Naloop/caster probleem na verlaging

Re: Naloop/caster probleem na verlaging

Berichtdoor jordicivic » vr 27 maart 2015, 17:38

kristo schreef:
jordicivic schreef:Na het veranderen van de kw schroefkit naar oem ophanging stonden de voorste wielen wat naar buiten

Je bedoelt naar binnen, in de rijrichting dus.

Verhogen leidt meestal/steeds tot meer toespoor, wielen gaan wat meer naar binnen staan, en omgekeerd.


dat is te zien hoe je hebt bekijkt denk ik. aan de bovenkant stonden ze meer naar buiten dan onderaan. Dus meer caster?
Aan het verslag te zien was dit dus duidelijk. Ik zal hiervan een foto in mijn topic zetten.
Auto rijd echt beter nu.
Vandaag gebeld naar de bandencentrale en een FN1 heeft dezelfde uitlijning dan een EP2. Ze vonden de EP2 niet in de computer en hebben dan wat rondgebeld en dus voor een FN1 gekozen.
civic EP2 BAR '05
civic EP1 '02
Stream RN1 '02

mijn thuis is waar mijn honda staat
jordicivic
B18 Poster
 
Berichten: 490
Geregistreerd: zo 04 dec 2011, 01:32
Woonplaats: Moerbeke-Waas
my honda: EP1 en EP2 BAR
Advertenties:



  • Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor kristo » za 28 maart 2015, 10:40

    Uit een US Civic 2001 boekje:

    Afbeelding

    Wat ik vreemd vind is dat je caster links voor ('naloop') negatief geëindigd is :denk:

    Je camber ('wielvlucht') is rechts vóór een dikke halve graad (1 graad = 60') meer dan links en net buiten spec :denk:

    Je camber achter is gelijk L/R maar veel lager dan spec, terwijl je vooraan L óp spec zit (terwijl je lager zou verwachten).

    Links vóór wijkt dus af betreffende caster en camber - ik zou daar eens naar kijken. Mss rubbers eens lossen en weer vastzetten.
    Avatar gebruiker
    kristo
    H23 Poster
     
    Berichten: 708
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:44
    Woonplaats: Gent
    my honda: EK3 hatch, EK4 sedan
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor jordicivic » za 28 maart 2015, 13:56

    De wagen trekt nog een heel klein beetje naar links. Hier hebben ze volgens de monteur met de brander op de moeren moeten zitten om deze te kunnen bijstellen. Bij het vervangen van de stuurstangrubbers hadden we aan deze kant ook problemen. Het probleem kan en zal dus daar zitten.

    MIjn EP2 is wel een facelift sport dus vanaf 2004. En ik heb oem wielen nl 205/55r16 dit is anders tgv een pre facelift want die hebben een andere bandenmaat. Dus zou er dan ook geen verschil op de specs qua uitlijning zitten? Ik zal het eens opzoeken in de handleiding want heb beide modellen hier staan.

    Het ideale bereiken qua specs zal niet lukken vrees ik. Tenzij ze er een dag aan werken. Maar ik ga nog even verder kijken hoe we dat probleem links voor kunnen verbeteren. merci voor de tips

    greetz jordi
    civic EP2 BAR '05
    civic EP1 '02
    Stream RN1 '02

    mijn thuis is waar mijn honda staat
    jordicivic
    B18 Poster
     
    Berichten: 490
    Geregistreerd: zo 04 dec 2011, 01:32
    Woonplaats: Moerbeke-Waas
    my honda: EP1 en EP2 BAR
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor Nasty » za 28 maart 2015, 14:03

    jordicivic schreef:De wagen trekt nog een heel klein beetje naar links. Hier hebben ze volgens de monteur met de brander op de moeren moeten zitten om deze te kunnen bijstellen. Bij het vervangen van de stuurstangrubbers hadden we aan deze kant ook problemen. Het probleem kan en zal dus daar zitten.

    MIjn EP2 is wel een facelift sport dus vanaf 2004. En ik heb oem wielen nl 205/55r16 dit is anders tgv een pre facelift want die hebben een andere bandenmaat. Dus zou er dan ook geen verschil op de specs qua uitlijning zitten? Ik zal het eens opzoeken in de handleiding want heb beide modellen hier staan.

    Het ideale bereiken qua specs zal niet lukken vrees ik. Tenzij ze er een dag aan werken. Maar ik ga nog even verder kijken hoe we dat probleem links voor kunnen verbeteren. merci voor de tips

    greetz jordi


    Op mijn 2003 prefacelift ep2 had ik de ophanging gemonteerd van de 2004 facelift ep2. Met mijn huidige bandenmaat (prefacelift). De zaak lagen afstellen op facelift hoogte. Kwam perfect door de keuring-na-ongeval (verlagingskeuring)
    2007 Honda Accord Executive

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Nasty
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3692
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
    Woonplaats: Neerpelt
    my honda: CL7
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor jordicivic » za 28 maart 2015, 14:11

    Nasty schreef:
    jordicivic schreef:De wagen trekt nog een heel klein beetje naar links. Hier hebben ze volgens de monteur met de brander op de moeren moeten zitten om deze te kunnen bijstellen. Bij het vervangen van de stuurstangrubbers hadden we aan deze kant ook problemen. Het probleem kan en zal dus daar zitten.

    MIjn EP2 is wel een facelift sport dus vanaf 2004. En ik heb oem wielen nl 205/55r16 dit is anders tgv een pre facelift want die hebben een andere bandenmaat. Dus zou er dan ook geen verschil op de specs qua uitlijning zitten? Ik zal het eens opzoeken in de handleiding want heb beide modellen hier staan.

    Het ideale bereiken qua specs zal niet lukken vrees ik. Tenzij ze er een dag aan werken. Maar ik ga nog even verder kijken hoe we dat probleem links voor kunnen verbeteren. merci voor de tips

    greetz jordi


    Op mijn 2003 prefacelift ep2 had ik de ophanging gemonteerd van de 2004 facelift ep2. Met mijn huidige bandenmaat (prefacelift). De zaak lagen afstellen op facelift hoogte. Kwam perfect door de keuring-na-ongeval (verlagingskeuring)


    Dus volgens jou zijn de specs dan hetzelfde? Hoeveel verlaging leverde dit op 1.5 cm? Jammer dat die bandenmaat verschilt anders had ik banden genoeg om uit te wisselen met mijn EP1.
    civic EP2 BAR '05
    civic EP1 '02
    Stream RN1 '02

    mijn thuis is waar mijn honda staat
    jordicivic
    B18 Poster
     
    Berichten: 490
    Geregistreerd: zo 04 dec 2011, 01:32
    Woonplaats: Moerbeke-Waas
    my honda: EP1 en EP2 BAR
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor jordicivic » za 28 maart 2015, 15:19

    Hier vind het het uitlijningsrapport

    1ste is van deze week met oem wielen en ophanging
    2de is van destijds met 17duims velgen en kw v2 ophanging

    let ook op de type nr . 1ste FN1 2de EP3 het gaat dus over een EP2 facelift sport BAR

    Afbeelding
    Afbeelding
    civic EP2 BAR '05
    civic EP1 '02
    Stream RN1 '02

    mijn thuis is waar mijn honda staat
    jordicivic
    B18 Poster
     
    Berichten: 490
    Geregistreerd: zo 04 dec 2011, 01:32
    Woonplaats: Moerbeke-Waas
    my honda: EP1 en EP2 BAR
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor jordicivic » za 28 maart 2015, 15:26

    Afbeelding

    Type R en Sport zijn dus hetzelfde.
    De auto rijd goed buiten een heel beetje naar links trekken dus dit ga ik bekijken aan de stuurchappe links waar men in de bandencentrale dus problemen had om bij te stellen.
    Met of zonder verlaging, type velgen etc speelt dus allemaal een rol. Maar ik wil het perfect hebben dus ga hiermee verder aan de slag. Het moet beter kunnen.
    civic EP2 BAR '05
    civic EP1 '02
    Stream RN1 '02

    mijn thuis is waar mijn honda staat
    jordicivic
    B18 Poster
     
    Berichten: 490
    Geregistreerd: zo 04 dec 2011, 01:32
    Woonplaats: Moerbeke-Waas
    my honda: EP1 en EP2 BAR
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor XTP89 » za 28 maart 2015, 21:56

    Caster links en rechts voor heeft wel een groot verschil.
    Doet niets aan weg trekken, enkel stuur terug rechttrekken bij het terug recht zetten van de wielen (zoals bij een winkelkarretje)
    Wegtrekken na goede uitlijning kan dan nog liggen aan:
    -Verschillend slijtpatroon van de 2 voorste banden
    -Speling op een fuseekogel, naaflager of ophangrubber
    -Bandenspanning die niet overal hetzelfde staat

    Dus check eens de bandenspanning, is die ok, wissel de wielen vooraan eens van kant en zie of hem dan nog steeds naar links wegtrekt.
    Trekt hij dan naar rechts dan ligt het puur aan verschillend bandprofiel.
    En als ge de wielen van plaats veranderd, wiebel dan eens aan de wielen en voel voor speling.
    Afbeelding
    XTP89
    B16 Poster
     
    Berichten: 301
    Geregistreerd: zo 06 nov 2011, 16:45
    my honda: Civic EG ESI '92
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor jordicivic » zo 29 maart 2015, 10:09

    In de bandencentrale hebben ze de voorwielen gewisseld. Ze gaven ook aan dat het merk van band niet goed was. Landsail. Maar deze zaten nieuw rond de oem velgen die ik kocht en ik ben er tevreden over. Ook niets aan te zien. Bandenspanning had ik gecontroleerd voor ik naar de uitlijning ging. Heel de onderkant werd gecontroleerd en bij het wisselen van de ophanging zijn daarom de 2 stuurrubbers vervangen.
    Ze hadden problemen aan de linkerkant voorraan om bij te stellen. Dus ik ga dit nog eens controleren en nog maar eens laten uitlijnen maar nu ergens waar ik vroeger heel tevreden van was. Al moet ik dan wel een heel eind rijden.

    merci voor de tips
    civic EP2 BAR '05
    civic EP1 '02
    Stream RN1 '02

    mijn thuis is waar mijn honda staat
    jordicivic
    B18 Poster
     
    Berichten: 490
    Geregistreerd: zo 04 dec 2011, 01:32
    Woonplaats: Moerbeke-Waas
    my honda: EP1 en EP2 BAR
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor XTP89 » zo 29 maart 2015, 13:28

    Landsail is inderdaad wel een lage kwaliteit band.
    Maar bij de volgende uitlijning kan je de spoor ook wat naar binnen laten zetten ipv op de ideale waardes(maar wel binnen de grenzen van de min en max waardes uiteraard), kan ook al iets helpen (zeker als je sportief rijd)
    Afbeelding
    XTP89
    B16 Poster
     
    Berichten: 301
    Geregistreerd: zo 06 nov 2011, 16:45
    my honda: Civic EG ESI '92
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor jordicivic » zo 29 maart 2015, 16:53

    XTP89 schreef:Landsail is inderdaad wel een lage kwaliteit band.
    Maar bij de volgende uitlijning kan je de spoor ook wat naar binnen laten zetten ipv op de ideale waardes(maar wel binnen de grenzen van de min en max waardes uiteraard), kan ook al iets helpen (zeker als je sportief rijd)


    De review van deze band viel beter mee dan verwacht in deze bandenmaat, Ik rijd ze wel op en zie achteraf wel wat ik er van vond. Ik was/ben een aanbidder van Michelin en Dunlop maar op dit moment heb ik nog niet het gevoel gehad dat deze band zo veel slechter is. Ik ga de wagen nog eens laten controleren ergens waar ik vertrouwen in heb en dan op de EP3 waardes. Dit zou een beter resultaat moeten geven. Eerstdaags nog eens de stuurchappe controleren. groeten jordi
    civic EP2 BAR '05
    civic EP1 '02
    Stream RN1 '02

    mijn thuis is waar mijn honda staat
    jordicivic
    B18 Poster
     
    Berichten: 490
    Geregistreerd: zo 04 dec 2011, 01:32
    Woonplaats: Moerbeke-Waas
    my honda: EP1 en EP2 BAR
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor vtiprelude » zo 29 maart 2015, 18:44

    bij ost ies gaan he jordy die lijnen ook uit!

    en 1 voordeel,als em nie recht rijd slijten die banden rapper!! :lol: :lol:
    once a honda,always a honda.drive fast,drive honda

    what doesn't kill you,makes you stronger!
    Avatar gebruiker
    vtiprelude
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3884
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 23:11
    Woonplaats: in de beschaafde wereld
    my honda: accord tourer
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor jordicivic » zo 29 maart 2015, 19:01

    vtiprelude schreef:bij ost ies gaan he jordy die lijnen ook uit!

    en 1 voordeel,als em nie recht rijd slijten die banden rapper!! :lol: :lol:


    :doh: gij weet toch ook overal een antwoord op hey

    Maar ik wist dat nog niet dat ze dat bij OST deden, gij hebt me weer goed geholpen Johan
    Merci :goed:
    civic EP2 BAR '05
    civic EP1 '02
    Stream RN1 '02

    mijn thuis is waar mijn honda staat
    jordicivic
    B18 Poster
     
    Berichten: 490
    Geregistreerd: zo 04 dec 2011, 01:32
    Woonplaats: Moerbeke-Waas
    my honda: EP1 en EP2 BAR
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor vtiprelude » zo 29 maart 2015, 19:12

    that's why friends are for :party: :party: :party:

    en het forum he 8-) 8-)
    once a honda,always a honda.drive fast,drive honda

    what doesn't kill you,makes you stronger!
    Avatar gebruiker
    vtiprelude
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3884
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 23:11
    Woonplaats: in de beschaafde wereld
    my honda: accord tourer
    Advertenties:

    Vorige

    Keer terug naar Onderstel

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten