d16y8 vs d16Z6 mini-me

Post hier alle performance info & vragen over D-series motoren. Te vinden in onder andere Civics, crx & del sol

d16y8 vs d16Z6 mini-me

Berichtdoor Green eg htch » do 22 jul 2010, 15:50

Hey , wat zijn de verschillen tussen een D16y8 en een D16z6 mini-me? Ik lees op sommige forum's dat de Y8 een iets minder goed geflowde kop heeft en er ook wel verschil zit in de ontsteking (geen TD42u vn een esi?) en D-riem. Ook is de Y8 een obd2.
Iemand die me hier meer info over kan meedelen , want heb namelijk eentje opt oog..

Alvast bedankt. ;)
Green eg htch
B16 Poster
 
Berichten: 331
Geregistreerd: do 25 maart 2010, 17:01
my honda: EG4
Advertenties:



  • Re: d16y8 vs d16Z6 mini-me

    Berichtdoor matsuchi-san » do 22 jul 2010, 16:55

    Y8= geen rechte poorten waardoor minder goede,kleinere verbrandingskamer,meer swirl waardoor zuiniger verbruik in lagere toeren(alloewel dak daar nog nie van overtuigd ben:)),meer gemaakt om koppel te verkrijgen

    Z6= rechte poorten waardoor betere flow,iets grotere verbrandingskamer(ma das echt ma paar cc ze),meer gemaakt voor hogere toeren power te krijgen,

    verschil D riem weet ik nie,valt te zien op welk onderblok da em komt,anders moede bevestiging van de spanrol wijzigen
    inlaatcollectors zijn ook verschillend,hier ist ook weer naar goesting en smaak da ge diene inlaatcollector pakt
    sommige zijn zot van Z6 kop mee Y8 inlaatcollector,sommige doent anders

    nuja der zullen der hier zijn die der nog veel meer van weten
    grtz matti
    Afbeelding
    matsuchi-san
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1530
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 17:46
    my honda: EE8 CRX
    Advertenties:

    Re: d16y8 vs d16Z6 mini-me

    Berichtdoor Green eg htch » do 22 jul 2010, 17:30

    matsuchi-san schreef:Y8= geen rechte poorten waardoor minder goede,kleinere verbrandingskamer,meer swirl waardoor zuiniger verbruik in lagere toeren(alloewel dak daar nog nie van overtuigd ben:)),meer gemaakt om koppel te verkrijgen

    Z6= rechte poorten waardoor betere flow,iets grotere verbrandingskamer(ma das echt ma paar cc ze),meer gemaakt voor hogere toeren power te krijgen,

    verschil D riem weet ik nie,valt te zien op welk onderblok da em komt,anders moede bevestiging van de spanrol wijzigen
    inlaatcollectors zijn ook verschillend,hier ist ook weer naar goesting en smaak da ge diene inlaatcollector pakt
    sommige zijn zot van Z6 kop mee Y8 inlaatcollector,sommige doent anders

    nuja der zullen der hier zijn die der nog veel meer van weten
    grtz matti



    Dus de Y8 is eigelijk meer koppelgericht? De onderblok is ne D15b2. De inlaat is van een D16z6 ;) . Kheb het blok al gezien en tziet er niet mis uit , tis ook de vraag hoe zit het met de compressie , want die word zowieso redelijk wat hoger..
    Green eg htch
    B16 Poster
     
    Berichten: 331
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 17:01
    my honda: EG4
    Advertenties:

    Re: d16y8 vs d16Z6 mini-me

    Berichtdoor matsuchi-san » do 22 jul 2010, 17:39

    bestaan programma's voor om da uit te rekenen
    http://www.zealautowerks.com/
    voila
    Afbeelding
    matsuchi-san
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1530
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 17:46
    my honda: EE8 CRX
    Advertenties:

    Re: d16y8 vs d16Z6 mini-me

    Berichtdoor HondaNickx » vr 30 jul 2010, 02:04

    Klopt gelijk een bus , de y8 kop is eigenlijk meer Economisch gericht.En met de y8 hebt ge meer compressie doordat die 'quench pads' dicht zijn en bij een D16z6 kop zijn die open.
    Als ge da misschien beter verstaat Squish of koude laag van in de 2takt tijd is hetzelfde als die quench.En da zorgt dan ook bij heel hoog compressie dat em minder rap gaat pingelen.
    Ne mooie uitleg van T.O.O (The old one) Endyn

    Quench, or squish area is typically the flat area on the top of the piston that's almost level with the top of the block deck. It must have a corresponding flat area on the deck surface of the head to qualify as quench.
    If you look at a combustion chamber, you will usually see these flat areas, and they will have the volume of the actual combustion chamber between them. When the piston is compressing the mixture, as the piston nears the head, the flat areas on the head and piston come together and force the mixture from those areas to "squish" into the chamber, where the spark plug and burning mixture reside, so you achieve a more complete burn.
    The quench area also runs cooler than the rest of the chamber / piston. These lower temperatures are where the "quench" comes from.
    When properly designed, the quench areas can have a tremendous effect on the quality of combustion, and allow higher compression ratios, and due to this they are considered "artificial octane" by scientific types.
    Bottom line is "properly designed, quench is good".


    Afbeelding
    Afbeelding

    Btw met een stock d15b2 koppaking en een D16y8 kop wordt uw compressie 10,35 :1.
    Ik zou u mss. wel aanraden om die D15b2 koppaking niet te gebruiken (ik geloof da da nog zo ne papieren is)
    En een D16z6 of d16y8 koppaking te gebruiken das een 3laags metaal pakking.
    Dan komt uw compressie op 10,91 :1 , 98 tanken is dan wel een must
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:


    Keer terug naar D-Series

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten