Technische Info Velgen

Technische Info Velgen

Berichtdoor Nasty » di 22 feb 2011, 18:49

Velgmaat

De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x14 is 6 inch breed en heeft een diameter van 14 inch. Wie zijn meetlat erbij pakt en de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft meer aan dan 6 inch. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand, zoals in onderstaande tekening is te zien. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen. Voor degenen die een lesje wiskunde hebben gespijbeld: 1 inch = 2,54 cm.
Afbeelding

ET

De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie schematische tekening).

Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.

Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist. Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automoblist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automoblist hier absoluut niets van wil weten.
Afbeelding

Steek

De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hieronder
Afbeelding

wielconstructie

Ze worden als zeer exclusief beschouwd: meerdelige velgen. Deze vaak prijzige velgen zijn uit 2 of 3 losse delen opgebouwd. Je kunt ze herkennen aan de sierlijke boutjes waarmee de delen aan elkaar zijn verbonden (dit gaat niet altijd op, er zijn ook 1-delige velgen met een 2-delige look: de boutjes zijn dan puur voor de sier).

Naast status zijn er technisch gezien geen voordelen om voor 2-delige of 3-delige velgen te kiezen. Vaak geldt ook dat als zo'n velg eenmaal uit elkaar is gehaald, je de velg nooit meer goed in elkaar kunt zetten. Wie denkt bij stoeprandschade eenvoudig het buitenste deel van de velg te vervangen heeft het dus mis.

Montage

Bij de montage van de velgen op de auto is het van groot belang het juiste bevestigingsmateriaal te gebruiken. De originele bouten of moeren zijn niet altijd geschikt voor de montage van de lichtmetalen velgen. Als er bouten of moeren worden geleverd bij de velgen die je hebt aangeschaft, gebruik deze dan altijd in plaats van de originele bouten of moeren.

Let bij het aandraaien van de bouten of moeren op de juiste aandraaivolgorde. Volg altijd een kruislings patroon, zoals in de schematische weergaven hiernaast. Zo voorkom je dat de velg scheef getrokken wordt en vroegtijdig vast loopt op de schroefdraad.

Het vastzetten van de bouten of moeren dient met een momentsleutel te gebeuren. Het gebruik van luchtgereedschap (in werkplaatsen) is sterk af te raden.

Als je wielen demonteert en je bent van plan deze op een later tijdstip weer te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik de afkortingen RV, LV, RA, LA voor respectievelijk rechts voor, links voor, rechts achter en links achter. Door de wielen bij montage weer op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rij-eigenschappen (dit heeft te maken met de afslijting van het loopvlak van de band)
AfbeeldingAfbeelding

Centreerringen

Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde velg op meerdere typen auto's te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de wiel-as van de auto. Het naafgat van de velg (het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben. Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.

De centreerring zorgt er voor dat de velg netjes op z'n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring zou de velg alleen door de bouten op z'n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter.
Afbeelding

De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling.

Een velg bestaat uit 2 delen, namelijk een deel waar de band op gemonteerd zit en de schijf die ervoor zorgt dat het wiel (band plus velg) aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het |wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.

Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.

Beste ET-waarde voor een Honda Civic is een waarde tussen 40 en 50

Banden

Op een auto- of motorband kan het volgende staan: 195/50 R15 (90H).

Hierin is:

* 195 de bandenbreedte in mm.
* 50 de verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in % (in dit voorbeeld 50% van 195 mm).
* 15 de diameter van een velg in inches.

Extra toevoegingen:

* R geeft de bandenopbouw aan. (R = radiaalband, B = gordelband, - = diagonaalband)
* 90 is een indexering voor het draagvermogen van een band. In dit geval kan de band 600 kilo dragen.

Draagvermogen In KG per band Draagvermogen In KG per band
63 272 88 560
64 280 89 580
65 290 90 600
66 300 91 615
67 307 92 630
68 315 93 650
69 325 94 670
70 335 95 690
71 345 96 710
72 355 97 730
73 365 98 750
74 375 99 775
75 387 100 800
76 400 101 825
77 412 102 850
78 425 103 875
79 437 104 900
80 450 105 925
81 462 106 950
82 475 107 975
83 487 108 1000
84 500 109 1030
85 515 110 1060
86 530 111 1090
87 545 112 1120

* H geeft de maximumsnelheid aan van een autoband. (H = 210 km/u)

Aanduiding Maximum snelheid in km/per uur
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR 240+

Velg

Ook de velg heeft een codering:

* ET staat voor het aantal mm dat het hart (bevestigingspunt) van de velg uit het midden staat. Bij een lagere ET waarde is de velg meer gebold en steekt de velg aan de buitenkant dus verder uit de wielkast. (Bij een bollere velg is de buitenrand van de velg verder verwijderd van het hart waar de velg bevestigd wordt)
* 5 staat voor de inchbreedte van de velg. Bijvoorbeeld 5 j = 5 x 2.54= 12.7 cm breed.
* 15 inch staat voor de velghoogte.
* Steek 4x100 geeft aan dat de velg 4 gaten heeft ten behoeve van bevestiging d.m.v. bouten en 100 geeft aan dat de steekcirkel 100 millimeter is. De steekcirkel is de cirkel die je kunt tekenen over het midden van de boutgaten. De meeste auto's hebben 4, 5 of 6 gaten.

Rolomtrek

Verschillende bandenmaten hebben verschillende rolomtrekken en kunnen daarmee de snelheidsmeter beïnvloeden.

* 175/50 R15--> rolomtrek 1746.7 mm
* 195/45 R15--> rolomtrek 1748.3 mm

Een andere maat kan de rij- en remeigenschappen en de wegligging verbeteren maar ook verslechten.

Bron: wikipedia

Beste bandenmaat voor een Honda Civic met 15 inch velgen is 195-50-15, voor 16 inch is dit 195-45-16


Hier een handige tool om je tellerafwijking te berekenen:

http://www.senstuning.nl/bandenmaat.htm


BRON: www.allevelgenvan.nl
2007 Honda Accord Executive

Afbeelding
Avatar gebruiker
Nasty
HCB Veteraan
 
Berichten: 3692
Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
Woonplaats: Neerpelt
my honda: CL7
Advertenties:



  • Re: Technische Info Velgen

    Berichtdoor yves92 » vr 06 dec 2013, 11:57

    Tabel velgbreedte met overeenkomstige bandbreedte:
    http://www.banden-pneus-online.be/equivalentietabel-advies.html
    Voor getrokken banden kies je de breedte 1 of 2 maten smaller dan aangegeven in de tabel.

    Omtrek van banden omrekenen:
    http://www.megaflix.nl/test/test2.html

    Voor de keuring geldt dat een wiel maximum 2% kleiner en maximum 1,5% groter mag zijn dan de originele wielen. Berekenen kan met volgende links:
    http://www.etyres.co.uk/tyre-size-calculator
    http://www.goca.be/nl/banden

    Hoe ziet mijn band-velg combinatie eruit? (foto's)
    http://www.rimsntires.com/specs.jsp
    http://tyrestretch.com/

    Thnx to :goed: :
    Tuur
    VRX
    zero
    M&M
    '04 Honda Civic Type R // fun car
    '10 Honda Accord // daily
    yves92
    D15 Poster
     
    Berichten: 126
    Geregistreerd: wo 30 jan 2013, 14:11
    Advertenties:


    Keer terug naar Onderstel

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten