welke turbo voor d16z6 ?

Post hier alle performance info & vragen over D-series motoren. Te vinden in onder andere Civics, crx & del sol

Re: welke turbo voor d16z6 ?

Berichtdoor jack70 » zo 19 jul 2015, 09:09

hier een you-tube filmpje over een watergekoelde turbo.

https://youtu.be/Ad-cz-5wN7o
jack70
D14 Poster
 
Berichten: 68
Geregistreerd: vr 17 jan 2014, 22:42
Advertenties:



  • Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor joris_d14 » di 21 jul 2015, 19:00

    degene die zegt dat een d16 geen deftig turbo blok is (natuurlijk wel een blok bouwen) moet maar eens een keertje dat bepaald filmpke zoeken van "dentette" zen turbo civic (met d16) ding had dacht ik iets van een 340 pk :p
    joris_d14
    Dax rookie
     
    Berichten: 6
    Geregistreerd: za 12 jan 2013, 19:31
    my honda: civic ej9
    Advertenties:

    Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor vtiprelude » di 21 jul 2015, 20:11

    joris_d14 schreef:degene die zegt dat een d16 geen deftig turbo blok is (natuurlijk wel een blok bouwen) moet maar eens een keertje dat bepaald filmpke zoeken van "dentette" zen turbo civic (met d16) ding had dacht ik iets van een 340 pk :p

    maar was geen lang leven beschoren :dom: :doh:
    once a honda,always a honda.drive fast,drive honda

    what doesn't kill you,makes you stronger!
    Avatar gebruiker
    vtiprelude
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 3884
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 23:11
    Woonplaats: in de beschaafde wereld
    my honda: accord tourer
    Advertenties:

    Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor HondaNickx » wo 22 jul 2015, 18:28

    Ge zegt zelf dat ge u hebt laten ompraten om een b16 blok te steken ,waarom zou ik dan nog gaan argumenteren voor een Stock D16 turbo ?
    Een B16 is een betere basis als een d16, en die kan het na een tijd ook niet meer aan en dan krijg je dezelfde problemen als met een stock d16 blok.
    Het enige verschil is dat je op een b16 blok meer vermogen gaat hebben .Een stock d16 zal circa max 200pk aankunnen en een B16 300pk grofweg.
    Een Stock b16 turbo op 200pk gaat natuurlijk langer meegaan als een d16 op 200pk,maar daar betaald ge ook circa 1500euro extra voor.
    Zolang ge op lage boost op die b16 draait gaat het nog ,van moment als ge wat meer boost gaat draaien speelt de compressie verhouding van een B16a ook een grote rol (10.2 :1) ,een d16z6 zit maar op 9.2 :1 cr.Het hangt allemaal vanaf wat gijzelf wilt ,wat gij eraan wilt uit geven en met hoeveel vermogen gij tevreden zijt.Het internet staat vol met D16 en b16 turbo builds de voor en nadelen kunt ge overal vinden.
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

    Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor jack70 » do 23 jul 2015, 17:24

    Mijn opzet was om een kleine turbo te monteren op mijn stock D16Z6, maar...ik ben veranderd in mijn doelstelling, in die zin dat ik ben overtuigd dat een kleine turbo niet de kick geeft die ik eigenlijk wil.
    De experimentele mecanieker in mij zou achteraf toch weer gaan sleutelen om alweer meer PK's te vinden/creëren.
    En dat is het gevaar, ne mens begint dan te foefelen met een andere wast-gate, dit ne keer proberen, dat een keer proberen enz.
    Tot het helemaal fout gaat en ik in panne sta ergens in de bergen in Zwitserland bijvoorbeeld. Daar sta ik dan met mijn kapot blok dat toch zo'n bom was toen ik er thuis mee vertrok.
    Als ik nu start met een B16 blok, dat ik voorzie van sterke ingrediënten, een niet te kleine turbo met een goede afstelling, dan zit ik toch al rap aan 200 à 230 pk.
    Ongeveer daar stopt het tunen met turbo voor de del sol en straat-gebruik vermoed ik, althans voor de man die een normale portomonnee heeft zoals ik.
    Die you tube filmpjes met meer dan 300pk dat is allemaal mooi, maar hoeveel doen er daarmee duizenden kilometers? en hoeveel geld heeft het dan gekost? Dan is het weer de versnellingsbak die stuk is.., dan weer een steekas krom, een gat in de piston enz.. Nee laat ik met de voeten op de grond blijven, en ook mijn banden hoeven niet te spinnen in 4de versnelling, geef mij liever een goed blok met iets meer dan 200pk en dat is wel voldoende vind ik, voor een del sol in het dagelijks verkeer. Met andere woorden, niet het maximale uit het blok halen maar op save spelen en veel kilometers rijplezier! Voor de koers of dragwedstrijden..dat is iets anders natuurlijk.
    Ik ben ook nog een technisch boek aan't lezen over vliegtuigmotoren met daarin een hoofdstuk over turbo, ik zal de nuttige turbo-tips eruit halen en hier neerpennen.
    jack70
    D14 Poster
     
    Berichten: 68
    Geregistreerd: vr 17 jan 2014, 22:42
    Advertenties:

    Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor HondaNickx » do 23 jul 2015, 17:42

    Dat je blijft sleutelen en toch iets meer pk's eruit wilt halen dat blijft ook zo bij een b16 blok.Als je dan 230pk draait bv dan is het ook makkelijk om te zeggen van 250pk kan ook nog wel veilig.
    Dat is zo bij een d16 en bij een b16 ook.Maar zoiezo als je meer als 200pk veilig wil hebben kan je beter een stock b16 boosten dan een D16.
    Dat voorbeeld van 200 en 300pk is een maximum ongeveer voor een stock blok en niet iets waarmee je dagelijks kan rond rijden op lange termijn.
    Gebouwde blokken kunnen dubbel van dat vermogen aan.
    Het allerbelangrijkste bij een geboost blok is en blijft uw afstelling.Die moet 100% goed en safe staan zodat alles lang meegaat.
    Op termijn gaat alles kapot ook een B16 /B18, K20 enz...Deze motoren zijn niet gemaakt voor boost.
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

    Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor jack70 » vr 24 jul 2015, 20:30

    dit blok werd zwaar belast met een turbo, zie foto
    Afbeelding

    hieronder zeer interessante link naar b16 turbo set-ups, uren leesplezier, met foto's en filmpjes !
    http://honda-tech.com/forced-induction- ... 47/page22/
    jack70
    D14 Poster
     
    Berichten: 68
    Geregistreerd: vr 17 jan 2014, 22:42
    Advertenties:

    Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor jack70 » vr 24 jul 2015, 20:42

    hieronder een foto met een uitlaatspruitstuk gemonteerd met vloeibare pakking, heeft hier iemand ervaring mee?
    Afbeelding
    jack70
    D14 Poster
     
    Berichten: 68
    Geregistreerd: vr 17 jan 2014, 22:42
    Advertenties:

    Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor HondaNickx » za 25 jul 2015, 19:11

    Ik zou die vloeibare pakking niet gebruiken is alleen maar een oplapmiddel voor het probleem.
    Las alles af en laat dan de flens vlak frezen en gebruiken een oem uitlaatpakking .

    Zoek eens naar Speedfactory D16 turbo.(Nickname ' JFK78 ')Heeft geloof ik 2 d16 turbo blokken gehad op stock d16 sleeves met vitara pistons in 2008 en 2009 draaide allebij rond de 400-500whp en zijn uiteindelijk kapot gegaan omdat de zuiger het begeven had en nog een ander probleem (weet nietmeer wat).Daarna in 2010/2011 hebben ze het blok gesleeved en scheurde het blok aan de achterkant waar de schroef zit van het koelwater kanaal.

    Afbeelding
    Gebeurde op 45psi boost en circa 600whp.

    Ok dit is een drag race auto en rijdt natuurlijk niet zoveel ,maar de stock sleeves kunnen heel wat verdragen mits alles goed afgesteld is en blijft.Er zijn heel veel turbo builds op stock D16 sleeves .
    Bij genoeg MISbruik gaat alles kapot.
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

    Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor jonas (R-garage) » za 25 jul 2015, 22:55

    zoals je kan zien is die schuur aan de voorkant van het blok en komt dit voormij neer op een verkeerde wijze van kopbout gebruik en te dunne aluminium behuizing na gebruik van verkeerde sleeves .
    R-garage Honda Technology.
    http://www.r-garage.webs.com/

    Hoe goedkoper de shit ! hoe meer prullen ,massaproductie is hier een voorbeeld van.
    Avatar gebruiker
    jonas (R-garage)
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1626
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 16:32
    Woonplaats: kempen,tielen
    my honda: civic,crx
    Advertenties:

    Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor HondaNickx » za 25 jul 2015, 23:08

    Scheur is inderdaad aan de voorkant ,(niet de achterkant) ik zat met een ander D-blok in men achterhoofd.Wat de precieze oorzaak was laat ik in het midden. ;)
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

    Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor jack70 » wo 29 jul 2015, 20:21

    The high clamping forces keeping the head in place at extreme cylinder pressure also caused a loss of valve sealing in the cylinder head in cylinder one. The extreme strain from the increased head clamping would distort the valve seats. While the problem would lessen as the engine would heat cycle and have time to wear in, the amount of leakage past the valves was considerable when a new engine would be tested on the engine stand. There was also another issue that surfaced with regard to the high torque rating for the CA625+ head studs. After an engine was overrevved to 16,000RPM, a crack developed in one engine block around the head stud boss. Was it the harmonics and stresses encountered at 16,000RPM that initiated the crack or was it the result of excessive strain from the high head torque values? While we’ll never be able to answer that question, we did find a procedure involving the use of “angle torque” head stud tightening technique that is superior at equalizing the clamping load and stress across all of the head studs. Look for more on this in an upcoming tech story.

    bovenstaande tekst vond ik op de website
    http://dsportmag.com/the-cars/project/e ... ld-part-7/

    het gaat over verkeerd gebruik van kopbouten; bij zeer hoge toerentallen treden er trillingen op, en kunnen verkeerd aangetrokken kopbouten scheuren veroorzaken.
    het artikel gaat over b-series honda blokken
    jack70
    D14 Poster
     
    Berichten: 68
    Geregistreerd: vr 17 jan 2014, 22:42
    Advertenties:

    Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor jack70 » za 01 aug 2015, 15:03

    zie bijgevoegde link
    http://www.superstreetonline.com/how-to ... lock-b16a/

    dit artikel gaat over een stock blok B16 dat wordt voorzien van turbo.
    met stock ingredienten geeft het blok bij 24psi (1,6bar) ongeveer 507 pk.
    boodschap van het artikel is dat het goed is uw blok te versterken maar dat de originele pistons,sleeves, drijfstangen enz. eigenlijk meer aankunnen dan we denken.
    de fouten die worden gemaakt zijn meestal een slechte tuning, met als gevolg optreden van detonatie. Dit is bijna altijd de oorzaak van kapotte onderdelen.
    Een stand-alone system om alles beter te controleren is aan te raden. aldus het artikel

    In deze tuning werden wel andere pistons gebruikt om lagere compressie te bekomen.
    jack70
    D14 Poster
     
    Berichten: 68
    Geregistreerd: vr 17 jan 2014, 22:42
    Advertenties:

    Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor HondaNickx » zo 02 aug 2015, 13:11

    Tis dat wat ik al paar keren heb gezegt Uw afstelling is zeer zeer belangrijk om alles heel te houden.
    Een stock blok kan dan heel wat aan in verhouding zowel B16 als D16 als D14 enz...
    Met een stand alone systeem kan je idd. alles beter controleren en afstellen,maar de meeste straatgebruikers hebben genoeg met de Honda ECU systemen Hondata/Ectune/Neptune/Crome/... (Een stand alone systeem kost 2keer zoveel ) Als je dan niet teveel boost en alles goed laat afstellen dan gaat uw blok ook nog lang mee.
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

    Re: welke turbo voor d16z6 ?

    Berichtdoor jack70 » zo 09 aug 2015, 18:49

    hieronder in link een prachtig turbo-project van een del sol in Nederland, die kerel heeft het motorblok in de koffer gelegd. het is een b16 blok met 310 pk (bij 8.7psi)

    http://www.chromjuwelen.com/de/network/ ... o-b16.html
    hij heeft de auto ook breder gezet , weet iemand waar je die spatbord-verbreders kunt kopen? bekijk ook z'n foto's op z'n facebook pagina!
    (onder de naam Mid Engine RWD Del Sol )
    jack70
    D14 Poster
     
    Berichten: 68
    Geregistreerd: vr 17 jan 2014, 22:42
    Advertenties:

    VorigeVolgende

    Keer terug naar D-Series

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten