Het meeste is hier al gezegd he, dus k ga niet meer verder uitweiden. Wil je meer info kan je best de search nekeer gebruiken. Deze vraag is er al ongeveer 12464x voorbij gekomen.
In tegenstelling tot de oudere D-blokjes zijn de D16V1 (EP2) en de D14Z1 (EP1) erg moeilijk aan pk's te helpen. Ze zijn meer gebouwd voor economisch en efficient rijden.
Zoals Backer6 als zei, 3pk is niet veel voor de honderden euro's dat het al gekost heeft.
Rigo (R200TEG) heeft rond de 130pk gehad op zijn EP2. Dit was met custom uitlaatlijn, header, catvervanger en intake. Maar dit alles kostte massa's geld.
Dan heb je Magnificant One nog die het op de "britse" manier probeerde. In de UK zijn ze nu volop D16Z en D16Y intake manifolds aant omlassen voor onze blokken. Dit gaf inderdaad een fijne vermogensboost, maar een serieuze vrije val van de koppelkromme!
In de UK zijn er nog jongens die de wagen enorm licht hebben gemaakt, of turbo's gemonteerd, maar het komt erop neer dat je voor duizenden euro's niet verder komt dan een kleine 140pk.
Als je wil tunen en sneller gaan. Verkoop je EP, en koop een EK3 of een EK4