berichten: 2264
Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
Woonplaats: Genk schtad
my honda: civic coupe EJ2+ ITR
Advertenties:



  • Re: Beginners gids: Tune je honda [FAQ]

    Berichtdoor ThomasDW007 » ma 20 feb 2012, 20:45

    echt handig! zou leuk zijn mocht et nog uitgebreider zijn nochthans ;)
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    ThomasDW007
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1656
    Geregistreerd: do 17 nov 2011, 17:44
    Woonplaats: Maldegem
    my honda: Del Sol ESI
    Advertenties:

    Re: Beginners gids: Tune je honda [FAQ]

    Berichtdoor Connix » ma 20 feb 2012, 23:04

    dikke FAQ dries :goed:
    Afbeelding
    Try Harder... ...Or Fail Forever! Think Fast, Live Furious
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Connix
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3874
    Geregistreerd: do 26 aug 2010, 17:20
    Woonplaats: Schaffen
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: Beginners gids: Tune je honda [FAQ]

    Berichtdoor WhiteSol » di 21 feb 2012, 02:37

    jaja .. just jambers hier, maar dan slechts 1 jaar later ipv 10 :lol:
    Afbeelding
    Afbeelding

    Only aim to do your duty, and mankind will give you credit where you fail.
    Avatar gebruiker
    WhiteSol
    Moderator
     
    Berichten: 7118
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:42
    Woonplaats: Schoonderbuken / Scherpenheuvel
    my honda: Crx Del Sol VTi
    Advertenties:

    Re: Beginners gids: Tune je honda [FAQ]

    Berichtdoor V.V. » do 23 feb 2012, 22:07

    deftig :goed:

    missch nog juist eens bij die cvv zetten dat je er ook nog zo'n celfix kan tussenplaatsen zodat de lambdasonde ook denkt dat hij lagere waarden doorkrijgt of hoe zeg ik dit juist :roll:
    GrtzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzAfbeelding
    ..................................................... the power in my dreams
    Avatar gebruiker
    V.V.
    B20 Poster
     
    Berichten: 587
    Geregistreerd: wo 14 apr 2010, 21:33
    Woonplaats: nieuwpoort
    my honda: EJ9/S2000
    Advertenties:

    Re: Beginners gids: Tune je honda [FAQ]

    Berichtdoor psykotic » ma 16 dec 2013, 22:04

    http://www.team-integra.net/forum/5-ti- ... ntent.html

    mss ook handig, en uitgebreider ;) wel int engels
    "Pure adrenaline attached to a license plate"
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    psykotic
    D15 Poster
     
    Berichten: 106
    Geregistreerd: zo 24 nov 2013, 14:08
    Woonplaats: Putte
    my honda: DC2
    Advertenties:

    Re: Beginners gids: Tune je honda [FAQ]

    Berichtdoor psykotic » ma 17 feb 2014, 20:47

    http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

    en weer een leer-stukje, wat is beter koppel of vermogen, en waarom?
    "Pure adrenaline attached to a license plate"
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    psykotic
    D15 Poster
     
    Berichten: 106
    Geregistreerd: zo 24 nov 2013, 14:08
    Woonplaats: Putte
    my honda: DC2
    Advertenties:


    Keer terug naar Algemeen technische informatie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten