Uitlezen ABS + uitmeten waardes bij storing

Uitlezen ABS + uitmeten waardes bij storing

Berichtdoor WhiteSol » wo 30 nov 2011, 00:05

Even vooraf: dit is volledig voor de credits van Spooner ! En het heeft mij al mooi uit de nood geholpen net 8-)

Uitlezen doe je als volgt: Onder/achter uw handschoenkastje (tegen de deur van de passagier bijna), zit in een rubber houdertje (groen bij mij) met daarin de stekker die je nodig hebt.
In da rubberke zitten normaal 2 stekkers. Ge pakt degene waarin 2 draden uitmonden.
Deze stekker verbindt je door (dus zien dat ze "kortsluiting" geven). Dit kan je bvb met een paperclip of telefoondraad ofzo doen. Maakt niet uit, zolang ze maar contact maken.
Dan zet je je contact op (op II, zodanig dat alle lampjes gaan branden: batterij, olie,...).
Eens je contact opstaat kan je de foutcodes van je ECU (motor) en van de ABS uitlezen.
Indien deze fouten geven gaan deze knipperen. Als je een fout in je ECU hebt gaat het "check engine light" een aantal keer lang/kort knipperen. Dus bijvoorbeeld 4 keer lang, 1 keer kort is code 41.
Dan kan je in de lijst opzoeken wat dit betekend.
Lijst: http://www.hondatuning.lt/error_codes.php
Dus 41 is uw lambdasonde (pimary oxygen sensor heater)...
Deze redenering gaat bijna hetzelfde op voor uwen ABS. Maar in dat geval gaat het lampje van de ABS knipperen. MAAR hier wordt wel geen onderscheid gemaakt tss lange en korte knippertjes (enkel de pauzes tss de kippers verschilt). Bij mij was het bijvoorbeeld code 44 (ABS-sensor, rechts achter). Dus dan kreeg je 4 knippers met telkens een even korte pauze tussen, dan een iets langere pauze en dan 4 knippers met eenzelfde korte pauze. Snappie?
Dit zijn de ABS-foutcodes:
(94-97) ABS
1 - ABS pump motor over-run
1 2 ABS pump motor
1 3 high pressure leakage
1 4 pressure switch
1 8 high pressure system
2 1 parking brake
3 1 pulser RF
3 2 pulser LF
3 4 pulser RR
3 8 pulser LR
3 12 different diameter tires
4 1 wheel sensor RF
4 2 wheel sensor LF
4 4 wheel sensor RR
4 8 wheel sensor LR
5 - rear wheel lock - R/L
5 4 rear wheel lock - R
5 8 rear wheel lock - L
6 - fail-safe relay - F/R
6 1 fail-safe relay - F
6 4 fail-safe relay - R
7 1 solenoid - RF
7 2 solenoid - LF
7 4 solenoid - R
8 1 ABS function
8 2 CPU comparison
8 4 IC self-check
Zoals reeds gezegd had ik dus code 44. Hieruit wist ik dat de "wheel sensor RR" (dus de rear right) kapot/vuil was. Ik heb mijn sensor toen eerst opgekuisd. Daar kan je wel aan. Dit zit tegen de "geribbelde rand" rond uwe cardan of achterste roulement. Ge volgt gewoon uwen draad van de sensor en ge komt er wel op uit. Opgelet. Ge moogt dit wel enkel met water en zeep kuisen. Niet met olie of remreininger ofzo opspuiten. Dat kan het enkel erger maken (ivm contact, weerstand...). Eens ge diene proper gemaakt hebt, reset ge den ECU van de ABS. Dus de ABS-backup (hoofdzekering van de ABS-ECU) zekering ff uittrekken voor enkele minuten (onder uw motorkap). Ge zult snel merken of het iets uitgehaald heeft. Eens ge uw 20 km/h ofzo overschijdt gaat uw ABS-systeem in werking schieten. Dan krijgde al dan niet uw foutmelding.
Stel nu dat uw lampje nog steeds brandt... Zoals bij mij het geval was.
Dan kunt ge alles uitmeten. Ne sensor van een abs is eigenlijk nie meer als ne weerstand. Er lopen dus 2 draden naar de sensor. Uitmeten is kaksimpel. Ge volgt de kabel die uit uwe sensor vertrekt, tot aan een punt waar hij in uw kas gaat en waar diene kabel uitmondt in ne stekker (om door te verbinden met de kabels die naar uwen ABS-ECU lopen).
Deze stekker trekte uiteen. Nu zulde zien da er 2 contactpunten zijn (stekker waarvan de draden naar de sensor lopen, niet de ECU). Ge pakt uwe multimeter (Ohm => weerstand) en ge zet hem op weerstand. Dees twee contacten meet ge door. Afhankelijk of het ne sensor van vooraan of achteraan is, gaat ge andere waardes meten (tenzij de sensor kapot is). Bij mij (maar voor uw waardes moete maar is in ne repair manual gaan kijken voor uw model, te downe op hondatech.info btw) was het voor sensoren vooraan een waarde tss de 600 en 900 Ohm en sensoren achteraan tss de 700 en 1000Ohm.
Deze waarden moeten tss deze extremen liggen. Indien uwe sensor kapot is -zoals bij mij- zal die waarde sterk afwijken. Bij mij zat de waarde rond de 0 Ohm, dus ik wist genoeg.
Stel da ge ook ne kapotte senor hebt. Dan pakte uwe nieuwe (meet hem ook maar is uit voor ge hem er op zet, had ik beter ook gedaan :D ) en indien hem goed is, kunde hem installeren. Na de installatie meet ge nog maar is, omdat die nogal fragiel zijn (gaan snel kapot bij verkeerde installatie). Stel da uw waarde ok is, dan moet ge uw ABS-ECU resetten.
Eens dat gedaan is, zou het moeten in orde zijn :goed:
VERGEET da paperclipke niet te verwijderen na het uitlezen :D

Zo, gansen uitleg... Hoop da ge der iets van verstaan heb.

BTW, hier ziet ge hoe uw stekker onder uw handschoenkastje er uitziet (kleur kan iets anders zijn): http://www.hondahookup.com/forums/showt ... p?t=115614
Afbeelding
Afbeelding

Only aim to do your duty, and mankind will give you credit where you fail.
Avatar gebruiker
WhiteSol
Moderator
 
Berichten: 7118
Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:42
Woonplaats: Schoonderbuken / Scherpenheuvel
my honda: Crx Del Sol VTi
Advertenties:



  • Re: Uitlezen ABS + uitmeten waardes bij storing

    Berichtdoor Dj3scoupe » vr 14 sep 2012, 13:40

    even updaten hier:

    Beginning in '98 there's a whole different ABS system, with a different list of codes.

    98+ CODES

    11 - wheel senor (open/short to body ground/short to power) FR
    13 - wheel senor (open/short to body ground/short to power) FL
    15 - wheel senor (open/short to body ground/short to power) RR
    17 - wheel senor (open/short to body ground/short to power) RL
    12 - wheel senor (electrical noise/intermittent interuption) FR
    14 - wheel senor (electrical noise/intermittent interuption) FL
    16 - wheel senor (electrical noise/intermittent interuption) RR
    18 - wheel senor (electrical noise/intermittent interuption) RL
    21 - pulser FR
    22 - pulser FL
    23 - pulser RR
    24 - pulser RL
    31 - solenoid (short to body ground/short to wire) FR-IN
    32 - solenoid (short to body ground/short to wire) FR-OUT
    33 - solenoid (short to body ground/short to wire) FL-IN
    34 - solenoid (short to body ground/short to wire) FL-OUT
    35 - solenoid (short to body ground/short to wire) RR-IN
    36 - solenoid (short to body ground/short to wire) RR-OUT
    37 - solenoid (short to body ground/short to wire) RL-IN
    38 - solenoid (short to body ground/short to wire) RL-OUT
    41 - wheel lock FR
    42 - wheel lock FL
    43 - wheel lock RR
    44 - wheel lock RL
    51 - motor lock
    52 - motor stuck OFF
    53 - motor stuck ON
    54 - fail-safe relay
    61 - ignition voltage
    62 - ignition voltage
    71 - different diameter tire
    81 - central processing unti (CPU)
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:


    Keer terug naar Onderstel

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten