Stationair schommelen benzinemotor (Civic Type R FN2)

Post hier alle performance info & vragen over de overige modellen, zoals: prelude, civic Diesel & (2006+), s2000, accord enz...

Stationair schommelen benzinemotor (Civic Type R FN2)

Berichtdoor little viper » za 12 jun 2010, 12:30

Hallo,

Nu het weer terug wat warmer is valt mij op dat mijn FN2 heel soms tot 600t/min terugzakt,
bij het "tot stilstand komen" :o

M.a.w. het stationair draaien.
Direct springt het toerental correct tot +/- 800 t/min.
Soms blijft het minimaal schommelen.

Dit is vooral wanneer ik wat sportiever heb gereden.

Indien ik volgas geef bij stilstand, met de koppeling ingedrukt,
is het licht schommelen van het toerental weg.

Voor alle duidelijkheid: het komt slechts af en toe voor.

Ik heb een k & n apollo kelk

op mijn Fiesta ST heb ik dit euvel ook eens gehad.
Dit hebben ze toen zéér snel kunnen repareren.
Maar ik weet niet meer hoe.

Toen ik nieuwe bougies had, had het alleszins ook geholpen


Wie heeft een idee wat het defect zou zijn?
ik tank 98oct v-power

Versleten bougies?
Luchtmassadebietmeter?
Uilaatdruk?
EGR klep?


Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door little viper op zo 13 jun 2010, 22:33, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
little viper
D16 Poster
 
Berichten: 159
Geregistreerd: za 27 maart 2010, 06:47
Woonplaats: vlaams-brabant
my honda: Type R FN2
Advertenties:



  • Re: Stationair schommelen benzinemoter (Civic Type R FN2)

    Berichtdoor Sinister » za 12 jun 2010, 12:33

    Zwiert uw kelk eraf, tzal wel over zijn.
    Matig uw kinderen, denk aan onze snelheid!
    Sinister
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1057
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 08:40
    Advertenties:

    Re: Stationair schommelen benzinemotor (Civic Type R FN2)

    Berichtdoor dave » za 03 jul 2010, 19:11

    heat soak,

    als je doorgetrokken hebt wordt de themperatuur onder je motorkap heel hoog, en zeker dan nog bij deze themperaturen . bijgevolg krijgt je motor veel te veel hete lucht en daardoor kan je stationiar moeilijk doen
    dave
    D15 Poster
     
    Berichten: 134
    Geregistreerd: wo 16 jun 2010, 12:02
    my honda: ek4
    Advertenties:

    Re: Stationair schommelen benzinemotor (Civic Type R FN2)

    Berichtdoor little viper » zo 04 jul 2010, 12:38

    dave schreef:heat soak,

    als je doorgetrokken hebt wordt de themperatuur onder je motorkap heel hoog, en zeker dan nog bij deze themperaturen . bijgevolg krijgt je motor veel te veel hete lucht en daardoor kan je stationiar moeilijk doen


    Maandag gaat hij binnen.
    'k heb nog wat info gekregen van member "culasse" op Type r forum.

    Klopt allemaal.
    Maar zakken tot 600 t/min is raar.

    Eerst eens algemene check up.
    Nadien eerst eens testen met origineel luchtfilterhuis.

    Bedankt
    Greets
    Avatar gebruiker
    little viper
    D16 Poster
     
    Berichten: 159
    Geregistreerd: za 27 maart 2010, 06:47
    Woonplaats: vlaams-brabant
    my honda: Type R FN2
    Advertenties:

    Re: Stationair schommelen benzinemotor (Civic Type R FN2)

    Berichtdoor little viper » vr 09 jul 2010, 10:11

    1)
    Vaststellingen:
    -Het is enkel bij temperaturen > 30° dat hij stationair eens kon schommelen met de K & N Apollo .
    Want ik had ook weer enkele dagen geen problemen, toen het wat koeler was (+/- 25°)

    -Indien die "kelk" vanvoor zou staan zou het probleem er waarschijnlijk niet zijn.

    -De luchtmassadebietmeter is extreem gevoelig voor tuning :(
    Tenzij je remapt (chippen)

    2)
    Het originele luchtfilterhuis is teruggeplaats bij Honda, als test.

    Vaststellingen:

    +Mijn schommelingen waren direct weg :goed:
    +Meer koppelgevoel (en dat zal er ook wel zéker zijn) onderin tot +/- 6.000t/min
    +De wagen rijdt zéér zacht in de fille (juist een Turbodiesel)
    +Het optrekken loopt zéér egaal ("gelijkopgaand"), geen "dipjes"
    maar dat wisten we nog...
    +Het herberekenen (rond 3.000t/min) van de Luchtmassadebietmeter is weg :-D
    +De wagen "herpakt" nóg beter bij terugschakelen
    +topsnelheid haalt hij sneller

    -"Vtec gevoel" is een klein beetje weg (o.a. omdat de curve al zo mooi loopt)
    Met de K & N apollo sloeg dat echt aan als een bom :twisted:
    -Hernemingen in héél hoge toeren (> 5.500 t/min) zullen een klein beetje minder zijn
    K & N apollo gaf meer vermogen in hoge toeren (zie testbankcurve t.o.v. originele FN2)
    -Nu heb ik minder motorgeluid in de wagen :(
    Het aanzuiggeluid van een benzinewagen is toch super 8-)
    -De gasrespons van de K & N apollo was "agressiever".
    Zeker in de hoge toeren.
    -Het optrekken voelt wel wat "fake" (vals) met al die electronica

    3)
    Conclusie:

    Ik blijf bij het origineel luchtfilterhuis :idea:
    Want vermogen is wat telt :!:
    al is sound de crème de la crème.

    :arrow:
    +De wagen heeft meer trekkracht 8-)
    +Rijdt probleemloos
    +En als je eens in de fille zit, dan verloopt dit boterzacht met het gaspedaal.

    ps: ik ben nu de paneelfilter van k & n aan het testen.
    De leveringsdatum van BMC was te laat.

    Iemand ervaring met een paneelfilter op de FN2 of andere Honda?

    Thanks voor feedback
    Avatar gebruiker
    little viper
    D16 Poster
     
    Berichten: 159
    Geregistreerd: za 27 maart 2010, 06:47
    Woonplaats: vlaams-brabant
    my honda: Type R FN2
    Advertenties:

    Re: Stationair schommelen benzinemotor (Civic Type R FN2)

    Berichtdoor Sinister » ma 12 jul 2010, 09:06

    Zoals ik dus al zei, als ge da zelf direct gedaan had en ni in de garage dan had ge u al heel wat tijd en moeite en geld bespaard.
    Matig uw kinderen, denk aan onze snelheid!
    Sinister
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1057
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 08:40
    Advertenties:

    Re: Stationair schommelen benzinemotor (Civic Type R FN2)

    Berichtdoor little viper » ma 12 jul 2010, 14:55

    Sinister schreef:Zoals ik dus al zei, als ge da zelf direct gedaan had en ni in de garage dan had ge u al heel wat tijd en moeite en geld bespaard.

    Nu mag je jezelf de beste mechanieker vinden (en wat dan ook...)
    stationair schommelen ligt heus niet "altijd" aan de (open) luchtfilter of plaatsing van een ander luchtinlaatsysteem :idea:

    Het is zéker één van de vele mogelijkheden
    En in dit geval had jij dan ook gelijk.

    Stationair schommelen kan ook bij "volledige standaard" wagens voorkomen .

    Maar wie niet waagt, niet wint.
    ik heb dan ook geen spijt van die K & N apollo.
    Avatar gebruiker
    little viper
    D16 Poster
     
    Berichten: 159
    Geregistreerd: za 27 maart 2010, 06:47
    Woonplaats: vlaams-brabant
    my honda: Type R FN2
    Advertenties:

    Re: Stationair schommelen benzinemotor (Civic Type R FN2)

    Berichtdoor Sinister » di 13 jul 2010, 11:16

    Ik vind da ni, het is algemeen geweten dat de FN2 snel raar doet met aftermarket spul, zonder afstelling.
    Als ik dan nog her en der overal lees da ge overal met vaste pk marges rekent voor al uw upgrades dan denk ik da ge nog veel moet leren. Ik moet ook nog veel leren maar ik wou u ook maar helpen he ipv u veel geld te doen uitgeven. Zo ne box kunde trouwens ook allemaal zelf terugplaatsen met wat geduld.
    Ga is eerst langs ne deftige afsteller zoals inter tuning ofzo. Daar kunde al veel leren zonder da ge nog maar 1 euro uitgegeven hebt.
    Matig uw kinderen, denk aan onze snelheid!
    Sinister
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1057
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 08:40
    Advertenties:


    Keer terug naar Andere

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten