door Bekerom Tuning » zo 20 mei 2012, 16:13
Nog een maal, ik heb genoeg B18 op PW0 laten draaien, met succes en betrouwbaar. Het wordt dus wel vervelend als je blijft herhalen dat het niet mogelijk is.
Ik schiet geen pijlen, maar het lijkt me wel netjes dat wanneer iemand met vragen komt je geen foute (kan niet) informatie geeft. Juiste informatie over je eigen systeem en je mening geven is natuurlijk niets mis mee iedereen kan zelf wel beslissen wat hij denkt wat goed voor hem is.
Mijn mening: Ik werk al jaren, elke dag obd0 en (voornamelijk) obd1 en obd2 systemen van Honda. In mijn ogen zijn deze een heel goede basis voor een degelijk motormanagementsysteem, ook na diverse aanpassingen. Ik gebruik deze met veel succes op allerlei Honda motoren van 90 tot 600+ pk's. De software geeft dusdanig veel mogelijkheden dat een overstap naar programmeerbaar systeem weinig nodig is. Is dat wel het geval (bijv bij de k20 of s2000) werk ik zelf liever met AEM of Haltech.
Een systeem gebaseert op de Honda ecu is echter zo betrouwbaar als een Honda, veel makkelijker te installeren dan een universeel systeem en het kan alle originele sensoren en componenten gebruiken (maar ook andere indien nodig). Prijstechnisch zal je daardoor vaak vele malen goedkoper uit zijn, dan bij een programmeerbaar standalone systeem, zeker wanneer hier ook een volledige boom en dergelijke voor gemaakt moeten worden. Functioneel zie ik meestal weinig tot geen voordelen aan zo'n duur systeem.
Om nu even wat verder terug te gaan naar de basis van di topic, hoewel ik liever met een obd1 basis werk, kan je met een simpele atmosferische B18 goed weg met een PW0 ecu. Belangrijk hierbij is wel dat je de B16a1 ontsteking gebruikt. Wat betreft de injectoren kan je prima óf de b16a1 injectoren gebruiken (met resistorbox), of je gebruikt gewoon de B18 injectoren, en je haalt de resistorbox weg.