et waarde

et waarde

Berichtdoor KevStyle » do 02 sep 2010, 18:06

kan iemand dit eens uitleggen hoe dit werkt? :) i'm noob :oops:
Avatar gebruiker
KevStyle
HCB Veteraan
 
Berichten: 1002
Geregistreerd: di 23 maart 2010, 20:49
Woonplaats: Rijkevorsel
my honda: Accord '05
Advertenties:



  • Re: et waarde

    Berichtdoor JDMHatchy » do 02 sep 2010, 18:33

    De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie schematische tekening).

    Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

    Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.

    Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist. Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automoblist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automoblist hier absoluut niets van wil weten.


    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    JDMHatchy
    D17 Poster
     
    Berichten: 269
    Geregistreerd: di 06 apr 2010, 19:15
    my honda: FN1
    Advertenties:

    Re: et waarde

    Berichtdoor JDMHatchy » do 02 sep 2010, 18:50

    Hier paar voorbeelden:

    (Een velg met een breede "CUP" rand, heeft meestal ook een lage ET dus.)

    VB: dit is een Velg met ET waarde: -30 & -25 (onder 0, niet +30, je kan dus ook nog in het negavtieve gaan!)

    ET -30
    Afbeelding

    ET -25
    http://limitlessmotorsports.com/blog/wp ... g_6493.jpg

    VB: dit is een Velg met ET waarde: 0 !
    Afbeelding


    VB: dit is een Velg met ET waarde: 40 (dus dit is hoger dan 0 en dus +40)
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    JDMHatchy
    D17 Poster
     
    Berichten: 269
    Geregistreerd: di 06 apr 2010, 19:15
    my honda: FN1
    Advertenties:

    Re: et waarde

    Berichtdoor KevStyle » do 02 sep 2010, 19:00

    heel goede uitleg!!! merci, kan hier mss sticky van gemaakt worde??? of was ik de enige noob :)
    Avatar gebruiker
    KevStyle
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1002
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 20:49
    Woonplaats: Rijkevorsel
    my honda: Accord '05
    Advertenties:

    Re: et waarde

    Berichtdoor rafke » vr 03 sep 2010, 08:27

    neej Kev , niet de enige.... ;)
    Honda:
    Accord 30th anniv. 2008 CN1
    Accord 1997 old skool tuning
    Jazz 1985 - Motocompo 1984 (oldtimer-restauration)

    Daily:
    Mercedes Vito A2 2014
    rafke
    H23 Poster
     
    Berichten: 718
    Geregistreerd: wo 19 mei 2010, 09:02
    Woonplaats: Zellik
    my honda: Accord-Jazz
    Advertenties:

    Re: et waarde

    Berichtdoor KevStyle » vr 03 sep 2010, 12:42

    rafke schreef:neej Kev , niet de enige.... ;)


    voila , weeral een goede daad gedaan :D
    Avatar gebruiker
    KevStyle
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1002
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 20:49
    Woonplaats: Rijkevorsel
    my honda: Accord '05
    Advertenties:

    Re: et waarde

    Berichtdoor Pink Danny » ma 06 sep 2010, 12:43

    Die uitleg was inderdaad klaar en duidelijk ... :goed:
    Achteraf ni komen bleiten , met ne nissan niks al last... :) Of ne soeparoe...
    Avatar gebruiker
    Pink Danny
    Moderator
     
    Berichten: 3644
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:44
    Woonplaats: Rijkevorsel
    my honda: NSX
    Advertenties:

    Re: et waarde

    Berichtdoor Jdm_Whore » ma 06 sep 2010, 12:50

    wat is dan de maximale positieve et waarde eigelijk? negatief kan je zo ver gaan als mogelijk is.. maar positief?
    Driving takes three abilities: Accelerating, braking, and turning. More power only helps acceleration. Lower weight helps all three.
    Avatar gebruiker
    Jdm_Whore
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1863
    Geregistreerd: do 01 apr 2010, 21:01
    my honda: CL7 & EK4
    Advertenties:

    Re: et waarde

    Berichtdoor matsuchi-san » ma 06 sep 2010, 12:53

    positief heb ik al velgen gezien van et 68 (maybach velgen)
    Afbeelding
    matsuchi-san
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1530
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 17:46
    my honda: EE8 CRX
    Advertenties:

    Re: et waarde

    Berichtdoor dieseltje S2K » vr 10 sep 2010, 19:18

    s2000 heeft achteraan zelfs et63, dat maakt het zo moeilijk om daar een setje wielen voor te zoeken, de meeste aftermarket wielen zitten rond de 40, wil dus zeggen dat die wielen allemaal 23mm verder naar buiten komen en das teveel ;)
    dieseltje S2K
    H22 Poster
     
    Berichten: 635
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 19:52
    Woonplaats: RIJKEVORSEL
    my honda: S2000, accord 2010
    Advertenties:

    Re: et waarde

    Berichtdoor maze » vr 10 sep 2010, 19:20

    stomme vraag hoeveel mag uwen ET eigenlijk afwijken?
    Sorry for the stupidity. It started before I was born.
    Avatar gebruiker
    maze
    D17 Poster
     
    Berichten: 298
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:32
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: et waarde

    Berichtdoor dieseltje S2K » vr 10 sep 2010, 19:24

    maze schreef:stomme vraag hoeveel mag uwen ET eigenlijk afwijken?


    als het minder dan 10 afwijkt zal het nog meevallen maar met meer uitwijking is het mogelijk dat de banden de kassen schuren wat dan weer op te lossen is door camber of kassen te rollen (of smallere band) of anderzijds als de et waarde te hoog is kan de band of velg tegen u veren zitten ;)
    dieseltje S2K
    H22 Poster
     
    Berichten: 635
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 19:52
    Woonplaats: RIJKEVORSEL
    my honda: S2000, accord 2010
    Advertenties:

    Re: et waarde

    Berichtdoor kristo » ma 13 sep 2010, 02:07

    Jdm_Whore schreef:wat is dan de maximale positieve et waarde eigelijk? negatief kan je zo ver gaan als mogelijk is.. maar positief?

    Dan gaat je velg meer naar binnen staan.

    Denk niet dat dat is wat je wilt ;)

    (remklauwen enzo)
    Avatar gebruiker
    kristo
    H23 Poster
     
    Berichten: 708
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:44
    Woonplaats: Gent
    my honda: EK3 hatch, EK4 sedan
    Advertenties:

    Re: et waarde

    Berichtdoor Jdm_Whore » ma 13 sep 2010, 07:39

    kristo schreef:
    Jdm_Whore schreef:wat is dan de maximale positieve et waarde eigelijk? negatief kan je zo ver gaan als mogelijk is.. maar positief?

    Dan gaat je velg meer naar binnen staan.

    Denk niet dat dat is wat je wilt ;)

    (remklauwen enzo)


    Het was dan ook gewoon uit nieuwsgierigheid ;) Ik blijf sowieso bij et38/42!
    Driving takes three abilities: Accelerating, braking, and turning. More power only helps acceleration. Lower weight helps all three.
    Avatar gebruiker
    Jdm_Whore
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1863
    Geregistreerd: do 01 apr 2010, 21:01
    my honda: CL7 & EK4
    Advertenties:

    Re: et waarde

    Berichtdoor kristo » ma 13 sep 2010, 14:48

    Standaard waarde voor Civicen -05 is 45, 50 voor Type-R en Integra's.

    Goosse heeft eens met 49 gereden. Maar je spoorbreedte versmallen heeft (zelden of) nooit nut.
    Avatar gebruiker
    kristo
    H23 Poster
     
    Berichten: 708
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:44
    Woonplaats: Gent
    my honda: EK3 hatch, EK4 sedan
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar Onderstel

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten