Verschil Y8 en Z6 intake manifold

Post hier alle performance info & vragen over D-series motoren. Te vinden in onder andere Civics, crx & del sol

Verschil Y8 en Z6 intake manifold

Berichtdoor Dj3scoupe » do 21 apr 2011, 17:04

We know the Y8 Intake Manifold is bigger than the Z6 Intake manifold, but by how much ...nobody really knows so we figured we would measure what the internal volumes are.

Using a VERY scientific and accurate measuring techinique ... NOT !!!! ... we measured the runner volumes and plenum volumes of both the Y8 and Z6 by sealing the various openings with duct tape, and filling the runners and the plenum with water and then measuring (using a standard kitchen measuring cup) the amount of water first in the entire IM and then just the runners, thus by simple subtraction we can also deduce the Plenum volume

This is what we found. Keep in mind that the numbers are not particularily accurate, but they are intersting none the less.


Z6
Total IM Volume 1900cc
Plenum Volume 800cc
Cyl 1 and 4 Volume (longest runners) 275cc
Cyl 2 & 3 Volume (shortest runnners) 275cc

Y8
Total IM Volume 2450cc
Plenum Volume 1450cc
Cyl 1 and 4 Volume (longest runners) 275cc
Cyl 2 & 3 Volume (shortest runnners) 240cc

So the Y8 is 25% larger overall, has 45% more plenum volume, and has mis-matched runner volumes with the inner runners having 15% less volume than the outer runners, and its outer runners are the same volume as the Z6.

What this all means in power gains is a bit of a guessing game, but some prior dynopulls I did show a loss in power below 4000 rpm bump in the power between 4500 and 5500 rpm and a general increase in power from about 6000 to fuel cut which I atribute to the Y8 IM.

So there ya go

Cheers

Moose


http://www.d-series.org/forums/engine-building/303-comparing-y8-im-volumes-z6-im-volumes.html
Mix sets@ >>MY BLOG<<
Avatar gebruiker
Dj3scoupe
Beheerder
 
Berichten: 2264
Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
Woonplaats: Genk schtad
my honda: civic coupe EJ2+ ITR
Advertenties:



  • Re: Verschil Y8 en Z6 intake manifold

    Berichtdoor Connix » wo 24 jul 2013, 23:54

    deze wil ik even omhoog halen gezien ik veel lees op het engelse forum van EP. Nu ik zit misschien met het gedacht de intake te veranderen. Ik zou voor ne Z6 gaan voor meer vermogen, hoewel de y8 hetzelfde van ingang is(dus intake langs boven zoals oem is bij EP ook) maar zou enkel meer koppel geven als ik het goe begrijp? graag wat meer info wat beter zou zijn
    Afbeelding
    Try Harder... ...Or Fail Forever! Think Fast, Live Furious
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Connix
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3874
    Geregistreerd: do 26 aug 2010, 17:20
    Woonplaats: Schaffen
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: Verschil Y8 en Z6 intake manifold

    Berichtdoor Jdm_Whore » do 25 jul 2013, 00:09

    Intake langs boven? Misschien begrijp ik u verkeerd, maar de Y8 is ook gewoon een sideflow spruitstuk zoals de Z6
    Driving takes three abilities: Accelerating, braking, and turning. More power only helps acceleration. Lower weight helps all three.
    Avatar gebruiker
    Jdm_Whore
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1863
    Geregistreerd: do 01 apr 2010, 21:01
    my honda: CL7 & EK4
    Advertenties:

    Re: Verschil Y8 en Z6 intake manifold

    Berichtdoor Connix » do 25 jul 2013, 00:15

    Dan hebbek et verkeerd geleze gehad van den intake madus de vraag blijft etzelfde en of ze da kunnen merken op de keuring
    Afbeelding
    Try Harder... ...Or Fail Forever! Think Fast, Live Furious
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Connix
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3874
    Geregistreerd: do 26 aug 2010, 17:20
    Woonplaats: Schaffen
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: Verschil Y8 en Z6 intake manifold

    Berichtdoor oggear » do 25 jul 2013, 08:50

    ik ben dit jaar gekeurd geweest met een z6 inlaat op men ej9, daar hebben ze geen seconde over gezeikt :party:
    drive your life
    Avatar gebruiker
    oggear
    K20 Poster
     
    Berichten: 804
    Geregistreerd: ma 21 jun 2010, 13:12
    Woonplaats: Alveringem
    my honda: civic 1.4Is
    Advertenties:

    Re: Verschil Y8 en Z6 intake manifold

    Berichtdoor Nasty » do 25 jul 2013, 14:24

    oggear schreef:ik ben dit jaar gekeurd geweest met een z6 inlaat op men ej9, daar hebben ze geen seconde over gezeikt :party:


    X2, denk ook dat ze op de ep niks gaan zien :wink:

    Je hebt op epcivic dan ook gelezen dat het niet plug and play is maar dat je met een em baseplate moet gaan lassen?
    Laatst bijgewerkt door Nasty op do 25 jul 2013, 20:02, in totaal 1 keer bewerkt.
    2007 Honda Accord Executive

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Nasty
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3692
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
    Woonplaats: Neerpelt
    my honda: CL7
    Advertenties:

    Re: Verschil Y8 en Z6 intake manifold

    Berichtdoor Connix » do 25 jul 2013, 18:55

    euhm nee? dakheb daar veel al gelezen gehad maar dat nog niet tegengekomen? linkske eventueel van da topic dat ge dat tegen gekomen zijt? mag in pm ;)
    Afbeelding
    Try Harder... ...Or Fail Forever! Think Fast, Live Furious
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Connix
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3874
    Geregistreerd: do 26 aug 2010, 17:20
    Woonplaats: Schaffen
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: Verschil Y8 en Z6 intake manifold

    Berichtdoor kenny_tmt » do 25 jul 2013, 19:27

    Connix schreef:euhm nee? dakheb daar veel al gelezen gehad maar dat nog niet tegengekomen? linkske eventueel van da topic dat ge dat tegen gekomen zijt? mag in pm ;)


    Kzou wel respect hebben als ge diene upgrade zou doen!
    If in doubt, go flat out!
    Avatar gebruiker
    kenny_tmt
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1655
    Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 14:08
    Woonplaats: Aarschot
    my honda: CTR
    Advertenties:

    Re: Verschil Y8 en Z6 intake manifold

    Berichtdoor Nasty » do 25 jul 2013, 20:09

    Connix schreef:euhm nee? dakheb daar veel al gelezen gehad maar dat nog niet tegengekomen? linkske eventueel van da topic dat ge dat tegen gekomen zijt? mag in pm ;)


    Ben bevriend met Magnificant One die hier op het forum zat, die heeft het gedaan bij zijn EP. Was vrij kostelijk en omslachtig met dat lassen, én je hebt een remap nodig om het goed te laten werken. Hier komt het probleem bij dat er geen remap is voor de ep, en dat je (net zoals Michiel) met Unichip moet werken.

    De resultaten gaven een 8tal pk bonus, maar een serieuze dip in koppel. Dat was uiteindelijk ook de doorslag dat ik hem hierin niet ben gevolgd.

    Grtz

    http://www.epcivic.com/index.php?/topic ... eo-page-3/
    2007 Honda Accord Executive

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Nasty
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3692
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
    Woonplaats: Neerpelt
    my honda: CL7
    Advertenties:

    Re: Verschil Y8 en Z6 intake manifold

    Berichtdoor Connix » do 25 jul 2013, 22:18

    ja over die unichip heb ik em pas gesproken gehad toen ik dat op 2dehands zag verschijnen en toen zei hij ook al dat die chip niet veel ging helpen zolabng ik geen catback en andere header steken heb dus in dat opzicht is dat inderdaad al niet goedkoop. nu kzal nog eens goed doorlezen voor dat ik aan zoiets moest beginnen, tis al een paar keer in mij opgekomen om die upgrade te doen maar nooit echt over verder gedacht of gelezen maar nu toch, mja, we zien wel :D Over de Mini-me zelf heb ik zelf ook nimeer veel gelezen gehad dus denk dat dat een doodlopend spoor geweest is helaas
    Afbeelding
    Try Harder... ...Or Fail Forever! Think Fast, Live Furious
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Connix
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3874
    Geregistreerd: do 26 aug 2010, 17:20
    Woonplaats: Schaffen
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: Verschil Y8 en Z6 intake manifold

    Berichtdoor backer_6 » zo 04 aug 2013, 21:03

    connix moest je intresse hebben om die update te doen ik heb nog een originele inlaatcollcteur liggen van een ep voor die baseplate
    ik was het namelijk ook van plan om te doen
    Afbeelding
    backer_6
    K24 Poster
     
    Berichten: 939
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 20:54
    Woonplaats: stekene
    my honda: civic ep2
    Advertenties:


    Keer terug naar D-Series

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten