*Pffffffff*
Wat een gieegantieesche stoflaag zit hierop zeg!
Tijd om eens wat op te schonen hierzo!
Heeellee lange tijd geleden dat hier nog een post voorbij kwam waaien..
Laat ik alles maar eens samenvatten en kijken of het nog boeiend genoeg is om te lezen
Zoals sommige wellicht al weten, is de Toverbal helaas overleden...
R.I.P.:
Heb echt extreem veel lol gehad met deze auto, helaas waren er zodanig veel apk afkeurpunten dat we hem moesten laten inslapen....
Lang zonder auto zitten zit er bij mij helaas niet in, moest dus maar gauw een vervanger voor komen:
Civic Eg9 VTi:
Dit was bij aanschaf ervan, kompleet OEM op de uitlaatlijn na.. (en de afschuwelijke lichten die per direct vervangen werden voor OEM exemplaren)
Toen de pot bitumen maar eens uit de kast gehaald en wat tectyl, autootje de brug op en even lekker smeren
Na een aantal sessies ermee gereden te hebben op Zandvoort (wat trouwens erg fijn reed)..Neig ik TOCH teveel weer naar een hatchback..
Dussss....
Toe begon het avontuur... De jacht wat ik al een heeeele lange tijd erbij wou hebben... Rhd....
Na een tijd zoeken, een errug geschikte kandidaat voor mezelf kunnen vinden... Volledig OEM, niet verknipt, verprutst niks..
Foto's zeggen in dit geval meer, dus even gauw een kopietje van HCN gepakt:
Dit alles moest nog even een verrassing blijven tot die echt helemaal klaar was, maar dankzij afgelopen weekend is er voor de meeste al weinig verrassing meer aan
Het volgende plan had ik al een hele lange tijd in me hoofd rondspoken, en dankzij heel wat goede vrienden is mijn 2e droom toch uigekomen :cheers:
Hierbij dus maar even een verhaaltje wat er de afgelopen tijd gebeurt is.
Omdat een hatch toch weer kriebelde, en een ''normale'' Eg hatch helaas niet volstond voor mij, en het budget (Eg6 kost al genoeg
) om een JDM Sir te kopen en mee te gaan racen op het circuit voor mij niet door de beugel kon (JDM Sir in de prak rijden vind ik dan weer wat zonde...)
Kwam ik samen met Nico tot een hele mooie conclusie... JDM te duur in aanschaf, VTi net zo.. De helft van de spullen had ik eigenlijk al staan: Motor, onderstel, schroefset, stoeltje etc.
Mmmm, makkelijkste en goedkoopste was dus sowieso iets zelf uit de UK halen. Een DXI zou teveel moeite worden met swappen (RHD onderdelen liggen nou niet echt op elke sloop..)
Een Esi kwam hier en daar in de UK wel eens voorbij, voor redelijke prijzen ook nog..
Daar dus maar eens goed naar zoeken, meeste die werden aangeboden waren merendeels al net als hier in NL: Verrot, met flink wat popcorn op de achterschermen, en niet 100% OEM (met andere woorden, bekabeling hangt met tape in elkaar)
Auto moest op 1 of andere vreemde manier weer eens OEM zijn
.
Na lang zoeken, kwam er toch 1tje te koop… Een kompleet originele Esi, niet verknooid of wat dan ook..
Op slag verliefd gelijk opgebeld of de auto nog te koop was, en ja hoor! Met de beste meneer de afspraak gemaakt dat ik even zou kijken hoe en wat en wanneer ik de auto zou komen ophalen, en we zouden contact houden…
Zo gezegd, zo gedaan.. Internet beetje afzoeken met wat ik allemaal rekening moest houden als ik zelf een auto wou importeren, meeste kreeg ik al doorgestuurd van Nico, aangezien hij er al wat ervaring mee had, nog een mooie tip van Jesper meegekregen, zonder hem was ik datgene kats vergeten.
Toen kwam het volgende: hoe kom ik daar
Gelukkig kreeg ik van Mike en Steevs een mooi aanbod daar samen heen te gaan, en er een kleine roadtrip van te maken!
Toen de datums gepland, doorgegeven aan de verkoper, verzekering etc geregeld (aangezien ik de auto rijdend terug zou rijden), alles dubbel checken, aanndd were off!! Midden in de nacht vertrokken richting Duinkerke!
Even gauw een pitstop:
Na heel wat uurtjes gezellig in de auto gezeten te hebben met wat goede muziek, kwamen we dan eindelijk aan bij het bootje, en g**verdomme wat zit zon Golf goed zeg!
Wagentje aan boord gegooid, en wachten tot het deinzende vaartuig ons in Engeland eruit zou spugen..
Na 6483x hetzelfde rondje te hebben gelopen met 3 man op het bootje zelf, mochten we alweer aan land…
Ondanks het mooie landschap, rijden ook in Engeland aardig wat mensen rond die totaal niet uitkeken
Vanuit hier was het enkel nog een aantal uurtjes rijden tot aan Pevensey Bay.
(heb helaas niet heel veel foto’s van onderweg, zat veelseteveel met die Eg in me kop..)
Nou! Toen kwamen we daar aan, vrij rustige buurt, nagenoeg geen tokkies te bekennen, ging dus al aardig goed..
Heb heeul toevallig 1 shot genomen toen ik achter het stuur kroop..
Het mooie aan deze auto vond ik zelf op het moment dat we hem voor het eerst bekeken: De auto was nagenoeg exact zoals de beste man mij verteld had, in zeer goede staat en geen rare mankementen (bij de meeste auto's waar men gaat kijken blijkt deze vaak 10x zo slecht te zijn als werd verteld, dit geval dus integendeel). Na een klein half uurtje even rond het wagentje lopen en alles inspecteren, kon ik moeilijk zeggen: ‘’nee, sorry dit wordt hem niet..’’. De wagen was nagenoeg precies zoals ik het voor ogen had, wat werk hier en daar, maar mechanisch in topstaat, body is keihard, niks op aan te merken. Naar binnen gegaan, papierwerk geregeld, handje geschud en weer gauw de auto ingestapt voor het bootje! Anders zouden we nog te laat komen ook nog!
Eenmaal dat het zeker was dat we het bootje gehaald hadden, eeeven wat foto’s gemaakt:
Ook dit wagentje mocht vrolijk aan boord van het deinzende vaartuig
Dus,hoppaaa terug richting huis ermee!
Eenmaal weer in Der Nederlanden, gelijk de volgende dag bezig gegaan met de Eg, klaarmaken voor RDW keuring en APK.
Gelijk maar leeggehaald van binnen, en verdomme dat lijkt wel nieuw!
Na een dagje knooien stond die er zo bij, alles nagelopen of het APK waardig was, en zelf verder weinig kunnen vinden..
Toen maar een 1dagskenteken aangevraagd en samen met Steevs naar het RDW vertrokken
Eenmaal daar nog even wat nagevraagd bij de keurmeester, en enkel invoeren en APK bij mij in de buurt mocht blijkbaar ook, daar dus maar voor gekozen.
De papieren voor de platen duurde ongeveer een weekje, tot die tijd heeft die mooi stil kunnen staan in de loods.
Nadat ik de papieren binnen kreeg, gelijk met me broer platen laten maken en bij Honda Wesselink neergezet voor de APK keuring!
Kwamen wat kleine dingetjes naar voren, niks ernstigs gelukkig, gauw even gefixed en terug voor de herkeuring! Nadat de Eg goedgekeurd was, kon die gelijk weer naar binnen en kon het ECHTE werk beginnen… Met andere woorden: de volgende dag waren we al met ze allen druk bezig!
Motor eruit, onderstel eronderuit etc. Aangezien het eerst een Esi automaatje was, en er uiteindelijk een B16 in kwam, moest er dus even een andere steun aan de carrosserie gelast worden, gelukkig had Ronald a.k.a. Brain hier ervaring mee en wou mij maar al te graag hierbij helpen! Mijn dank voor de steun en de pedalen gaat uit naar Ej2_B16a2!
(Ik had nog wat Toverbal blauw staan
)
Na wat avondjes werken was er al heel wat werk verricht! Tot nu toe kon iedereen nog mooi ze mondje dicht houden aangezien alles nog een verassing moest blijven..
Enkel de leiding zelf zou nog leuk worden.. en de aansluitingen op de Mb6 rembooster bleken net ietsje anders te zijn… Om eventuele problemen of gezeur te voorkomen, Jesper even een berichtje gedaan en gevraagd of SOI me uit de brand kon helpen aangezien hun custom Hel leidingen konden maken, na wat gepuzzel de maten en koppelingen etc doorgegeven, en binnen 1dag lagen ze zowat al op me deurmat!! Top werk jongens, dank jullie wel!
Gino heeft motor nog maar wat opgefrist, en de Ek9 versnellingsbak die ik gekocht had ook maar een schoonmaakbeurt gegeven.
Toen kon het lieve motortje er alweer in, kon alweer bijna rijden!!
Schakelstangen gemonteerd, even zitten in het stoeltje, toch even voelen hoe dat nou zit en schake......lt...... :huilt:
De bak wou met geen mogelijkheid naar de eerste of tweede versnelling... ::(
Niet zo best dus... Raymond de Brock maar opgebeld, en gevraagd wat dit eventueel kon zijn...
Zou 100% toch iets intern niet goed zitten.. Dat vermoeden had ik helaas al
Raymond bood aan dat ik langs kwam met de bak, en we zouden er even naar kijken...
DUSSS, motor met bak kon er om 10uur savonds dus weer uit...
Dankzij wat hulp stond de motor, EN de bak BINNEN 30min op de grond, klaar om meegenomen te worden :cheers:
De dag erna richting Sneek met broederlief, en eens wezen kijken wat het probleem kon zijn... Voor de zekerheid nog een oude Y21 meegenomen voor eventueel spare parts..
Eenmaal de bak open bleek deze niet zo fantastisch te zijn..
Toen me oude Y21 bak er maar eens bijgepakt... Bleek dus dat de internals exact hetzelfde waren, dit is dus geen echte Ek9 bak ::( ...
Hoe zat ik er even van was, de oude Y21 maar opgelapt en die eronder gegooid...
De zogenaamde Ek9 bak is verder helaas niet veels soeps...
Maar goed, verder even niet meer naar om gekeken..
En dooorrr!!
Ik had dankzij Raymond weer een heerlijk fijn schakelend bakkie 8) . Mijn dank is groot :up: !!!
Zie hier het bewijs van The Mad Scientist:
De troep eraan gehangen, motor erin plensen, ontsteking los, paar keer de motor rond laten pompen, ontsteking er weer aan... fingers crossed...
Wagentje starte in 1x :up:
Eindelijk!!
Ik kon weer rijden 8)
Maaarrr we zijn er nog niet....
Op de OEM Mb6 wieltjes (die overigens door Steevs gespoten zijn :cheers: ), zaten nogal economische banden die in een bocht nog harder konden gillen dan een hele gevangenis keukenmeiden bij elkaar... We met die zooi dus!
Want het idee was, en was trouwens ook de deadline... 5oktober Assen op met dat ding. Dus de zaterdag ervoor (on my birthday for christ sake..) aardig wat bandjes overgegooid
En de nieuwe Sneeuwbal was er klaar voor..
Zondags:
Op naar Assen met het hele clubje!
Een heel verslag hierover typen heeft weinig zin, kan vrij kort zijn:
Spekglad, nat, driften, lachen gieren brullen, nog meer lachen gieren brullen vanwege het feit dat Steevs met de Sx net zo hard ging als de witte Eg, 1x in de rondte geweest door olie op de baan, veel schik gehad, autootje goed gekeurd voor mij..
Fototijd!! Genoeg gelult alweer!
Auto heeft het prima volgehouden op Assen, geen rare mankementen, de Mb6 remmerij doet het voor mij vele malen beter als de OEM VTi setup op de sedan (troep is me niet kompleet weggebrand
)
Auto is helaas nog niet klaar, volgende stappen staan al in de planning..
Namelijk een rolkooi, heb al via Raymond van hier Oranje rolkooi padding overgenomen, dank je wel!
En dit wordt de kooi die erin zal komen:
Deze kooi zal nagemaakt worden, verder geen gekke Aero plannen, ik geloof meer in een goede coureur en een goede setup... Blijft btw ook een daily...
Bij deze wil ik nogmaals even iedereen bedanken die hiermee heeft geholpen, men weet vast wel wie ik allemaal bedoel
''Gelukkig'' zijn we er nog niet met de updates...
Heb als eerste me kachel passend proberen te maken, die kwam deels tegen mijn kooi aan. Dusss! slijptol erin!
Na een paar keer passen en meten en wat slijpwerk later:
Fits like a glove..
Dashboard ook maar ''passend'' gemaakt, moest een hele hoop afgezaagd worden
Was nog maar weinig ''dashboard'' over:
Tijd voor wat verf!
Na flink wat afplakwerk: spuutn da ding!
Lijkt hierboven net wit, maar moest de primer voorstellen..
Aardig wat laagjes verf en werk later zag het er zo uit:
Zoals hierboven te zien is, heb ik dankzij Raymond ook wat oranje padding gescoort, dit moet enkel even goed gemonteerd worden, en moet wellicht nog iets bijbestellen..
En helaas kun je hier en daar zien dat de lak niet super strak is, maarja.. Hij is wit, doet zijn werk... (sorry, het is en wordt juist hierom geen 2e Eg6 project)
En zie hier, de voor nu voltooide daily
:
Gezien het verhaal van ''er-past-geen-OEM-gordel-meer-in-de-Sneeuwbal'':
Toch maar op zoek gegaan naar een enkele sportieve maar toch fijn zittende verstelbare kuip van degelijke kwaliteit..
Een replica stoel was voor mij geen optie.. Ik had genoegen genomen met een andere stoel van degelijke kwaliteit, want ja.. Wanneer vind je nou 1 echte Recaro Sr3..?
Heel toevallig bood Mr.Lobo mij dus een Recaro aan, en ja hoor... een Sr3
Zie hier:
Het enige wat even gedaan moet worden deze week, is een frame waar de stoel op kan. En een setje 4punts gordels uiteraard
Dank u Stefan (ben bang dat je hier niet meekijkt
) voor een mooie OEM VTi filterbox:
Ziet er ook een stuk beter uit zo vindt ik...
Just a tiny winy little update..
Got me some Sparco belts installed..
And a little picture to show its fine to have a daily like this:
Tot zover de updates wat betreft de Daily Drive,
Nog maar een aantal tipjes van de sluier doen over de Eg6..? Dat IS namelijk toch het echte project waar men naar uit kijkt
Voorruit... Klein voorproefje alvast:
OEM Long armrest (checkered):
En dit is iets, waar ik nog STEEDS van baal en wat nog steeds niet is opgelost...:
Nieuwe OEM parking pole..
Was er in eerste instantie aardig blij mee..
Totdat ik hem ging testen, aangesloten even op de sedan, knopje bedienen, heeyy leuk, hij gaat omhoog, heeeyy leuk hij gaat omlaag, heeyy le....uk.... hij doet niks meer
Ik hoorde enkel nog het motortje broemen, heb hem toen eens open gehaald en kon NIET geloven wat ik toen vond... :huilt:
Het riempje wat de paal omhoog en omlaag hoort te duwen is gewoon doormidden geknapt...
GEEN idee hoe, maar de mooiste vraag/antwoordt is, is ie te fixen? Nou, nee niet echt, om hem GOED te fixen moet er een kompleet nieuw uitschuifbaar deel in...
Met andere woorden..... ::(
In ieder geval, genoeg leesvoer voor nu, ben benieuwd wat jullie van alles vinden!!
Greetzzz FreakoRico