Pagina 1 van 2

Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: do 26 sep 2013, 22:26
door henkyboy
Ik heb een probleem met de B16a (JDM uitvoering)
Als ik de motor afstel, stationair, zoals het hoort, en ik doe weer de stekker op de EACV klep is het goed.
Maar wanneer ik een stukje ga rijden dan schommelt mijn toerental vaan 1200rpm naar 900 rpm.
Wat heb ik allemaal gedaan: ik heb eerst de EACV klep schoongemaakt, dat hielp niet.
Ik heb een andere EACV klep gekocht, maar nog steeds het zelfde probleem.
Heb de IACV klep, onder de gasklep schoon gemaakt, maar ook geen wonderen.
Pakking van het gasklephuis vernieuwd, maar ook niet.
Ik heb nu de stationair schroef iets naar binnen gedraaid, dat hielp wel, alleen nu komt mijn koude start niet boven de 1500 rpm.
Wie denkt dat die de oplossing heeft.

HenkyBoy.

P.S. waar is op dit forum het voorstel topic.

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: za 02 nov 2013, 19:13
door krissedc2
ik ben niet 100% zeker maar ik denk niet dat je bij koudstart stationai boven de 1500 moet komen, ik dacht dat deze ergens ronde de 1200 lag.
stationair bij warm is ongeveer 800 toeren, valt te zien wat je verbruikers zijn op dat moment ook, bv met airco zal je stationair hooger zijn.

ECU eens resetten kan ook handig zijn.

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: ma 16 dec 2013, 22:00
door psykotic
ik heb last van hetzelfde, totnutoe alles al geprobeerd.
IACV, gasklep kuisen, gasklep bijstellen, gaskabel nakijken en bijstellen..
Kan ook wel gedeeltelijk komen door lichter vliegwiel (bij mij toch)
schommelt altijd 900-1100

kan misschien ook liggen aan te dikke olie, dan heb ik daar meer last van merk ik (W60)
maar als alles goed afgeregeld is en hij vertrekt goed moete u denk ik ni teveel zorgen maken.

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: ma 16 dec 2013, 23:53
door henkyboy
Probleem is opgelost.
De IACV klep had ik ook schoongemaakt, maar deze helemaal dicht gedraaid.
Met deze klep regel je dus de eerste koude start, ik heb hem afgesteld op +/-1800 rpm.
De stationaire schroef iets naar binnen gedraaid, en hij draait met warme motor zoals het hoort, +/-750 rpm.

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: di 17 dec 2013, 10:33
door jonas (R-garage)
ten eerste 10w staat voor dikte olie 60 is een warmte berijk van de olie wanneer deze nog niet kan gaan verbranden dat staat voor het 2de getal na het / ten eerst zou ik u eerst nen exacte map gaan laten schrijven op uwen ecu inplaats van zomaar wat te beginnen knoeien met de stand van de gasklep en dergelijke nen ecu kent daar tenslotte maar een standgas gesloten gasklep als jij daaraan gaat frullen gaat alles de mist in zeker als je niet weet wat juist te doen .
15w/50 is dikker dan 10w/60 en 10w/40 is even dikke olie !

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: di 17 dec 2013, 12:57
door vince_ek9
jonas (R-garage) schreef:ten eerste 10w staat voor dikte olie 60 is een warmte berijk van de olie wanneer deze nog niet kan gaan verbranden dat staat voor het 2de getal na het / ten eerst zou ik u eerst nen exacte map gaan laten schrijven op uwen ecu inplaats van zomaar wat te beginnen knoeien met de stand van de gasklep en dergelijke nen ecu kent daar tenslotte maar een standgas gesloten gasklep als jij daaraan gaat frullen gaat alles de mist in zeker als je niet weet wat juist te doen .
15w/50 is dikker dan 10w/60 en 10w/40 is even dikke olie !


Over het ecu gedeelte heb je volledig gelijk jonas, maar over de olie niet volledig.

Het eerste getal in de sae klassering geeft de koude viscositeit aan, en het tweede de warme viscositeit.
Dus koud zal 10W40 en 10W60 wel gelijk zijn, warm niet meer.

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: di 17 dec 2013, 13:20
door jonas (R-garage)
FOUT Vince !!!

10w is dikker dan bv 5w maar 15w is nog dikkere olie dan 10w ..het tweede getal staat voor hoe ver de olie verwarmt kan worden waarbij deze smering blijft bieden ..voordat deze ontbrand en of slecht gaat werken (schadelijk voor motor).daarom bij extreem gebruik men een hoger getal gaat zoeken dan bv 40 ..dus nen 10w normale dikte olie ..40 normale verbrandingstemp bij normaal gebruik van motor.
bij 15w is de smering bij hogere temp juist beter omdat deze dikker is en niet snel plat gedrukt wordt .. tegenover ne 5w bv is dat nen veel mindere oliefilm op het wrijvend metaal.

en een 40 is minder toelaatbaar aan hogere temperatuur dan bv een 60 of 50 ..dit is enkel de verbrandinggraad waarbij de olie vervalt goed werk te leveren ,hoe hoger de smering hoe hogere temperatuur hij bied.

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: di 17 dec 2013, 13:53
door vince_ek9
jonas (R-garage) schreef:FOUT Vince !!!

10w is dikker dan bv 5w maar 15w is nog dikkere olie dan 10w ..het tweede getal staat voor hoe ver de olie verwarmt kan worden waarbij deze smering blijft bieden ..voordat deze ontbrand en of slecht gaat werken (schadelijk voor motor).daarom bij extreem gebruik men een hoger getal gaat zoeken dan bv 40 ..dus nen 10w normale dikte olie ..40 normale verbrandingstemp bij normaal gebruik van motor.
bij 15w is de smering bij hogere temp juist beter omdat deze dikker is en niet snel plat gedrukt wordt .. tegenover ne 5w bv is dat nen veel mindere oliefilm op het wrijvend metaal.

en een 40 is minder toelaatbaar aan hogere temperatuur dan bv een 60 of 50 ..dit is enkel de verbrandinggraad waarbij de olie vervalt goed werk te leveren ,hoe hoger de smering hoe hogere temperatuur hij bied.


http://www.eni.com/nl_BE/producten-dien ... lien.shtml

Zo heb ik het geleerd...

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: di 17 dec 2013, 13:57
door vince_ek9
Uiteraard zal een olie die te dun wordt bij een hogere temperatuur niet meercorrect circuleren, en verbranden, dus onrechtstreeks verwijst het 2de getal er wel naar. Maar het verwijst eigelijk nar de viscositeit bij 100 graden celcius.

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: di 17 dec 2013, 16:07
door jonas (R-garage)
zo heb ik het destijds geleerd :

Afbeelding
photo hosting sites

bij sommige olieen zit een samenstelling van teflon bij in ,deze zijn de betere versie's.

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: di 17 dec 2013, 16:30
door vince_ek9
3de alinea 'omdat de dikte...' Lezen.

Ik denk da we allebei t zelfde bedoele, maar ons anders uitdrukken. ;)

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: di 17 dec 2013, 16:32
door jonas (R-garage)
ik denk het ook ;)

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: di 17 dec 2013, 16:35
door vince_ek9
jonas (R-garage) schreef:ik denk het ook ;)


Lol, en anders bespreke we da wel is me een pint of zo, voor half t forum zn eige straks komt moeie. :D

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: di 17 dec 2013, 16:38
door jonas (R-garage)
vince_ek9 schreef:
jonas (R-garage) schreef:ik denk het ook ;)


Lol, en anders bespreke we da wel is me een pint of zo, voor half t forum zn eige straks komt moeie. :D


ge weet me te vinden he hoe ver staat het nu met uwen ek9 ?

en aan Henkyboy pm verstuurd .

Re: Schommelende toerental

BerichtGeplaatst: di 17 dec 2013, 17:54
door WhiteSol
kijk eens aan ... ging het altijd maar zo :D