Pagina 1 van 3

verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 14:37
door lowflyer
Hey,

zoals sommige miss al weten heb ik de Civic EE9 van CyRaX gekocht..
nu heb ik een vraagje hieromtrend (en misschien in de toekomst nog wat meer) :lol:

nu, er zit een B16a motor in, maar ik vraag me af of er uiterlijke kenmerken zijn waaraan ik kan zien of het een B16a SIR-I of SIR-II is??
(SIR-I=160pk en SIR-II=170pk, toch?) verbeter mij als ik het verkeerd heb...

het enige verschil is dat deze meer compressie hebben dan een B16A1? dus aan de buitenkant is verder alles identiek aan een B16A1 motor? grootte van de holtes van de inlaat en uitlaat enz...?
(dus moest ik bijvoorbeeld een catback bestellen, kan ik dit gewoon doen voor een B16A1?)

alvast bedankt voor de info!

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 14:41
door integradical
mapping en octaan,meer niet

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 14:45
door lowflyer
integradical schreef:mapping en octaan,meer niet


dus dan is het verschil in pk's ook een fabeltje of klopt dit wel? blijkbaar is dit een moeilijke kwestie want op iedere site lees je wel iets anders..
(heb al veel zitten googlen)

en dan (misschien nog een domme) vraag als de mapping anders is, waarom gebruikt een B16a dezelfde ODB als een B16A1? of zit het verschil in de ECU zelf?

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 14:48
door kenny_tmt
lowflyer schreef:
integradical schreef:mapping en octaan,meer niet


dus dan is het verschil in pk's ook een fabeltje of klopt dit wel? blijkbaar is dit een moeilijke kwestie want op iedere site lees je wel iets anders..
(heb al veel zitten googlen)

en dan (misschien nog een domme) vraag als de mapping anders is, waarom gebruikt een B16a dezelfde ODB als een B16A1? of zit het verschil in de ECU zelf?


Verschil in pk's hier in de EU is bijna nihil tenzij je op hogere octaan gaat rijden zoals in Japan en met de OEM ecu(ik dacht ook een p30 doos)

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 14:50
door Jdm_Whore
Ik meen me te herinneren dat die uit een JDM EK4 met ±45K gelopen komt.. Ik heb daar hier de ontsteking en alternator nog van liggen. Hij zal dus de ontsteking/alternator en dergelijke hebben vervangen om zo zijn obd0 bekabeling en ecu te kunnen gebruiken

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 15:04
door lowflyer
Jdm_Whore schreef:Ik meen me te herinneren dat die uit een JDM EK4 met ±45K gelopen komt.. Ik heb daar hier de ontsteking en alternator nog van liggen. Hij zal dus de ontsteking/alternator en dergelijke hebben vervangen om zo zijn obd0 bekabeling en ecu te kunnen gebruiken


dat zal hem inderdaad wel zijn, heb nu ong 50.000km's op de klok
wat kan ik doen om alle standaard pk's eruit te halen, of is alles zoals het hoort?
zou graag zeker zijn dat de basis goed zit alvorens ik eraan ga knoeien maar wat swapping,mapping en obd betreft ben ik echt een leek.. :denk:

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 15:20
door integradical
lowflyer schreef:
Jdm_Whore schreef:Ik meen me te herinneren dat die uit een JDM EK4 met ±45K gelopen komt.. Ik heb daar hier de ontsteking en alternator nog van liggen. Hij zal dus de ontsteking/alternator en dergelijke hebben vervangen om zo zijn obd0 bekabeling en ecu te kunnen gebruiken


dat zal hem inderdaad wel zijn, heb nu ong 50.000km's op de klok
wat kan ik doen om alle standaard pk's eruit te halen, of is alles zoals het hoort?
zou graag zeker zijn dat de basis goed zit alvorens ik eraan ga knoeien maar wat swapping,mapping en obd betreft ben ik echt een leek.. :denk:


hoger octaan rijden,en goed los rijden

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 15:23
door lowflyer
[/quote]hoger octaan rijden,en goed los rijden[/quote]

ok, doe ik! voor de rest wat ecu enz betreft zit alles goed dan? al scheelt het maar een pk, heb het ervoor over :party:

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 15:26
door integradical
lowflyer schreef:
hoger octaan rijden,en goed los rijden[/quote]

ok, doe ik! voor de rest wat ecu enz betreft zit alles goed dan? al scheelt het maar een pk, heb het ervoor over :party:[/quote]

die pk ga je echt niet voelen hoor :p

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 15:32
door lowflyer
[/quote]die pk ga je echt niet voelen hoor :p[/quote]

het idee doet ook al veel.. :D

bij m'n b16a2's wist ik gewoon dat ze standaard al ok waren, maar deze is een raadsel voor mij..
sommige sites zeggen dat een B16A meer compressie maakt en meer pk heeft en net zei iemand hier nog dat ze een andere mapping hebben dan een b16a1..
krijg er kop noch staart aan.. wil gewoon dat de basis optimaal is anders pieker ik er toch maar over
(en zeg nu zelf, als jij mocht kiezen 1pk meer of 1pk minder...) :p

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 16:25
door Jdm_Whore
Begrijpelijk! Neem eens contact op met Leo Van Drie en/of Martijn v Bekerom.. Zij gaan u daar beter op kunnen antwoorden dan wie dan ook :goed:

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 16:31
door lowflyer
Jdm_Whore schreef:Begrijpelijk! Neem eens contact op met Leo Van Drie en/of Martijn v Bekerom.. Zij gaan u daar beter op kunnen antwoorden dan wie dan ook :goed:


bedankt! doe ik :)

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 17:31
door dennisc
Een B16a Sir 1 heeft 160pk. Uiterlijk verschillende kenmerken: er staat b16A op ipv b16a1 ofzo. Op het kleppendeksel is bij mijn weten DOHC standaard in het grote lettertype en bij de b16a sir 2 is dit VTEC in het groot. ( kleppendeksels kun je welliswaar makkelijk verwisselen dus is geen garantie...)

De b16a sir 1 is vergelijkbaar met de b16a1 en heeft dus enkele klepveren op de uitlaat. De b16a sir 2 heeft bij mijn weten dubbele klepveren op de in- en uitlaatkant.

B16a sir 1 rijdt op obd0 en b16a sir 2 rijdt op obd1.

Voor de rest geloof ik dat b16a jdm motoren ene hogere compressie hebben dan een b16a1. Echter zal het geen 10 pk schelen maar minder omwille van het hogere octaan in japan.

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 17:36
door integradical
dennisc schreef:Een B16a Sir 1 heeft 160pk. Uiterlijk verschillende kenmerken: er staat b16A op ipv b16a1 ofzo. Op het kleppendeksel is bij mijn weten DOHC standaard in het grote lettertype en bij de b16a sir 2 is dit VTEC in het groot. ( kleppendeksels kun je welliswaar makkelijk verwisselen dus is geen garantie...)

De b16a sir 1 is vergelijkbaar met de b16a1 en heeft dus enkele klepveren op de uitlaat. De b16a sir 2 heeft bij mijn weten dubbele klepveren op de in- en uitlaatkant.

B16a sir 1 rijdt op obd0 en b16a sir 2 rijdt op obd1.

Voor de rest geloof ik dat b16a jdm motoren ene hogere compressie hebben dan een b16a1. Echter zal het geen 10 pk schelen maar minder omwille van het hogere octaan in japan.


compressie is hetzelfde ,geld ook voor b18c-r ,en zoals ik kan lezen ,is het gewoon hetzelfde zoals een europese b16a2 ,die zijn ook stock 160 pk

Re: verschil B16a SIR-I & SIR-II

BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2013, 17:38
door dennisc
integradical schreef:
dennisc schreef:Een B16a Sir 1 heeft 160pk. Uiterlijk verschillende kenmerken: er staat b16A op ipv b16a1 ofzo. Op het kleppendeksel is bij mijn weten DOHC standaard in het grote lettertype en bij de b16a sir 2 is dit VTEC in het groot. ( kleppendeksels kun je welliswaar makkelijk verwisselen dus is geen garantie...)

De b16a sir 1 is vergelijkbaar met de b16a1 en heeft dus enkele klepveren op de uitlaat. De b16a sir 2 heeft bij mijn weten dubbele klepveren op de in- en uitlaatkant.

B16a sir 1 rijdt op obd0 en b16a sir 2 rijdt op obd1.

Voor de rest geloof ik dat b16a jdm motoren ene hogere compressie hebben dan een b16a1. Echter zal het geen 10 pk schelen maar minder omwille van het hogere octaan in japan.


compressie is hetzelfde ,geld ook voor b18c-r ,en zoals ik kan lezen ,is het gewoon hetzelfde zoals een europese b16a2 ,die zijn ook stock 160 pk


Nee want een stock b16a2 heeft dubbele klepveren op in - en uitlaat, een jdm b16a sir 1 bij mijn weten niet. (en verschillende OBD... geloof ook dat de nokken van een b16a2 zelfs beetje anders zijn, maar daar ben ik niet zeker van)

EDIT: ik blijf ook volhouden dat er een verschil is in compressie, 10.2 <-> 10.4