Pagina 1 van 2

D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: za 16 aug 2014, 22:30
door Witie
Gisterenavond heb ik olie bijgekapt op mijne D16Z6, 10W40 half-synthetisch van het huismerk van Auto5, en toen ik hem vandaag startte was alles normaal. Op de middag ben ik nen toer gaan doen, den EG was 20 minuutjes aant draaie en ik toen kwam ik naast ne Fiesta ST te staan, en dieje had wel goesting in een sprintje, kheb (bijna elke versnelling) goe doorgetrokke. En toen ik trug was en de motor koud was heb ik em trug gestart en hij dompte redelek hard toen (witte domp me blauwe schijn) en het rook na olie, effkes late warm draaie en toen was het roken gedaan.. later vandaag trug me koude motor gestart en hij had het weer tot em warm gedraaid was..

is dit het begin van ne kapotte joint de culasse?? :s

Ps: ik heb maar een literke olie moete bijkappen dus heb de oude er nie afgelaten, kan da kwaad om 2 verschillende merke van olie tegelijk in den blok te hebben?

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: za 16 aug 2014, 22:43
door WhiteSol
Als het echt witten doemp was, dan kan da een teken zijn van de jdc da aant fitten is ja ..

2 merken dooreen is nie optimaal, maar zolang ze beide 10w40 half synth zijn, is da nie direct catastrofaal .. Maar ik zou wel wegblijven bij auto5 voor eender welke onderhoudsproducten buiten ruitenwissers :D ZEKER van den olie :-)

En als ge hem een onderhoudje wilt geven kunde ook best den oude olie, of wa er nog van over is aflaten. Of ge komt er mee naar hier en dan leg ik u da wel uit hoe ge da moet doen :-) Ik zou daar toch allesinds al mee beginnen, diene rommel deruit en goeie olie derin.

Kijk ook eens naar uw koelvloeistof en binnenkant van de olie dop om te zien of daar gene "mayonais" aan zit

En btw " maar een literke" da wilt zeggen da er nog max 2.5 liter maar nemeer in zat e :p

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: za 16 aug 2014, 23:11
door vtiprelude
olie auto 5 ===>no go :nee: :nee: :dom: :dom: :no: :no:

stond em goe warm eer ge stevig doortrok?

en hoe staat oliepeil nu??

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: zo 17 aug 2014, 11:05
door Witie
WhiteSol schreef:Als het echt witten doemp was, dan kan da een teken zijn van de jdc da aant fitten is ja ..

2 merken dooreen is nie optimaal, maar zolang ze beide 10w40 half synth zijn, is da nie direct catastrofaal .. Maar ik zou wel wegblijven bij auto5 voor eender welke onderhoudsproducten buiten ruitenwissers :D ZEKER van den olie :-)

En als ge hem een onderhoudje wilt geven kunde ook best den oude olie, of wa er nog van over is aflaten. Of ge komt er mee naar hier en dan leg ik u da wel uit hoe ge da moet doen :-) Ik zou daar toch allesinds al mee beginnen, diene rommel deruit en goeie olie derin.

Kijk ook eens naar uw koelvloeistof en binnenkant van de olie dop om te zien of daar gene "mayonais" aan zit

En btw " maar een literke" da wilt zeggen da er nog max 2.5 liter maar nemeer in zat e :p


Ah oke, dus ik ga morge een bus fatsoenlijke olie kope, die auto5 bucht aflate en goei olie in kappe,, en ik zal is kijke hoe t sta me den dop van men koelvloeistof.
En ja da klopt ^^

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: zo 17 aug 2014, 11:07
door Witie
vtiprelude schreef:olie auto 5 ===>no go :nee: :nee: :dom: :dom: :no: :no:

stond em goe warm eer ge stevig doortrok?

en hoe staat oliepeil nu??


Oke :( I understand.

Ja volgens mij wel want ik had de koelvin al is horen opspringen toen ik aan de lichte stond..

en kga nu de olie checke se

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: zo 17 aug 2014, 11:26
door vti angel
tis nie omdat uw water warm is,dat den olie ook al warm is.

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: zo 17 aug 2014, 11:26
door vtiprelude
de koelvin is nie belangrijk he!

de olie temperatuur is belangrijk!

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: zo 17 aug 2014, 11:34
door Witie
Ik heb geen olie-temp meterke.. maar hij was al 20 minute aant draaie, en van die 20 minute was ik 15 minute aant rijde (opt gemak)

Gene mayonaise aan de stop,maar ik heb wel gezien da de olie 2mm boven het bovenste bolleke sta op de peilstok, kan da daar aan liggen?

PS: auto heeft heel de nacht stilgestaan en daarjuist gestart met koude motor dus en toen had em het ni..

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: zo 17 aug 2014, 11:42
door vtiprelude
ja nooit overvullen,beter 2mm onder dan 2 mm boven!

kzou hem toch ies deftig onderhoud geven,olie + oliefilter,bougiekes,


en waterpeil?

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: zo 17 aug 2014, 11:56
door vince_ek9
Normaal t eerste wa ge doe as ge okkasie koopt:

Volledig nazien
Onderhoud me alle filters
Bougies vv
Evt additieven toevoegen (engine cleaner, injectie cleaner)
Spanning en stroom van start en laadcircuit meten
...

ik sla nog veel over dak op ne zondag middag me ne kater ni direct op kom.
As ge wilt, ook altij bereid om er is hene te zien.
Mayonnaise in de stop of int koelwater is ni enige aanwijzing za. As m draait en ge haalt de olie stop er af, kijkt is of ge uitlaatgasse riekt...
Zelfde voor koelwaterstop...
Hoeft ook ni per se koppakking te zijn za.

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: zo 17 aug 2014, 12:12
door Witie
vince_ek9 schreef:Normaal t eerste wa ge doe as ge okkasie koopt:

Volledig nazien
Onderhoud me alle filters
Bougies vv
Evt additieven toevoegen (engine cleaner, injectie cleaner)
Spanning en stroom van start en laadcircuit meten
...

ik sla nog veel over dak op ne zondag middag me ne kater ni direct op kom.
As ge wilt, ook altij bereid om er is hene te zien.
Mayonnaise in de stop of int koelwater is ni enige aanwijzing za. As m draait en ge haalt de olie stop er af, kijkt is of ge uitlaatgasse riekt...
Zelfde voor koelwaterstop...
Hoeft ook ni per se koppakking te zijn za.


Toen ik dieje gekocht heb is dieje direct na de garage geweest om een onderhoud te doen.. groot onderhoud, en om klaar te zetten om na de keuring te gaan en na de keuring geweest..
En de bougies zijn vv, olie was vv, alle filters vv en volledig nagezien op CO, remkracht, alles van dieje zever :)

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: zo 17 aug 2014, 12:13
door Witie
vtiprelude schreef:ja nooit overvullen,beter 2mm onder dan 2 mm boven!

kzou hem toch ies deftig onderhoud geven,olie + oliefilter,bougiekes,


en waterpeil?


Bougies, oliefilter en olie is pas een maand of 2 oud.. dus denk ni da da zal nodig zijn

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: zo 17 aug 2014, 12:34
door vtiprelude
Witie schreef:
vtiprelude schreef:ja nooit overvullen,beter 2mm onder dan 2 mm boven!

kzou hem toch ies deftig onderhoud geven,olie + oliefilter,bougiekes,


en waterpeil?


Bougies, oliefilter en olie is pas een maand of 2 oud.. dus denk ni da da zal nodig zijn

en wa km heb je er ondertussen mee gedaan!

want als je ne liter moet bijvullen,heb je ofwel veeeeeel kms gedaan(wat ook nie zou mogen) ofwel edde een oliezuiperken gekocht!

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: zo 17 aug 2014, 14:27
door jonas (R-garage)
leer even een auto na een hevige rit (RACE) ..even op normale tempo rijden alvorens de sleutel terug eruit te trekken ,gaat veel doen aan de olie verstokers.

Re: D16Z6 blauwe rook bij koude start

BerichtGeplaatst: zo 17 aug 2014, 16:13
door Witie
vtiprelude schreef:
Witie schreef:
Bougies, oliefilter en olie is pas een maand of 2 oud.. dus denk ni da da zal nodig zijn

en wa km heb je er ondertussen mee gedaan!

want als je ne liter moet bijvullen,heb je ofwel veeeeeel kms gedaan(wat ook nie zou mogen) ofwel edde een oliezuiperken gekocht!


ongeveer iets van een 3000 km, dus ik denk da t ne echte oliezuiper is