Pagina 1 van 3

welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2015, 16:17
door jack70
Vraag beantwoord? laat het topic open voor je mede-honda rijder (dus niet wijzigen in "mag dicht")

Welke turbo's komen in aanmerking voor opbouw aan een stock d16z6 blok?
ik bedoel hiermee ;
ik wil een turbo zoeken in 2dehands, die afkomt van een andere auto.
ik wil niet hoger boosten dan 0,5bar, en heb liever wat meer boost in het middengebied dan alles bovenin.
Uitlaatspruitstuk, ga ik zelf tig- lassen.
en wat was nu ook alweer de reden dat die golf TDI-turbo's niet in aanmerking komen? ik heb het ergens gelezen maar kan het niet meer terug vinden.

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2015, 09:18
door HondaNickx
Ik zou dan eerder zien bij een stock turbo van een Subaru Wrx TD04L-13T of van een saab 9000 TD04l-15T of een T25 van een nissan of in die trend.
Diesel turbo's zou ik zoiezo van weg blijven ;) En ook gaan zien in compressor maps van de turbo's zo kunt ge zien welke turbo het beste past navenant het vermogen dat ge wilt gaan draaien.
Ik geloof dat er nog een TD04L-13T op 2ehands of kapaza te koop stond over laatst.

Hier is al een leuke link om het aantal CFM uit te tellen wat uw stock block gaat geven op het aantal PR (pressure ratio). http://www.lovehorsepower.com/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=35&Itemid=96

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: za 04 jul 2015, 22:18
door jack70
ik heb een turbo gekocht uit de sloop, vanuit een motorblok met weinig klmtrs.
het is kleinere turbo uit de volvo 480 1700cc benzine. (idem renault 19)
de originele wastgate staat op 0,3bar bij deze wagens. Die moet eraf en eentje worden van +- 0,5 à 0,6 bar.
nu kan het bouwen beginnen; uitlaatspruitstuk lassen, olie-leidingen, nog intercooler zoeken, enz..
we zullen eerst eens testen met dit speelgoed en wat turbo-ervaring opdoen. model zie foto.
Afbeelding

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2015, 12:30
door HondaNickx
Zover ik gevonden heb is dit een Garrett T2?? turbo.Kleine turbo goed tot 180-190pk .Deze zal idd. beter onderin en in het middengebied werken en bovenin eerder dood lopen.
De meeste oem garrett wastegate's staan op 7- 8psi (0.5bar) dus die zult ge wel redelijk makkelijk kunnen vinden.Ik zou de begrenzer dan ook niet gaan zetten op 7500rpm ma eerder 6500rpm of 6000rpm .De turbo is tegen dan al uit bereik.Stock gasklep en 2" intercooler buizen gaan ook groot genoeg zijn .Downpipe en uitlaat hoeft ook niet heel groot te zijn, 2" of 2.25" is zat groot genoeg.
Voor het Uitlaatspruistuk zijn buizen met een binnendiameter van 38mm perfect passend voor een stock uitlaatpoort.(nadat ge deze licht ovaal gemaakt hebt natuurlijk) en ook zat groot genoeg voor dit vermogen.

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2015, 14:23
door jack70
hier heb je alle info bij elkaar; het is een turbo die snel opspoelt.

Product Description

Part Number 465567-5002S
Previous Version 465567-0001, 465567-0002
OE Number 450686, 464309
Year 1992-96
Description VOLVO 480
CHRA 443854-0040 $408.00 NEW IN STOCK, MADE IN USA
Turbo Model TB0253
Engine B18FT
Engine Manufacturer Volvo
Displacement 1.7L, 1721 ccm
KW 120 HP
Fuel Gas
Angle α (compressor housing) 252°
Angle β (turbine housing) 117°
Bearing Housing 444360-0011
Turbine Wheel 435259-0001
Comp. Wheel 410450-0014
Back plate 432280-0001
Heat shield Number 445118-0001
Repair Kit 709143-0001
Turbine Housing 432614-0001
Compressor Cover 409589-0178
Turbine Housing AR 0.47
Actuator 432613-0001
Gasket (turbine inlet) 210259
Settings Waste gate (pressure) 0.27-0.31 bar
Settings Waste gate (lift rod) 1.00 mm
Manufacturer Honeywell-Garrett

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2015, 19:02
door HondaNickx
Als ge een compressor map kunt vinden van deze turbo dan zijt ge hier heel wat meer mee .Ma van de beperkte info wat ik hier van heb gevonden loopt die compressor map tot max 0.16kg/S of circa 200pk .

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: di 07 jul 2015, 22:53
door jack70
ja inderdaad 200pk is echt wel het maximum voor dit turbo-model.
maar... de volvo 480-turbo motorblok heeft een compressie van +- 8/1, terwijl het d16z6 block +- 11/1 heeft, ik vermoed dus dat met 0,5bar druk er toch wel wat pit gaat inzitten!
het is mijn eerste turbo-project, nu voorlopig met stock blok.
(ben ook een 2de blok aan't reviseren, ik denk erover na om hierin lage compressie-zuigers te monteren en sterkere drijfstangen, dan kan ik eventueel een grotere turbo monteren en wat meer gaan boosten).
als ik de piping vd intercooler nu reeds doe in 2,5" dan heb ik achteraf enkel het sterke blok te monteren in mn del sol en kan ik bijna alle buizen behouden.
foto's van het project volgen nog.

op you tube staan een aantal projecten met ook dit type turbo, ze zijn geliefd om die in te bouwen in de oude renault 5 turbo's.

https://youtu.be/HO2nwqwDg78

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2015, 20:18
door jack70
hieronder enkele foto's
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
voila, ben begonnen aan het uitlaatspruitstuk

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2015, 20:47
door jack70
een technische vraag voor de turbo-kenners;
m'n turbo heeft altijd origineel gedraaid MET waterkoeling.
Ik lees echter op het internet dat velen de waterkoeling NIET gebruiken.
Ik ben van mening; als Garrett een waterkoeling maakt op het beestje dat dit dan moet worden gebruikt. (voor de lange levensduur)
Volgende vraag is dus...waar ga ik het water halen, met andere woorden, waar ga ik het water aftappen uit mijn watercircuit.
Bij diverse auto's blijft zelfs na het stilleggen van de motor, een elektrische pomp het water doorstromen zodat hierdoor de turbo nog een tijdje waterkoeling krijgt.
Weet iemand uit ervaring waar ik best het water aftap? Eventueel een t-stuk tussen de waterleidingen die naar de kachel lopen? Dit is natuurlijk het eenvoudigste maar geeft vermoedelijk niet de meeste water-flow. Wie geeft goede raad?

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2015, 22:57
door jack70
ziehier wat uitleg over de waterkoeling voor de turbo;
Vanaf de iacv en de ijzeren waterbuis aan de achterkant van het blok loopt een dunne zwarte watertube.
Bedoeling is om de turbo te waterkoelen tussen deze punten.

1. koppel de waterslang aan de iacv los (foto1 zie link)
2. maak vanaf de iacv een watertube naar de turbo wateraansluiting-A
3. maak vanaf de turbo wateraansluiting-B een dunne watertube naar de nipple op de ijzeren waterbuis (foto2 zie link) (achteraan het blok)
deze info komt vanuit :
http://www.d-series.org/forums/forced-i ... lines.html

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: do 09 jul 2015, 17:02
door HondaNickx
Ik denk dat de meeste zonder waterkoeling rijden omdat alleen de olie genoeg koelt?
Een voordeel is natuurlijk dat uw turbo langer meegaat en koeler draait.
Een nadeel is dat uw blok veel meer warmte in zich krijgt waardoor ge dus pk's gaat verliezen.
Als ge het doet zou ik ineens het koelwater circuit en de koelwater buis aanpassen of alles upgraden naar een B16 formaat.
In de D-series thermostaat behuizing zit nog een restrictie achter de thermostaat.Deze kan je vergroten zodat er meer koelwater door kan.
Een dikkere radiator (B-series ,D-series automaat of aftermarket ) zou ik ook zeker steken.

De achterste fitting die normaal op de iacv zit kan je gebruiken of zelfs afkoppelen.Blijft alleen de vraag of die fitting groot genoeg is .
Hoe groot zijn de koelwater aansluitingen op de turbo ?Zijn deze groter als de fitting op de waterbuis?

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: do 09 jul 2015, 22:12
door jack70
ik ontdek vandaag dat mijn iacv geen wateraansluiting heeft aan de zijkant maar wel aan de onderkant, ook de waterbuis heeft geen nipple in het midden, wel links en rechts.

mijn blokken zijn D16Z6, de link naar de d-series.org gaat waarschijnlijk over een jonger D -blok of een y8 misschien?
zie 2foto's
Afbeelding

Afbeelding

zie link naar het watercircuit van de d16z6
http://hondaswap.com/threads/help-with- ... es.516886/

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: ma 13 jul 2015, 21:55
door jack70
change of plans
na een gesprek met iemand uit de koerswereld en met tonnen honda-ervaring ;

ik heb me laten overtuigen om geen turbo-project te starten op het d16z6 blok.
De doelstelling om de druk na een tijdje op te drijven werkt verslavend met als gevolg dat het blok, het na een tijdje niet meer aankan.
De toleranties van het D16 blok zijn te klein, het blok heeft dunne cilinders, een gietijzeren krukas, niet de beste pistons, veel te dunne drijfstangen enz..
De energie die ik zou steken in dit project, kan ik beter direct in een B16a2 steken, dit blok is veel sterker gebouwd.

Wat betreft de wateraansluitingen bij mn turbo; ook hier veel info gekregen van een ervaren tuner: het is niet het water dat de turbo koelt, maar wel de olie.
Het water dat door de turbo stroomt heeft de doelstelling de turbo op te warmen ..en bij sommige auto's stroomt het water na het stilleggen vd motor nog eventjes door voor de afkoeling. Maar de eigenlijke koeling gebeurt door de oliesmering.
Ook is de kans altijd bestaande dat er bij zware belasting in de turbo water met olie mengt. Dus.. het advies gekregen geen waterkoeling aan te sluiten, wel een oliekoeler bij te plaatsen op het blok. Er draaien miljoenen turbo's, dagelijks, waar geen water aan te pas komt.

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 21:26
door HondaNickx
Ik hoop voor u dat diegene die u dat heeft verteld ,u dat heeft verteld om u verder te helpen en niet om zijn eigen zakken te vullen .
Ik vermoed dat het maar 2 man geweest kan zijn en 1ne ervan deugt niet!
Iig veel succes nog verder ;)

Re: welke turbo voor d16z6 ?

BerichtGeplaatst: do 16 jul 2015, 23:40
door jack70
Anderen afbreken brengt mij geen wijsheid, weet ook dat ik voldoende levenservaring heb om zelf te oordelen.
Geef liever argumenten waarmee u het niet eens bent, of advies en goed raad betreffende mijn turbo-project.
Alles over turbo met het D16-blok of het B16-blok, de gevaren, de ervaringen, de mislukkingen, wat is goed, wat is slecht...laat maar komen die info !