Naloop/caster probleem na verlaging

Naloop/caster probleem na verlaging

Berichtdoor Leplatje » do 03 feb 2011, 07:58

Hoi, ik heb dus een probleem met het bovenstaande.

Mijn wagen (Civic EK4 van 1996) werd voor de eerste keer gekeurd met verlaging dus ik moest de wielgeometrie test ondergaan.
Het probleem is dus dat mijn naloop ofwel caster op de voorwielen te hoog is, komt links op 3.23° en rechts op 3.40° terwijl de toegelaten waarde tussen 0.10° en 2.10° moet liggen. Wagen is al 3x uitgelijnd geweest op verschillende hoogtes en nog zitten die waarden niet onder het toegelaten maximum. De Civic staat nu net iets lager als oem hoogte en dit zijn de beste waarden tot nu toe, op de uitlijning na toen de wagen helemaal laag lag. Maar zo kan ik de Civic uiteraard niet laten keuren.

Iemand een idee of dit op te lossen is en hoe? Wat er mogelijk scheelt met de wagen?
Ik kan nog gaan keuren op originele veerpoten maar kzou toch graag mijn verlaging op papier zien...

Ook vinden ze het model van mijn wagen niet terug in hun computer op de keuring, dus die toegelaten waarden zijn die van een CRX/Civic 92-95 VTi. Ik weet niet of dit veel scheelt met een 96-00 VTi?
Avatar gebruiker
Leplatje
HCB Veteraan
 
Berichten: 1478
Geregistreerd: za 27 maart 2010, 07:31
my honda: Civic
Advertenties:



  • Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor lifebeginsat8000rpm » do 03 feb 2011, 08:26

    het is dus u camber niet? want mijn civic moest camber kit hebben en was dan pas gekeurd ...omdat hij ook buiten de waarden viel
    Avatar gebruiker
    lifebeginsat8000rpm
    H22 Poster
     
    Berichten: 625
    Geregistreerd: vr 13 aug 2010, 22:55
    my honda: eg6
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor honda-boy » do 03 feb 2011, 13:06

    lifebeginsat8000rpm schreef:het is dus u camber niet? want mijn civic moest camber kit hebben en was dan pas gekeurd ...omdat hij ook buiten de waarden viel


    Staat toch duidelijk CASTER ! :roll:

    Probleem zal ni liggen aan uwe auto, als ze de verkeerde auto ingeven in de computer op de keuring ligt het probleem daar. Ze kunnen toch nooit voort gaan op cijfers voor een totaal ander model auto.
    honda-boy
    B16 Poster
     
    Berichten: 376
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 21:37
    my honda: civic eg
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor lifebeginsat8000rpm » do 03 feb 2011, 14:16

    honda-boy schreef:
    lifebeginsat8000rpm schreef:het is dus u camber niet? want mijn civic moest camber kit hebben en was dan pas gekeurd ...omdat hij ook buiten de waarden viel


    Staat toch duidelijk CASTER ! :roll:

    Probleem zal ni liggen aan uwe auto, als ze de verkeerde auto ingeven in de computer op de keuring ligt het probleem daar. Ze kunnen toch nooit voort gaan op cijfers voor een totaal ander model auto.


    was verschil tussen caster en camber :denk:
    Avatar gebruiker
    lifebeginsat8000rpm
    H22 Poster
     
    Berichten: 625
    Geregistreerd: vr 13 aug 2010, 22:55
    my honda: eg6
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor Goosse » do 03 feb 2011, 15:17

    Afbeelding

    btw, nu ik eraan denk, volgens mij hebben ze op de keuring van mijn vti ook de juiste gegevens niet gevonden. Ik herinner mij nog iets dat die gast toen vroeg 'welke moet ik pakken'. Ik heb dat toen mee bekeken en ik dacht toen een EK3 of EJ9 geselecteerd te hebben, maar dat is nu al zo lang geleden dat ik er totaal niet zeker meer van ben.
    You buy parts you don't need with money you don't have to impress people you don't know

    EK squad - Jap Society

    www.charmdolls.be
    Goosse
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1184
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 20:47
    Woonplaats: Geel
    my honda: ek4
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor Leplatje » do 03 feb 2011, 17:07

    Goosse schreef:Afbeelding

    btw, nu ik eraan denk, volgens mij hebben ze op de keuring van mijn vti ook de juiste gegevens niet gevonden. Ik herinner mij nog iets dat die gast toen vroeg 'welke moet ik pakken'. Ik heb dat toen mee bekeken en ik dacht toen een EK3 of EJ9 geselecteerd te hebben, maar dat is nu al zo lang geleden dat ik er totaal niet zeker meer van ben.


    Afbeelding

    Dit is dus het caster, bij mij is die dus positief -> voorwiel te ver naar voren.

    Bij mij op de keuring wilde diene gast geen EK model nemen omdat ze enkel SOHC in hunne pc hadden staan en uiteraard is dat dag en nacht verschil dat er twee nokkenassen in mijne moteur zitten... Beter ander modelleke nemen hé dan :doh:

    Anders niemand die mij kan helpen hiermee? Ben nu al twee maand overtijd met de keuring en aant sukkelen met die verlaging, alst nog lang duurt zalk ze rechtkloppen met nen hamer denk ik... Wie weet zal ik er dan nog eerder doorraken met kromme veerpoten als met KW's in perfecte staat :roll:
    Avatar gebruiker
    Leplatje
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1478
    Geregistreerd: za 27 maart 2010, 07:31
    my honda: Civic
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor D-EK3 » do 03 feb 2011, 17:09

    Bij mij vonden ze dat ook niet, en ik ben dan mee op zijn scherm gaan zoeken.
    Maar ik weet niet meer wat ik genomen heb.
    EJ9 of EK3 dit zou toch hetzelfde als EK4 of EK9 moeten zijn dacht ik.
    Avatar gebruiker
    D-EK3
    B20 Poster
     
    Berichten: 511
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 18:39
    Woonplaats: Wilrijk
    my honda: Civic EK3
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor kristo » do 03 feb 2011, 19:15

    De specs (staan ook in je Civic handboekje bij de auto) zijn 1°40' +/-1° dus spec is 1°40' maar alles binnen [0°40'-2°40'] is binnen de limieten. Dit is in graad-minuten. In 'gewone' graden is dat spec 1,66° +/-1°. Op de schermen van de uitlijningscomputer kun je zien welke notatie wordt gebruikt.

    Deze specs zijn zelfde voor alle 'EK' dus EJ9, EK3 en EK4. Wat de specs zijn voor Civic 92-95 weet ik niet.

    Leplatje schreef:3.23° en 3.40° terwijl de toegelaten waarde tussen 0.10° en 2.10° moet liggen

    Als deze waarden correct zijn dan is er iets mis met je draagarmen (onder of boven) of met je subframe. Vreemd is wel dat jouw waarden té positief zijn, meestal is het minder door een botsing(kje) bv. Kan dus zijn dat het aan je bovenste armen ligt. In principe kan het ook aan je veerpoten liggen maar dan zijn ze dus wel krom.

    Ook vinden ze het model van mijn wagen niet terug in hun computer op de keuring

    Dikke onzin. Het 96-00 model móet er in zitten (een EK4 is nu eenmaal een offcieel erkend en gehomologeerd model). Maar met keuring-mannen weet je nooit. Hoe dan ook is het onzin om de waarden van een ander model te nemen, ze zijn dus duidelijk in fout!

    Oplossingen: mss eens laten meten in een Honda garage om zeker te zijn van je waarden. Wijken ze idd af dan ga je moeten zoeken waar het zit (zie mijn uitleg boven).
    Avatar gebruiker
    kristo
    H23 Poster
     
    Berichten: 708
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:44
    Woonplaats: Gent
    my honda: EK3 hatch, EK4 sedan
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor ej9driver » do 03 feb 2011, 19:57

    op de keuring hebben ze duidelijk fouten gemaakt!

    je moet model ek4 ofzo nemen, of ej9 is ook goed, hebben hetzelfde chassis...
    Pink Danny schreef:zie maar da ge gene kelder hebt , als uw jackstands 3 ton per stuk wegen. 8-)
    Avatar gebruiker
    ej9driver
    K24 Poster
     
    Berichten: 990
    Geregistreerd: ma 13 sep 2010, 22:20
    Woonplaats: Aalst
    my honda: EJ9
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor Dj3scoupe » do 03 feb 2011, 20:21

    kristo schreef:De specs (staan ook in je Civic handboekje bij de auto) zijn 1°40' +/-1° dus spec is 1°40' maar alles binnen [0°40'-2°40'] is binnen de limieten. Dit is in graad-minuten. In 'gewone' graden is dat spec 1,66° +/-1°. Op de schermen van de uitlijningscomputer kun je zien welke notatie wordt gebruikt.

    Deze specs zijn zelfde voor alle 'EK' dus EJ9, EK3 en EK4. Wat de specs zijn voor Civic 92-95 weet ik niet.

    Leplatje schreef:3.23° en 3.40° terwijl de toegelaten waarde tussen 0.10° en 2.10° moet liggen

    Als deze waarden correct zijn dan is er iets mis met je draagarmen (onder of boven) of met je subframe. Vreemd is wel dat jouw waarden té positief zijn, meestal is het minder door een botsing(kje) bv. Kan dus zijn dat het aan je bovenste armen ligt. In principe kan het ook aan je veerpoten liggen maar dan zijn ze dus wel krom.

    Ook vinden ze het model van mijn wagen niet terug in hun computer op de keuring

    Dikke onzin. Het 96-00 model móet er in zitten (een EK4 is nu eenmaal een offcieel erkend en gehomologeerd model). Maar met keuring-mannen weet je nooit. Hoe dan ook is het onzin om de waarden van een ander model te nemen, ze zijn dus duidelijk in fout!

    Oplossingen: mss eens laten meten in een Honda garage om zeker te zijn van je waarden. Wijken ze idd af dan ga je moeten zoeken waar het zit (zie mijn uitleg boven).


    :iagree: das appels met peren vergelijke wat die manne gedaan hebbe :roll:
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor Leplatje » vr 04 feb 2011, 06:35

    kristo schreef:De specs (staan ook in je Civic handboekje bij de auto) zijn 1°40' +/-1° dus spec is 1°40' maar alles binnen [0°40'-2°40'] is binnen de limieten. Dit is in graad-minuten. In 'gewone' graden is dat spec 1,66° +/-1°. Op de schermen van de uitlijningscomputer kun je zien welke notatie wordt gebruikt.

    Deze specs zijn zelfde voor alle 'EK' dus EJ9, EK3 en EK4. Wat de specs zijn voor Civic 92-95 weet ik niet.

    Leplatje schreef:3.23° en 3.40° terwijl de toegelaten waarde tussen 0.10° en 2.10° moet liggen

    Als deze waarden correct zijn dan is er iets mis met je draagarmen (onder of boven) of met je subframe. Vreemd is wel dat jouw waarden té positief zijn, meestal is het minder door een botsing(kje) bv. Kan dus zijn dat het aan je bovenste armen ligt. In principe kan het ook aan je veerpoten liggen maar dan zijn ze dus wel krom.

    Ook vinden ze het model van mijn wagen niet terug in hun computer op de keuring

    Dikke onzin. Het 96-00 model móet er in zitten (een EK4 is nu eenmaal een offcieel erkend en gehomologeerd model). Maar met keuring-mannen weet je nooit. Hoe dan ook is het onzin om de waarden van een ander model te nemen, ze zijn dus duidelijk in fout!

    Oplossingen: mss eens laten meten in een Honda garage om zeker te zijn van je waarden. Wijken ze idd af dan ga je moeten zoeken waar het zit (zie mijn uitleg boven).


    Specs voor de 92-95 zijn 1.10° want op mijn keuringpapier staat dat het tussen de 0.10° en 2.10° moet liggen voor het EG model. Het 96-00 model zit er idd in maar dat wilden ze niet nemen wegens de dubbele nokkenassen in de mijne... Ik snap niet wat dit met mijn ophanging te maken heeft maar zo is die keuring nu eenmaal verlopen en ik had toch niks te zeggen want ze weten het daar altijd allemaal beter ;) Maar dan nog zitten die waarden serieus boven die van een 96-00 Civic.

    Ik dacht ook even aan het subframe maar ze hebben dit in de garage gecontroleerd en er is niks mis mee volgens hen. KW schroefset is ook nog maar een goeie 2 jaar oud denk ik, dus daar zou het normaal gezien ook niet aan mogen liggen. En anders ist dikken brol.

    Zal dus mogelijk de draagarmen zijn. Straks nog eens de garage bellen dan...
    Avatar gebruiker
    Leplatje
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1478
    Geregistreerd: za 27 maart 2010, 07:31
    my honda: Civic
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor kristo » vr 04 feb 2011, 13:51

    Leplatje schreef:Het 96-00 model zit er idd in maar dat wilden ze niet nemen wegens de dubbele nokkenassen in de mijne

    Hoe dan ook zijn ze in fout, dit is niet geldig. Zo kunnen ze je evengoed afkeuren omdat je geen 17" velgen hebt afgaande op de nieuwe R :roll:

    Ik dacht ook even aan het subframe maar ze hebben dit in de garage gecontroleerd ... Zal dus mogelijk de draagarmen zijn. Straks nog eens de garage bellen dan...

    Een verbogen subframe of draagarmen dat zie je niet op het zicht, en al zeker niet gemonteerd. Ik weet het want ik heb zelf caster problemen gehad (te laag en wiel stond achteruit na ferme borduur), we hebben eerst de LCAs vervangen en dan het subframe, toen was het OK. Dus deze dingen vervangen en hopen dat je ze vervangt door een recht stuk. Veel werk maar perfect doenbaar (met het subframe gaat ook het stuurhuis eraf), maar best laten doen door een kennis of zelf want in de garage gaat dit qua uren oplopen en dan ben je nog niet zeker of je 'nieuwe' stukken wel recht zijn ...

    Wat je eerst zou kunnen doen is jouw voorophanging zoveel mogelijk opmeten (met de meetlat dus) en vergelijken met een recht model: afstanden wiel-fenders, draagarmstanden, ...
    Avatar gebruiker
    kristo
    H23 Poster
     
    Berichten: 708
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:44
    Woonplaats: Gent
    my honda: EK3 hatch, EK4 sedan
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor ej9driver » vr 04 feb 2011, 20:26

    Leplatje schreef:
    kristo schreef:De specs (staan ook in je Civic handboekje bij de auto) zijn 1°40' +/-1° dus spec is 1°40' maar alles binnen [0°40'-2°40'] is binnen de limieten. Dit is in graad-minuten. In 'gewone' graden is dat spec 1,66° +/-1°. Op de schermen van de uitlijningscomputer kun je zien welke notatie wordt gebruikt.

    Deze specs zijn zelfde voor alle 'EK' dus EJ9, EK3 en EK4. Wat de specs zijn voor Civic 92-95 weet ik niet.

    Leplatje schreef:3.23° en 3.40° terwijl de toegelaten waarde tussen 0.10° en 2.10° moet liggen

    Als deze waarden correct zijn dan is er iets mis met je draagarmen (onder of boven) of met je subframe. Vreemd is wel dat jouw waarden té positief zijn, meestal is het minder door een botsing(kje) bv. Kan dus zijn dat het aan je bovenste armen ligt. In principe kan het ook aan je veerpoten liggen maar dan zijn ze dus wel krom.

    Ook vinden ze het model van mijn wagen niet terug in hun computer op de keuring

    Dikke onzin. Het 96-00 model móet er in zitten (een EK4 is nu eenmaal een offcieel erkend en gehomologeerd model). Maar met keuring-mannen weet je nooit. Hoe dan ook is het onzin om de waarden van een ander model te nemen, ze zijn dus duidelijk in fout!

    Oplossingen: mss eens laten meten in een Honda garage om zeker te zijn van je waarden. Wijken ze idd af dan ga je moeten zoeken waar het zit (zie mijn uitleg boven).


    Specs voor de 92-95 zijn 1.10° want op mijn keuringpapier staat dat het tussen de 0.10° en 2.10° moet liggen voor het EG model. Het 96-00 model zit er idd in maar dat wilden ze niet nemen wegens de dubbele nokkenassen in de mijne... Ik snap niet wat dit met mijn ophanging te maken heeft maar zo is die keuring nu eenmaal verlopen en ik had toch niks te zeggen want ze weten het daar altijd allemaal beter ;) Maar dan nog zitten die waarden serieus boven die van een 96-00 Civic.

    Ik dacht ook even aan het subframe maar ze hebben dit in de garage gecontroleerd en er is niks mis mee volgens hen. KW schroefset is ook nog maar een goeie 2 jaar oud denk ik, dus daar zou het normaal gezien ook niet aan mogen liggen. En anders ist dikken brol.

    Zal dus mogelijk de draagarmen zijn. Straks nog eens de garage bellen dan...



    een ek9 is toch ook een 96-00? en die heeft bij mijn weten wel 2 nokkenassen, of ge zou mij moeten terug sturen naart kleuterklaske om te leren tellen...

    en bij mijn weten is een ej9 en een ek9 hetzelfde chassis...
    Pink Danny schreef:zie maar da ge gene kelder hebt , als uw jackstands 3 ton per stuk wegen. 8-)
    Avatar gebruiker
    ej9driver
    K24 Poster
     
    Berichten: 990
    Geregistreerd: ma 13 sep 2010, 22:20
    Woonplaats: Aalst
    my honda: EJ9
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor jordicivic » do 26 maart 2015, 18:35

    Vandaag de EP2 laten uitlijnen, 2u werk? Auto rijd zo veel beter nu maar is 99% in orde. Zag bij het thuiskomen FN1 staan bij merk type ipv EP2? Maar de auto rijd goed. Na het veranderen van de kw schroefkit naar oem ophanging stonden de voorste wielen wat naar buiten. Volgens de monteur en het verslag had ik vooraan een toespoor van bijna 2.5° :roll:
    civic EP2 BAR '05
    civic EP1 '02
    Stream RN1 '02

    mijn thuis is waar mijn honda staat
    jordicivic
    B18 Poster
     
    Berichten: 490
    Geregistreerd: zo 04 dec 2011, 01:32
    Woonplaats: Moerbeke-Waas
    my honda: EP1 en EP2 BAR
    Advertenties:

    Re: Naloop/caster probleem na verlaging

    Berichtdoor kristo » vr 27 maart 2015, 09:31

    jordicivic schreef:Na het veranderen van de kw schroefkit naar oem ophanging stonden de voorste wielen wat naar buiten

    Je bedoelt naar binnen, in de rijrichting dus.

    Verhogen leidt meestal/steeds tot meer toespoor, wielen gaan wat meer naar binnen staan, en omgekeerd.
    Avatar gebruiker
    kristo
    H23 Poster
     
    Berichten: 708
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:44
    Woonplaats: Gent
    my honda: EK3 hatch, EK4 sedan
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar Onderstel

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten