kristo schreef:Mocht iedereen voor zijn daily eens in zijn boekje kijken welke viscositeit Honda aanbeveelt en 'gewoon' deze gebruiken van een A-merk ipv te dure en te dunne olie in hun motor te kappen omdat ze denken dat nieuwer, duurder en dunner beter is of omdat Porsche en de Ms die gebruiken ...
ik weet niet hoe je op "te dunne" olie komt ? Honda giet er 5W30 / 5W40 / 10W40 op, die van mij rijdt al gans zijn leven op 5W30, dus ga er geen dikkere opgooien als het niet nodig is
Ons hoogtoerige blokken vragen ook naar een fijne olie, dus te dun is moeilijk volgens mij.
kristo schreef:Heeft mr. Spoon gezegd dat 10W40 te dik is voor een B18?
neen, mr spoon zegt dat je geen te dikke olie op een DC2 mag leggen (lees: SAE50 of SAE60, er zijn uitzonderingen natuurlijk, zoals integradical en Jonas al aangaven)
Kristo schreef:Ook voor 'oude' motoren als de Bs en Ds? Hoe kom je tot dat besluit? Bronnen?
de service manual zegt dit, de enige bron die ik geloof
die mannen hebben veel geld gestoken in het ontwerpen van hun motoren, zou niet weten waarom ik het beter zou weten en er een compleet andere olie op zou gieten
Kristo schreef:Een half-syntheet is niet beter of slechter dan een vol-syntheet (voor zover dat verschil in de praktijk al bestaat) in 95% vd gevallen, waar het om gaat is de viscositeit. Nieuwe ultra-moderne hoge-prestatie motoren zullen 'vol-syntheet' vereisen, maar dat is dan in de eerste plaats omwille van de hogere bereikbare viscositeit, niet omdat een 'vol-syntheet' per definitie beter is dan een half-syntheet.
ik heb niet gezegd dat een half-syntheet slecht is, aangezien de meesten hier op 5000km van olie wisselen (wat in principe veel te vroeg is), is een half-syntheet zeker goed genoeg( Honda's 10W40 is trouwens een half syntheet). maar een echte volsyntheet is gewoon beter volgens mij (als ik 1/3 meer wil betalen voor mijn olie, doe ik dat gewoon). volsyntheten (echte! groepIV en V dus) zijn sowieso minder vervuilend, dus heb ik er dat prijsverschil wel voor over. Een halfsyntheet gaat wat van zijn kwaliteit verliezen als hij te warm is geweest, een volwaardige syntheet niet.