Bob88 (NL) 1998 Civic EJ9

Bob88 (NL) 1998 Civic EJ9

Berichtdoor Bob88 » zo 21 feb 2016, 11:46

Hallo,

Ik ben Bob, 42 jaar. Ouwe zak inderdaad... :lol:

20 jaar (in 1995...) geleden kocht ik via een vriend van mij, werkzaam bij de beroepsbrandweer en eigenaar van een autoschade herstel bedrijf, een uit Duitsland ingevoerde 1992 Honda CRX EE8 end Gen met schade. Enorm veel plezier van gehad. Lid geweest van de CRX Club Holland uiteraard. :-) Deze EE8 vanaf de zijlijn, want ik ben geen autotechnicus maar wel een beetje handig, helpen met opbouwen. Met als eindresultaat een kak strakke EE8 slechts 3 jaar oud en slechts +- 60.000 km op de klok.

Afbeelding
Afbeelding


Inmiddels verschillende auto's versleten. Door omstandigheden zocht ik een autootje voor erbij. Via mijn pa (ouwe regelaar... :D ) kreeg ik een Subaru Justy ECVT uit 1990 met slechts 66.000 km op de teller. Prima karretje en van binnen als nieuw!
Helaas kreeg deze 3 weken geleden toch kuren en daar stond ik. Wegenwacht, het hele verhaal. Inmiddels wordt er rustig aan gesleuteld en zal 'ie zeker wel weer tot leven worden gewekt. Omdat ik echter afhankelijk ben van een auto en de betrouwbaarheid nu in twijfel ligt toch op zoek gegaan naar een ander koetsje. Een Toyota Starlet was in eerste instantie mijn doel. Compact, goedkoop, zuinig, betrouwbaar. Alleen nergens een te vinden die mij aanstond. Er was steeds wel iets dat ik niet wilde. (te veel kilometers, te duur, te versleten etc etc)

Tot mijn oog eergisteren viel op een Honda Civic EJ9 uit 1998. '"Zou het?", was het eerste dat ik dacht. Zou ik na 20 jaar weer in een Honda komen te rijden. Op de foto's zag ' ie er top uit. Had wat twijfels over de advertentie; altijd binnen gestaan en van een oude man geweest. (wie kent het niet.... op mijn hoede dus...) Slechts 90.000 km, aantoonbaar via NAP en ingevuld onderhoudsboekje van de Honda dealer in Den Bosch. Vier nagenoeg nieuwe Michelin's eronder. Prijs was erg aantrekkelijk ook. Te mooi om waar te zijn....

Met het idee dat het allemaal wel tegen zou vallen gisteren het garagebedrijf waar ' ie stond bezocht. En tja..... De auto kwam in werkelijkheid exact overeen met de foto's. Super geconserveerde EJ9 zo leek het op het 1e gezicht.

Op de knieën ernaast en eronder. Onderkant deuren; helemaal gaaf. Bodemplaat; helemaal gaaf. Wielkasten rondom; geen plekje roest. Magneetje mee; nergens plamuur. Dak bij het raamrubber; geen roest. Kleine bumper schade rechtsvoor maar al van te voren netjes gemeld door de garage houder. Zou het dan toch...?

Motorkap open. Vrijwel droog blok. Optisch geen gekkigheid te zien. "Heeft ' ie een nieuwe D-riem gehad?" was uiteraard mijn vraag. Garagehouder gelijk even met de dealer gebeld. "Jazeker. bij 87.000 km" Was abusievelijk niet vermeld in het onderhoudsboekje. "Van wie is die auto eigenlijk geweest?" Ook zo'n vraag... "Van een hele oude man waarvan het rijbewijs is ingenomen omdat hij deze gezien zijn leeftijd niet verlengd kreeg." Ja dat kan. Plausibel verhaal. Wacht, ik kan je de moedersleutel laten zien. Die zit zelfs nog in de originele verpakking...
Dat was wel opmerkelijk.

Dan binnen in de koets. Beetje muffe lucht. Zo'n 1998 lucht. Niet perse onwelriekend maar heel typerend. "Zo rook het bij mijn opa en oma ook soms in huis.." Bekleding helemaal gaaf. Niet 1 beschadiging aan de stoelen. Beide stoelen zaten stevig. Niks uitgezakt. De achterbank zag eruit alsof daar vanaf 1998 nooit iemand gezeten had. Dashboard controle dan maar. Ook geen beschadigingen. Alles clean en fresh! Ja, niet schoongemaakt dus niet fresh in die zin. Deurpanelen onbeschadigd. Zelfs de kunstof dorpelbeschermers zijn onbeschadigd. Het zag er toch allemaal wel erg goed tot nu toe. En blik in het onderhoudsboekje leerde dat eigenlijk vanaf 1998 tot aan 2014 elk nagenoeg elk jaar vermeld stond. Stempeltjes erbij etc. Aan de binnenzijde op het dashboard bij het linkerportier zat een sticker van de dealer van mei 2015 van een uitgevoerde onderhoudsbeurt. Das niet heel lang geleden. Glansloos door de APK tot jan 2017, hoorde ik ook nog.

"Proefrit maken kan zeker wel?" Ja hoor. Starten. Zoem zoem. Geen tik. Geen ratel. Motor was nog koud. Goed begin. Rijden dan maar. En ja, toen wist ik het weer... Zo reed mijn CRX ook! Ja, die was sneller uiteraard maar koppelen, schakelen, remmen, sturen etc was vloeiend en zonder haperingen. De 1.4i 75 pk was wel wat lui maar dat was ook alles. Verklaarbaar bij het gebruik van een ouwe baas. En dat rijden deed ' ie wel heel erg goed. Geen rammel, geen kraak. Rondjes gedraaid met max ingedraaide wielen; niks geen gebonk. Ja en eigenlijk was ik toen al verkocht. Deze Honda Civic 1.4i City moest ik hebben!

En zo gezegd zo gedaan. Gekocht! En vandaag meteen opgehaald. Verzekering erop, afspraken gemaakt, betalen en rijden! Naar de Honda dealer in Den Bosch....... Daar gevraagd of ik een uitdraai kon krijgen van de totale onderhoudshistorie. "Ja hoor. Geen probleem meneer. Om welk kenteken gaat het? Oh maar die auto kennen we wel. Die is van meneer XXXXX. Die kwam trouw elk jaar voor apk en onderhoud. Er stond zeker in de advertentie dat ' ie altijd had binnen gestaan? Nou dat klopt want meneer had een garage naast het huis waar hij altijd instond." ...... En dat is dan toch wel lekker om te horen van de dealer..... Op de uitdraai die ik meekreeg stond alles op wat er aan onderhoud is gedaan, inderdaad tot en met de beurt van 2015. En er stonden geen gekke zaken op. Distributieriem zoals gezegd. Schokdemperbussen in 2007. Einddemper in 2010 en voor de rest allemaal kleine en grote beurten en klein materiaal. In 18 jaar tijd voor ruim 4000,- euro aan onderhoudskosten. (...en dat is slechts een kleine 250,- per jaar... niet slecht) Als een tevreden mens verliet ik de dealer. Meteen een rit van ruim 200 km gemaakt richting mijn ouders. Onderweg de radio niet aangehad om te kunnen horen of ik onvolkomenheden zou merken. Niks.

Kortom, ben tot nu toe een tevreden mens. Het ziet eruit alsof ik een Honda Civic heb weten te bemachtigen waar ik nog jaren plezier van kan hebben. Net zoveel plezier als ik 20 jaar geleden heb gehad van mijn CRX. En dat is een mooie ervaring!

Wilde dit verhaal toch graag delen met Honda liefhebbers. Hebben jullie ideeën of opmerkingen of tips of wat dan ook... Laat het maar weten! Nee ik ga er niet van alles aan versleutelen want dat is niet mijn ding. Geen uitlaten, spoilerkits en dat soort dingen. Dus kom maar op met de tips!

Oh ja... Hoe ' ie eruit ziet? Nou zo dus....
Dit is zoals ik 'em heb gekocht.
Afbeelding

De velgen (foeilelijk vond ik..) zijn inmiddels vervangen voor origineel 14" staal met OEM wieldoppen.
Afbeelding

Ik ben een echte OEM liefhebebr dus heb het zelf niet zo op allerlei bodykits en spoilers etc etc. Ik vind het wel top om deze topics echter te volgen en te zien hoe kunstig iedereen zijn Honda tot een pareltje maakt. Ieder zijn ding, ieder zijn smaak. Enige aanpassingen die ik tot nu toe gedaan heb is een andere pakking erin (van 75 naar 90 pk dus) en aan de achterzijde heb ik de emblemen verwijderd. Maar van dat laatste heb ik eigenlijk al weer spijt dus via Ebay ga ik proberen weer OEM logo's te vinden :D
Afbeelding
Oh ja, een set nieuwe OEM Civic matten liggen er ook in. :goed:
Laatst bijgewerkt door Bob88 op zo 21 feb 2016, 18:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding Afbeelding
1998 Civic EJ9 14.i City (75pk-->90pk)
Avatar gebruiker
Bob88
Dax rookie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo 10 feb 2016, 22:58
my honda: Civic EJ9 1.4i 1998
Advertenties:



  • Re: Bob88 (NL) 1998 Civic EJ9

    Berichtdoor M&M » zo 21 feb 2016, 15:40

    Welkom, dat ziet er idd nog een strak exemplaartje uit. :goed:

    De 75pk versie is eigenlijk helemaal hetzelfde als de 90pk variant, op één verschil na... Even de gasklep mod uitvoeren en de jouwe staat ook op vol vermogen.
    Indien je het maximale rendement uit de standaard 1.4 motor wil halen is dit een leuke, goedkope aanpassing, waarmee je toch 15pk wint.
    Hij wordt er toch een beetje vlotter door, en blijft OEM. 8-)

    Kijk eens rond op het Civic- of D series gedeelte hier, deze gasklep modificatie werd daar vast al wel besproken.
    Zo niet, zitten er hier vast nog wel specialisten ter zake. ;)

    Veel plezier ermee.
    Avatar gebruiker
    M&M
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1623
    Geregistreerd: do 14 jul 2011, 18:00
    my honda: S2000 & FK8
    Advertenties:

    Re: Bob88 (NL) 1998 Civic EJ9

    Berichtdoor Bob88 » zo 21 feb 2016, 17:54

    Hey dankjewel voor je reactie. Ik heb er inmiddels een andere gaskleppakking inzitten. Het 'luie' is er nu wel vanaf. de vorige eigenaar reed er mee als een slak en dat was wel te merken. De eerste kilometers heb ik daar niet aan veranderd. Nu ik er zo'n 2500 km mee gereden heb (en dat is best veel voor mijn doen in zo'n relatief korte tijd maar dat heb ik expres gedaan) en merk wel dat, in combinatie met die andere pakking, het blok wat prettiger oppakt en doortrekt. Maar zoals ik altijd zeg, het enige dat ik doortrek is de wc dus dat doortrekken met de auto is geen dagelijks gebeuren. :D Ik rijdt het liefst zo voordelig mogelijk. Als een slak dus... :D Dit zie ik meestal voor mijn neus... :D :D :D
    Afbeelding
    Afbeelding Afbeelding
    1998 Civic EJ9 14.i City (75pk-->90pk)
    Avatar gebruiker
    Bob88
    Dax rookie
     
    Berichten: 5
    Geregistreerd: wo 10 feb 2016, 22:58
    my honda: Civic EJ9 1.4i 1998
    Advertenties:

    Re: Bob88 (NL) 1998 Civic EJ9

    Berichtdoor kristo » ma 22 feb 2016, 11:21

    Welkom :D
    Avatar gebruiker
    kristo
    H23 Poster
     
    Berichten: 708
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:44
    Woonplaats: Gent
    my honda: EK3 hatch, EK4 sedan
    Advertenties:

    Re: Bob88 (NL) 1998 Civic EJ9

    Berichtdoor Bob88 » ma 22 feb 2016, 16:59

    :D Haha. Thanks Kristof. Was er al van overtuigd dat ik je ook hier zou tegenkomen
    Afbeelding Afbeelding
    1998 Civic EJ9 14.i City (75pk-->90pk)
    Avatar gebruiker
    Bob88
    Dax rookie
     
    Berichten: 5
    Geregistreerd: wo 10 feb 2016, 22:58
    my honda: Civic EJ9 1.4i 1998
    Advertenties:


    Keer terug naar Bezoekers

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten