im swap

Post hier alle performance info & vragen over D-series motoren. Te vinden in onder andere Civics, crx & del sol

im swap

Berichtdoor kennycivic » di 14 sep 2010, 11:33

ik hoor altijd mensen praten over een im swap
wat houdt dit eigenlijk in
en hoe zit da met de keuring?
kennycivic
B16 Poster
 
Berichten: 385
Geregistreerd: ma 17 mei 2010, 18:19
Woonplaats: beselare
my honda: civic ep1
Advertenties:



  • Re: im swap

    Berichtdoor HoNdAdreams » di 14 sep 2010, 11:35

    dit houdt in de inlaatcollector van een d16z6 op uw d14 zetten. Op de keuring geen probleem, en normaal moet je wat meer vermogen voelen. Ik raad het alleen af op de faclift modellen (heb het zelf ook gedaan op mijn d14z2, en ik merk er weinig verschil in, zelfs dat hij minder trekt en om de +-1000km gaat ne keer mijne engine check lampje aan.....)
    Avatar gebruiker
    HoNdAdreams
    H23 Poster
     
    Berichten: 788
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:21
    my honda: Civic
    Advertenties:

    Re: im swap

    Berichtdoor kennycivic » di 14 sep 2010, 11:47

    HoNdAdreams schreef:dit houdt in de inlaatcollector van een d16z6 op uw d14 zetten. Op de keuring geen probleem, en normaal moet je wat meer vermogen voelen. Ik raad het alleen af op de faclift modellen (heb het zelf ook gedaan op mijn d14z2, en ik merk er weinig verschil in, zelfs dat hij minder trekt en om de +-1000km gaat ne keer mijne engine check lampje aan.....)


    mijne is pre-facelift :p
    kennycivic
    B16 Poster
     
    Berichten: 385
    Geregistreerd: ma 17 mei 2010, 18:19
    Woonplaats: beselare
    my honda: civic ep1
    Advertenties:

    Re: im swap

    Berichtdoor Magnificent_one » di 14 sep 2010, 14:26

    De im swap waar jij nu informatie over zoekt geld enkel voor de oudere 1.4. Hierbij kan je de 1.6 inlaatmanifold plug&play op een 1.4 zetten.

    Bij uw 1.4 is dit niet mogelijk. allezja, het gaat wel, maar je gaat geen winst hebben. Simpelweg omdat de 1.4/1.6/1.7 IM's dezelfde zijn bij de EP/EM reeks...
    Wat je wel kan doen, is wat ik en een paar mensen in de UK hebben gedaan. Een oudere D16 IM passend maken.
    Steekt veel werk in omdat je een andere gasklepflens moet laten maken (custom), de flens aan de motorblok moet van de z6/y8 afgeslepen worden en je huidige flens moet hier op gelast worden. Een aantal gaatjes van sensors en darmpjes moeten dichtgemaakt/bijgeboord worden,...
    Ook heb je een custom inlaat nodig omdat er geen passende inlaat is voor een EP omdat ze normaal allemaal langs boven aanzuigen ipv opzij na de swap.

    Als je het wil doen zijn er 2 opties. iemand in UK heeft een tijdje IM swaps gemaakt maar omdat er weinig interesse was is hij volgens mij gestopt. (wil hiervoor wel eens informeren)
    Of je kan naar APE-garage gaan in NL. Hij heeft mijn laswerk gedaan van de swap. Hij weet nu dus ook ongeveer wat er allemaal moet gebeuren.

    Je gaat sowieso duurder uitkomen als de im swap op de oudere civics omdat alles custom moet gebeuren.
    nofakesh*t.org
    My other Honda runs on grass, cuts it to.
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Magnificent_one
    K20 Poster
     
    Berichten: 825
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 13:07
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: im swap

    Berichtdoor Zeef » di 14 sep 2010, 16:34

    Ik heb een facelift EP1 met een D14z6... Moet ik ook op zoek naar een custom D16 IM ?

    BTW, nen d14z2 is toch van nen EJ9 ? Ik dacht dat alle ep1's nen d14z6 hadden...
    Zeef
    Dax rookie
     
    Berichten: 5
    Geregistreerd: zo 12 sep 2010, 22:05
    my honda: Civic EP1
    Advertenties:

    Re: im swap

    Berichtdoor Nasty » di 14 sep 2010, 19:02

    Bwa, kost eigenlijk best veel voor wat het is bij een EP. Het staat mooier in je engine bay, maar je hebt een remap nodig bij een ep voordat dit echt winst boekt. En remap is bij een ep nog altijd een probleem :!:
    2007 Honda Accord Executive

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Nasty
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3692
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 21:34
    Woonplaats: Neerpelt
    my honda: CL7
    Advertenties:

    Re: im swap

    Berichtdoor Magnificent_one » di 14 sep 2010, 21:51

    Nasty schreef:Bwa, kost eigenlijk best veel voor wat het is bij een EP. Het staat mooier in je engine bay, maar je hebt een remap nodig bij een ep voordat dit echt winst boekt. En remap is bij een ep nog altijd een probleem :!:

    :stupid:

    Hoewel het toch de moeite is volgens mij na de remap en de andere mods :) Maar dat zal ik (hopelijk) binnekort kunnen bevestigen als mijn EP gemapt is :twisted:
    nofakesh*t.org
    My other Honda runs on grass, cuts it to.
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Magnificent_one
    K20 Poster
     
    Berichten: 825
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 13:07
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: im swap

    Berichtdoor Zeef » di 14 sep 2010, 22:27

    Ik blijf het een rare uitleg vinden dat de inlaatcollectoren van de D14, D16 en D17 hetzelfde zijn... Er moet toch ergens een verschil inzitten voor het grotere luchtvolume ? Of steekt de airbox er gewoon meer druk op ?

    @Magnificent: wat voor een IM en ECU heb je gestoken/ga je laten steken ? En hoeveel kost dat speelgoed ong ? :p

    @ Nasty: idd, mottig dat je een piggyback ecu of replacement moet kopen :( mja, om van 90 naar 110 - 115 te gaan lijkt 't me wel wat :D als de prijs ernaar is natuurlijk.
    Zeef
    Dax rookie
     
    Berichten: 5
    Geregistreerd: zo 12 sep 2010, 22:05
    my honda: Civic EP1
    Advertenties:

    Re: im swap

    Berichtdoor maze » wo 15 sep 2010, 12:08

    90 naar 100-110 da kunde halen door uitlaatlijn/luchtfilter en dastek piggyback normaal gezien.
    Sorry for the stupidity. It started before I was born.
    Avatar gebruiker
    maze
    D17 Poster
     
    Berichten: 298
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:32
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: im swap

    Berichtdoor Magnificent_one » wo 15 sep 2010, 12:22

    Ik heb een aangepaste D16y8 steken.
    Afstelling zal normaal gebeuren door een dastek Unichip. Kwas van plan om voor hondata te gaan maar Guy van CPL heeft me gezegt dat dit niet mogelijk is. Raar want de D17 en D16 zijn zo goed als dezelfde...
    Maar omdat dit dus geen mogelijkheid is wordt het de dastek, hiermee zijn al een aantal zeer goede resultaten behaald in de UK (zowel met IM swap als zonder gezien de IM swap nog niet veel is gebeurd op een D16v1)
    nofakesh*t.org
    My other Honda runs on grass, cuts it to.
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Magnificent_one
    K20 Poster
     
    Berichten: 825
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 13:07
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: im swap

    Berichtdoor maze » wo 15 sep 2010, 13:02

    mangnificent: hondata gaat op nen D16( er is iemand die het ooit gedaan heeft op civic ep2 dacht ik) kwam er op neer dat hem den ecu van de d17 heeft op zijne d16 geplaatst en dan den hondata op de D17, weet nog goed da hem gezegd had da het in feite al de moeite ni waard was. hij kon nu wel tot 7200rpm gaan en daar had hem nog een klein beetje winst uitgehaald. maar inderdaad denk dat voor het ogenblik dastek unichip de way to go is. ben ook zeer benieuwd wat remould gaat halen als zijn aangepaste cilinder head er is op geraakt. remould blijft voor mij de d16V1 god. maar we gaan wa te ver off topic
    Sorry for the stupidity. It started before I was born.
    Avatar gebruiker
    maze
    D17 Poster
     
    Berichten: 298
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:32
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: im swap

    Berichtdoor Magnificent_one » wo 15 sep 2010, 13:56

    Nix offtopic, gaat nog steeds over een im swap op een EP1/2 ;)
    En idd, steve kent er iets van ben ook benieuwd wat het gaat geven maar de laatste keer dat ik hem gesproken heb had hij nog altijd niets gehoord van zen aangepaste cilinderhead... Is al zeker een half jaar geleden denk ik dat hij het heeft binnen gedaan...
    Hij gaat ook de D17 ecu steken op zijn EP2, maar ik heb eens bij dastek geinformeerd een een stijging van 10% in revs moet volgens hen zeker te doen zijn met een dastek unichip. Dus dan zit mijn rev limiter ook op 7050 ofzo :)

    Maarja afwachten tot het zo ver is, mss valt het allemaal tege :?
    nofakesh*t.org
    My other Honda runs on grass, cuts it to.
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Magnificent_one
    K20 Poster
     
    Berichten: 825
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 13:07
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: im swap

    Berichtdoor maze » wo 15 sep 2010, 14:12

    dus nen ecu van een d17 is dus eigenlijk ni echt nodig voor uw revs? hmm wrm dan verandere. alle 10% revs omhoog is vaak meer dan genoeg alles daarboven hebde toch amper nog vermogen.

    mijn inszien kan kennycivic beter beginnen met een uitlaatlijn en degelijke airintake en kijken wat hem daar van bevalt.
    Sorry for the stupidity. It started before I was born.
    Avatar gebruiker
    maze
    D17 Poster
     
    Berichten: 298
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:32
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: im swap

    Berichtdoor Magnificent_one » wo 15 sep 2010, 15:24

    x2
    nofakesh*t.org
    My other Honda runs on grass, cuts it to.
    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    Magnificent_one
    K20 Poster
     
    Berichten: 825
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 13:07
    my honda: Civic EP2
    Advertenties:

    Re: im swap

    Berichtdoor Dj3scoupe » wo 15 sep 2010, 16:59

    x3

    want de dingen die hier aangehaald worden zijn al voor serieus gevorderden.

    Ik denk dat er velen zich ook vergissen met het feit dat het om andere D series blokken gaat dan die in een EP
    de IM swaps waar veel over gesproken word en 'gemakkelijk' zijn, zijn die voor EK, EJ,... modellen
    Mix sets@ >>MY BLOG<<
    Avatar gebruiker
    Dj3scoupe
    Beheerder
     
    Berichten: 2264
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 18:32
    Woonplaats: Genk schtad
    my honda: civic coupe EJ2+ ITR
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar D-Series

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten