Underpowered, was mss een foute, te strenge bewoording van mijn kant ...
Als instapmotor is 155pk lang niet slecht, vele wagens moeten het met een stuk minder doen.
Toen ik bij de lancering van het model in 2003 voor het eerst met de 2.0 reed, vond ik hem allerminst traag, min of meer vergelijkbaar met mijn Del Sol ESi. (de Accord had meer koppel en vermogen, maar weegt een stuk zwaarder dan de Del Sol)
Tijden veranderen echter, en alles hangt ervan af met wat je gewoon bent te rijden.
Door het hoge koppel van mijn 2.2 diesel op 2000rpm geeft dit een vertekend beeld natuurlijk. De benzinemotoren hebben meer toeren nodig, en er moet bij het hernemen al eens sneller teruggeschakeld worden dan bij de I-CTDi, dat verschil merk ik evengoed met mijn S2000...
Wat ik echter uitermate jammer vind, is dat Honda ons de Euro R K20A variant niet meer gunde.
Deze heeft 215 pk af fabriek, maar helaas was 'ie alweer JDM exclusive.
De bescheiden verkoopscijfers van de Type R met 212 pk van de vorige generatie Accord zal er wel voor iets tussen gezeten hebben...
Op dat vlak zat er een leegte in het gamma (die is er de dag van vandaag meer dan ooit, want ook de 2.4 werd reeds uit het aanbod gehaald)
De 2.4 is eerder een autobahn cruizer, net als de 2.2 diesel eerder gericht op souplesse en lange afstand, dat zie je ook aan de redline en het karakter van de K24A motor. Type S filosofie.
Al reageert hij wel prima op Hondata Flashpro en wordt hij al een stukje rauwer en vinniger.
De Euro R van zijn kant, kampt een beetje met het zelfde probleem als de FN2: het gewicht. Dat kunnen die paar extra pks onvoldoende verhelpen. Bovendien heeft een Accord Euro R nog meer last van onderstuur...
Soit, de 2.0 is abosluut ook een fijne auto, maar als ik een benzine zou gekocht hebben, was het toch de 2.4
Sorry voor de foute woordkeuze en de off topic