Ik zou mijn "voorspelling" niet als de enige juiste nemen hoor, maar ik herken het geluid gewoon.
Nogmaals, het zou mij verwonderen moest een "lopende pomp" dit ook hebben, maar slijtage is natuurlijk altijd mogelijk. Als ge de constructie van zo'n pomp zou bekijken ziet ge dat da gemaakt is uit verschillende kleppen om circuits te openen of te sluiten. Wat ge hoort kletteren / haperen is uw piston die kracht steekt maar uw klep die niet opent. Daardoor komt er niet voldoende druk op u systeem en krijgt ge uw foutmelding. Kunt ge checken door u ABS pomp te ontluchten, daarvoor hebt ge wel ne speciale tool voor nodig van Honda, met nummer 07HAA-SG00100 of 07HAA-SG00100. De meeste dealers hebben die wel liggen.
Ge start uw auto, laat em efkes draaien (1 à 2 minuten) en ge ontlucht de pomp via de nippel (die nippel lokaliseren op zich is al een kunst). Die nippel draait ge open met die tool. Die cyclus moet ge zo'n paar keer doen (4 à 5 keer). Als er na de eerste keer geen vloeistof onder druk meer uitkomt, dan weet ge dat het dat is. Dan krijgt ge uw ABS lampke wegens te weinig druk. Hoogstwaarschijnlijk gaat ge de eerste keer nog vloeistof onder druk krijgen door de restdruk, maar daarna zal het wel gedaan zijn (als het effectief een klep is die niet meer open gaat).
Mocht het dat niet zijn, dan is het alvast iets wat ge kunt uitsluiten, zoveel te beter.
Met een andere pomp kunt ge dit oplossen, maar het probleem is dat de meeste "te koop" pompen ook al even liggen wachten op een nieuwe eigenaar en dus nog meer kans hebben op droge vastzittende kleppen
.