Als je safe 300-350pk wilt draaien, heb je sowieso het volgende wel nodig:
- Lage compressie zuigers (Wiseco)
- gesmede drijfstangen (Eagle)
- block guard
- grotere injectoren (440/525cc is genoeg)
- grotere benzinepomp (Walbro 255 L/u)
- carterpan aanpassen voor olieretour van de turbo
- bougies (NGK Iridium met hittegraad 7, zijn zeer goed!)
Tussen haakjes heb ik wat voorbeelden genoemd, maar zijn veel andere mogelijkheden ook hiervoor!
Voor de rest kan je ook je kop nog aanpassen. Zo schijnen GSR nokken het heel goed te doen in een B16T setup, voor relatief weinig geld. Ook je inlaatspruitstuk kan je nog veel winst uithalen, bijvoorbeeld ook met een GSR (Skunk2 dus) inlaat. Als geld geen probleem is: Edelbrock Victor X. Je kunt ook nog andere kleppen/klepveren en die zooi steken, maar is niet direct nodig. Met een T3/T4 turbo, welke genoeg is voor dit vermogen, heb je niet heel veel meer aan om 9500rpm te draaien.
Qua turbo is het lastig. Sommige mensen hebben goeie ervaringen met XS Power turbokitjes van eBay. Dan heb je voor €1000 een complete kit, met turbo/IC/piping/spruitstuk/wastegate/blowoff/leidingen. Bij de een gaat dit bij wijze van spreken 100.000km mee, maar bij anderen kapt het spulletje er binnen 1000km al mee.
Persoonlijk ben ik over die turbo's niet zo te spreken, aangezien ik er 1 gesloopt heb. Maar voor lagere boost zijn ze meestal wel redelijk betrouwbaar.
Je kunt natuurlijk ook alles custom laten doen, dus een Garrett turbo (T3/T4 is goed genoeg), en dan alle piping zoals downpipe, spruitstuk, screamerpipe en intercoolerpiping op maat laten maken. Kost wel een smak geld, maar dan heb je ook wat!
Voor het custom maken van uitlaatonderdelen en dergelijke is JelFab (uit Eindhoven, NL) aan te raden! Levert heel net werk, tegen een schappelijke prijs vind ik
Mocht je nog vragen hebben, of iets niet begrijpen, hoor ik 't wel!