Hallo,
Even opnieuw voorstellen hier. Gunther, afkomstig uit Drongen (Gent). Ben Honda fanaat van jongs af aan. Ik ben op Civicclubholland en HCB beginnen meelezen toen ik mijn eerste Honda gekocht had in de zomer van 2008 (Civic MB2 uit '97). Eind 2010 viel er iemand weg waarmee ik dagelijks naar school reed en de MB2 was niet meer houdbaar kwa brandstofkosten (70€ per week om naar school alleen al te rijden). Daarom ben ik noodgedwongen op zoek moeten gaan naar iets zuinigers. Ben toen overgestapt op een Peugeot 307, 1.4 HDi. Hij deed wat hij moest doen, en dat doet hij nog altijd, veel meer valt er over de Peugeot dan ook niet te vertellen. In Juni 2011 is de Civic verkocht.
Tot zover het saaie stuk. De Honda microbe is nooit weggeweest (en zal ook nooit weggaan). Ik wou terug overstappen naar iets Japans terwijl ik met de 307 reed. De opties Accord/Legacy/IS220D zijn allemaal bekeken, maar die bleken toch nog een klein beetje boven het budget te liggen, en uiteindelijk zijn dat ook meer "volwassen" auto's en ben ik nu nog te jong om geloofwaardig over te komen in zo'n wagens.
In februari heb ik de klik gemaakt dat ik terug opzoek ging naar iets kleiner, Honda. Eigenlijk niet als vervanger van de 307 maar als compensatie voor het rijplezier dat ik mis in de 307. Meerbepaald ben ik op zoek gegaan naar een EE9 / EG6. Zo origineel mogelijk. Ze worden eigenlijk met de dag zeldzamer. Om een lang verhaal kort te houden kreeg ik enkele weken geleden de gouden tip van 'Hondacivicapeldoorn' dat er eentje (een EG6) te koop stond op ebay.de . Op de velgen na in originele staat, met 160xxx km's. Het bieden kon beginnen...
Het vervolg kan je al raden.. Vandaag ben ik om mijn EG6 gegaan in Bochum (Essen). Na wat papierwerk en over en weer getsjol eindelijk met de wagen naar huis kunnen gaan. De wagen had 3 maand stilgestaan dus was de rit naar huis (300 km) direct een schone testrit om te weten wat ik gekocht had. 4 uur en een paar wolkbreuken later stond de Civic eindelijk thuis.
Technisch is hij in zeer goede staat. De carroserie heeft geen noodzakelijk aandacht nodig, maar hij kan het altijd gebruiken. Beetje oppervlakkige roest aan de wielkast LA. Hier en daar een putje, schartje, plekje die bijgewerkt is. Ik weet dat ik zoiezo nog mijn wenkbrauwen ga fronsen als alles aan het licht komt.
Kortom, het gaat dus om een rode EG6, oorspronkelijk uit Italië, dan geïmporteerd naar Duitsland om nu zijn finale halte te hebben behaald in België.
Speclist (28/5/2012):
Auto:
- Honda Civic EG6 VTi, 1993
Motor:
- Stock B16A2
Onderstel:
- Stock EG6
Velgen & banden:
- 15" 4Wheels (ofzoiets) met Uniroyal 195/50/15 rubber eromheen.
Exterieur:
- Stock EG6
- OEM fog lights
Interieur:
- Stock EG6
Overige:
/
De Plannen:
- Volledig herspuiten in een originele VTi kleur (ik ben er nog niet uit welke)
- Bodem + wielkasten terug in orde zetten en volledig inkitten/tectyleren
- Onderstel nakijken en vervangen waar nodig (+ eventueel opnieuw laten coaten)
- Motor opendoen, kop vlakken, alle spelingen en tolleranties nagaan, blok reviseren, ...
- Elektriciteit opnieuw aanleggen (hier en daar is er wat mee geklooid), en wiretucken.
- Andere velgen
Nice to have's:
- S2000 cluster
- Recaro's
- Keurbare schroefkit
Foto's:
Tussenstop in Duitsland om foto's te nemen:
Home sweet home:
Danku:
- Hondacivicapeldoorn, voor de gouden tip. Anders had ik waarschijnlijk nooit op de wagen gekomen.
- Raidon (voor de nodige raad).