Bekerom Tuning schreef:Ik heb jaren ervaring met zowel het programmeren van Honda Ecu's (systemen als Hondata) en standalone ecu's (DTA, AEM, enz). Een systeem op Honda OBD1 ecu is voor het merendeel van B/D/H/F serie Honda's (zeker bij straatgebruik) absoluut de beste optie, wat betreft prijs, functionaliteit en betrouwbaarheid.
hier het tegendeel perfect straatlegaal..
sow true..
Antwoorden op veelgestelde vragen:
Ik wil graag het vermogen van mijn auto wat vergroten. Wat kost dat?
Zo simpel ligt het helaas niet. Elke manier van tuning heeft zijn eigen nadelen, voordelen en kosten die daaraan verbonden zijn. Bepaal voor jezelf daarom serieus hoeveel geld je over hebt voor tuning en dan gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn. Daarbij beloven wij geen pk's. We kunnen hooguit een indicatie geven. Er zijn teveel variabele invloeden die het voorspellen van het uiteindelijke vermogen onmogelijk maken. Laat staan dat we daar garanties op kunnen geven.
Ik heb een open luchtfilter gekocht en geinstalleerd in mijn auto, hoeveel pk heb ik nu?
Dat is niet te zeggen, het hangt van veel factoren af hoeveel vermogen een auto heeft, denk bijvoorbeeld aan slijtage door veel kilometers. Elke aanpassing die je doet kan gevolgen hebben voor het vermogen. Maak een afspraak en kom langs om een vermogensrun uit te laten voeren. Meten is weten! Gissen is missen! De resultaten van het speciale luchtfilter zullen we dus gaan bepalen!
Mijn auto is veel sneller dan die van een vriend van mij. Hij zegt dat zijn auto 160 pk heeft, dan heb ik dus ongeveer 200 pk?
Het kan zijn dat zijn auto veel zwaarder is en dus trager. Daarnaast is overbrenging erg belangrijk; krijgt deze auto het vermogen wel op de weg? Kan de bestuurder wel goed omgaan met de auto? Het zou ook kunnen dat die andere auto minder koppel heeft dan jij. Koppel zorgt er immers voor dat de auto kan versnellen. Wil je echt weten hoe het zit? Doe dan een run op de vermogensbank en bewijs dat je die 200 pk misschien inderdaad wel hebt...
Ik hoor vaak dat het erg slecht is voor de auto om op de rollenbank gemeten te worden. Is dat zo?
Het maximale van je auto vragen heeft natuurlijk altijd slijtage tot gevolg. Gelukkig is een gemiddeld 'stoplichtsprintje' slechter voor je auto dan een gecontroleerde vermogensrun. Er worden veel meetgegevens tijdens de run bijgehouden, zodat de run afgebroken kan worden als er iets niet goed functioneert. Uiteraard is het risico van schade aan de motor voor jezelf, de kans is echter klein dat een dergelijk defect zich juist voor zal doen op de rollenbank en niet op straat of op het circuit.
Ik wil meer vermogen uit mijn motor halen, waar begin ik?
Voldoende geld is essentieel om de motor te tunen. Echte tuning is niet goedkoop. Zorg allereerst dat de motor in goede conditie is, dat wil dus zeggen dat alle beurten netjes moeten worden uitgevoerd. Vervolgens kun je denken aan een goede koude luchttoevoer en een goede freeflow-uitlaat. Bepaal daarna of je echt meer geld wilt uitgeven aan motortuning. Als dat zo is, dan kun je ervoor kiezen om het motorblok door ons uit elkaar te laten halen om de interne optimalisatie van diverse onderdelen te verzorgen. Denk bijvoorbeeld aan het flowen van de cilinderkop of het afdraaien van het vliegwiel. Geheel naar je eigen wensen uiteraard.
Ik wil 20 pk meer vermogen, wat kost dat?
Uiteraard kan je 20 pk extra uit je motor halen, maar hoeveel dat kost is slechts bij benadering te zeggen. Beter is om van tevoren een bedrag te bepalen wat je over hebt voor het tunen. Vervolgens kunnen wij dan in overleg bepalen wat de beste aanpak is. In het algemeen kun je stellen dat je per pk tussen de EUR 50 en EUR 150 kwijt bent. De eerste extra pk's zijn bij een standaard motorblok relatief simpel te vinden, hoe verder een motorblok getuned is, hoe lastiger (en dus duurder) het wordt om er meer vermogen uit te halen.
Wat kost het reviseren van mijn motorblok?
Dat hangt er onder meer vanaf wat je wilt reviseren, om welk motorblok het gaat, wat er moet gebeuren en wat de onderdelen kosten. Soms is een revisie van een cilinderkop voldoende om weer 100.000 km te kunnen rijden, het onderblok hoeft in dat geval niet uit elkaar, wat een hoop geld scheelt. Reken in ieder geval op een stevig bedrag, wat sowieso in de honderden, zoniet duizenden euro's loopt.