verschil B16a SIR-I & SIR-II

Post hier alle performance info & vragen over B-Series motoren. Te vinden in onder andere Integra, Civic (vti) (ek4, ek9, eg6,eg9), crx (ee8, ee9), del sol (vti)

verschil B16a SIR-I & SIR-II

Berichtdoor lowflyer » zo 18 aug 2013, 14:37

Hey,

zoals sommige miss al weten heb ik de Civic EE9 van CyRaX gekocht..
nu heb ik een vraagje hieromtrend (en misschien in de toekomst nog wat meer) :lol:

nu, er zit een B16a motor in, maar ik vraag me af of er uiterlijke kenmerken zijn waaraan ik kan zien of het een B16a SIR-I of SIR-II is??
(SIR-I=160pk en SIR-II=170pk, toch?) verbeter mij als ik het verkeerd heb...

het enige verschil is dat deze meer compressie hebben dan een B16A1? dus aan de buitenkant is verder alles identiek aan een B16A1 motor? grootte van de holtes van de inlaat en uitlaat enz...?
(dus moest ik bijvoorbeeld een catback bestellen, kan ik dit gewoon doen voor een B16A1?)

alvast bedankt voor de info!
Hondamentalism is my religion!
Avatar gebruiker
lowflyer
D14 Poster
 
Berichten: 80
Geregistreerd: zo 11 aug 2013, 15:20
Woonplaats: Tongeren
my honda: Civic EE9
Advertenties:



  • Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor integradical » zo 18 aug 2013, 14:41

    mapping en octaan,meer niet
    EGferiosquad
    four door for more whores
    sedan=business in the front,party in the back
    bompabak ftw
    Avatar gebruiker
    integradical
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2722
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 18:34
    my honda: civic eg9
    Advertenties:

    Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor lowflyer » zo 18 aug 2013, 14:45

    integradical schreef:mapping en octaan,meer niet


    dus dan is het verschil in pk's ook een fabeltje of klopt dit wel? blijkbaar is dit een moeilijke kwestie want op iedere site lees je wel iets anders..
    (heb al veel zitten googlen)

    en dan (misschien nog een domme) vraag als de mapping anders is, waarom gebruikt een B16a dezelfde ODB als een B16A1? of zit het verschil in de ECU zelf?
    Hondamentalism is my religion!
    Avatar gebruiker
    lowflyer
    D14 Poster
     
    Berichten: 80
    Geregistreerd: zo 11 aug 2013, 15:20
    Woonplaats: Tongeren
    my honda: Civic EE9
    Advertenties:

    Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor kenny_tmt » zo 18 aug 2013, 14:48

    lowflyer schreef:
    integradical schreef:mapping en octaan,meer niet


    dus dan is het verschil in pk's ook een fabeltje of klopt dit wel? blijkbaar is dit een moeilijke kwestie want op iedere site lees je wel iets anders..
    (heb al veel zitten googlen)

    en dan (misschien nog een domme) vraag als de mapping anders is, waarom gebruikt een B16a dezelfde ODB als een B16A1? of zit het verschil in de ECU zelf?


    Verschil in pk's hier in de EU is bijna nihil tenzij je op hogere octaan gaat rijden zoals in Japan en met de OEM ecu(ik dacht ook een p30 doos)
    If in doubt, go flat out!
    Avatar gebruiker
    kenny_tmt
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1655
    Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 14:08
    Woonplaats: Aarschot
    my honda: CTR
    Advertenties:

    Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor Jdm_Whore » zo 18 aug 2013, 14:50

    Ik meen me te herinneren dat die uit een JDM EK4 met ±45K gelopen komt.. Ik heb daar hier de ontsteking en alternator nog van liggen. Hij zal dus de ontsteking/alternator en dergelijke hebben vervangen om zo zijn obd0 bekabeling en ecu te kunnen gebruiken
    Driving takes three abilities: Accelerating, braking, and turning. More power only helps acceleration. Lower weight helps all three.
    Avatar gebruiker
    Jdm_Whore
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1863
    Geregistreerd: do 01 apr 2010, 21:01
    my honda: CL7 & EK4
    Advertenties:

    Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor lowflyer » zo 18 aug 2013, 15:04

    Jdm_Whore schreef:Ik meen me te herinneren dat die uit een JDM EK4 met ±45K gelopen komt.. Ik heb daar hier de ontsteking en alternator nog van liggen. Hij zal dus de ontsteking/alternator en dergelijke hebben vervangen om zo zijn obd0 bekabeling en ecu te kunnen gebruiken


    dat zal hem inderdaad wel zijn, heb nu ong 50.000km's op de klok
    wat kan ik doen om alle standaard pk's eruit te halen, of is alles zoals het hoort?
    zou graag zeker zijn dat de basis goed zit alvorens ik eraan ga knoeien maar wat swapping,mapping en obd betreft ben ik echt een leek.. :denk:
    Hondamentalism is my religion!
    Avatar gebruiker
    lowflyer
    D14 Poster
     
    Berichten: 80
    Geregistreerd: zo 11 aug 2013, 15:20
    Woonplaats: Tongeren
    my honda: Civic EE9
    Advertenties:

    Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor integradical » zo 18 aug 2013, 15:20

    lowflyer schreef:
    Jdm_Whore schreef:Ik meen me te herinneren dat die uit een JDM EK4 met ±45K gelopen komt.. Ik heb daar hier de ontsteking en alternator nog van liggen. Hij zal dus de ontsteking/alternator en dergelijke hebben vervangen om zo zijn obd0 bekabeling en ecu te kunnen gebruiken


    dat zal hem inderdaad wel zijn, heb nu ong 50.000km's op de klok
    wat kan ik doen om alle standaard pk's eruit te halen, of is alles zoals het hoort?
    zou graag zeker zijn dat de basis goed zit alvorens ik eraan ga knoeien maar wat swapping,mapping en obd betreft ben ik echt een leek.. :denk:


    hoger octaan rijden,en goed los rijden
    EGferiosquad
    four door for more whores
    sedan=business in the front,party in the back
    bompabak ftw
    Avatar gebruiker
    integradical
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2722
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 18:34
    my honda: civic eg9
    Advertenties:

    Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor lowflyer » zo 18 aug 2013, 15:23

    [/quote]hoger octaan rijden,en goed los rijden[/quote]

    ok, doe ik! voor de rest wat ecu enz betreft zit alles goed dan? al scheelt het maar een pk, heb het ervoor over :party:
    Hondamentalism is my religion!
    Avatar gebruiker
    lowflyer
    D14 Poster
     
    Berichten: 80
    Geregistreerd: zo 11 aug 2013, 15:20
    Woonplaats: Tongeren
    my honda: Civic EE9
    Advertenties:

    Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor integradical » zo 18 aug 2013, 15:26

    lowflyer schreef:
    hoger octaan rijden,en goed los rijden[/quote]

    ok, doe ik! voor de rest wat ecu enz betreft zit alles goed dan? al scheelt het maar een pk, heb het ervoor over :party:[/quote]

    die pk ga je echt niet voelen hoor :p
    EGferiosquad
    four door for more whores
    sedan=business in the front,party in the back
    bompabak ftw
    Avatar gebruiker
    integradical
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2722
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 18:34
    my honda: civic eg9
    Advertenties:

    Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor lowflyer » zo 18 aug 2013, 15:32

    [/quote]die pk ga je echt niet voelen hoor :p[/quote]

    het idee doet ook al veel.. :D

    bij m'n b16a2's wist ik gewoon dat ze standaard al ok waren, maar deze is een raadsel voor mij..
    sommige sites zeggen dat een B16A meer compressie maakt en meer pk heeft en net zei iemand hier nog dat ze een andere mapping hebben dan een b16a1..
    krijg er kop noch staart aan.. wil gewoon dat de basis optimaal is anders pieker ik er toch maar over
    (en zeg nu zelf, als jij mocht kiezen 1pk meer of 1pk minder...) :p
    Hondamentalism is my religion!
    Avatar gebruiker
    lowflyer
    D14 Poster
     
    Berichten: 80
    Geregistreerd: zo 11 aug 2013, 15:20
    Woonplaats: Tongeren
    my honda: Civic EE9
    Advertenties:

    Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor Jdm_Whore » zo 18 aug 2013, 16:25

    Begrijpelijk! Neem eens contact op met Leo Van Drie en/of Martijn v Bekerom.. Zij gaan u daar beter op kunnen antwoorden dan wie dan ook :goed:
    Driving takes three abilities: Accelerating, braking, and turning. More power only helps acceleration. Lower weight helps all three.
    Avatar gebruiker
    Jdm_Whore
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1863
    Geregistreerd: do 01 apr 2010, 21:01
    my honda: CL7 & EK4
    Advertenties:

    Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor lowflyer » zo 18 aug 2013, 16:31

    Jdm_Whore schreef:Begrijpelijk! Neem eens contact op met Leo Van Drie en/of Martijn v Bekerom.. Zij gaan u daar beter op kunnen antwoorden dan wie dan ook :goed:


    bedankt! doe ik :)
    Hondamentalism is my religion!
    Avatar gebruiker
    lowflyer
    D14 Poster
     
    Berichten: 80
    Geregistreerd: zo 11 aug 2013, 15:20
    Woonplaats: Tongeren
    my honda: Civic EE9
    Advertenties:

    Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor dennisc » zo 18 aug 2013, 17:31

    Een B16a Sir 1 heeft 160pk. Uiterlijk verschillende kenmerken: er staat b16A op ipv b16a1 ofzo. Op het kleppendeksel is bij mijn weten DOHC standaard in het grote lettertype en bij de b16a sir 2 is dit VTEC in het groot. ( kleppendeksels kun je welliswaar makkelijk verwisselen dus is geen garantie...)

    De b16a sir 1 is vergelijkbaar met de b16a1 en heeft dus enkele klepveren op de uitlaat. De b16a sir 2 heeft bij mijn weten dubbele klepveren op de in- en uitlaatkant.

    B16a sir 1 rijdt op obd0 en b16a sir 2 rijdt op obd1.

    Voor de rest geloof ik dat b16a jdm motoren ene hogere compressie hebben dan een b16a1. Echter zal het geen 10 pk schelen maar minder omwille van het hogere octaan in japan.
    dennisc
    D16 Poster
     
    Berichten: 157
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:53
    my honda: crx
    Advertenties:

    Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor integradical » zo 18 aug 2013, 17:36

    dennisc schreef:Een B16a Sir 1 heeft 160pk. Uiterlijk verschillende kenmerken: er staat b16A op ipv b16a1 ofzo. Op het kleppendeksel is bij mijn weten DOHC standaard in het grote lettertype en bij de b16a sir 2 is dit VTEC in het groot. ( kleppendeksels kun je welliswaar makkelijk verwisselen dus is geen garantie...)

    De b16a sir 1 is vergelijkbaar met de b16a1 en heeft dus enkele klepveren op de uitlaat. De b16a sir 2 heeft bij mijn weten dubbele klepveren op de in- en uitlaatkant.

    B16a sir 1 rijdt op obd0 en b16a sir 2 rijdt op obd1.

    Voor de rest geloof ik dat b16a jdm motoren ene hogere compressie hebben dan een b16a1. Echter zal het geen 10 pk schelen maar minder omwille van het hogere octaan in japan.


    compressie is hetzelfde ,geld ook voor b18c-r ,en zoals ik kan lezen ,is het gewoon hetzelfde zoals een europese b16a2 ,die zijn ook stock 160 pk
    EGferiosquad
    four door for more whores
    sedan=business in the front,party in the back
    bompabak ftw
    Avatar gebruiker
    integradical
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2722
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 18:34
    my honda: civic eg9
    Advertenties:

    Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

    Berichtdoor dennisc » zo 18 aug 2013, 17:38

    integradical schreef:
    dennisc schreef:Een B16a Sir 1 heeft 160pk. Uiterlijk verschillende kenmerken: er staat b16A op ipv b16a1 ofzo. Op het kleppendeksel is bij mijn weten DOHC standaard in het grote lettertype en bij de b16a sir 2 is dit VTEC in het groot. ( kleppendeksels kun je welliswaar makkelijk verwisselen dus is geen garantie...)

    De b16a sir 1 is vergelijkbaar met de b16a1 en heeft dus enkele klepveren op de uitlaat. De b16a sir 2 heeft bij mijn weten dubbele klepveren op de in- en uitlaatkant.

    B16a sir 1 rijdt op obd0 en b16a sir 2 rijdt op obd1.

    Voor de rest geloof ik dat b16a jdm motoren ene hogere compressie hebben dan een b16a1. Echter zal het geen 10 pk schelen maar minder omwille van het hogere octaan in japan.


    compressie is hetzelfde ,geld ook voor b18c-r ,en zoals ik kan lezen ,is het gewoon hetzelfde zoals een europese b16a2 ,die zijn ook stock 160 pk


    Nee want een stock b16a2 heeft dubbele klepveren op in - en uitlaat, een jdm b16a sir 1 bij mijn weten niet. (en verschillende OBD... geloof ook dat de nokken van een b16a2 zelfs beetje anders zijn, maar daar ben ik niet zeker van)

    EDIT: ik blijf ook volhouden dat er een verschil is in compressie, 10.2 <-> 10.4
    dennisc
    D16 Poster
     
    Berichten: 157
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:53
    my honda: crx
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar B-Series

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten