Pagina 1 van 1

blauwe rook d16z6

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2014, 22:47
door jack70
Vraag beantwoord? laat het topic open voor je mede-honda rijder (dus niet wijzigen in "mag dicht")

heren technici,
m'n esi del sol D16Z6 geeft af en toe wel eens een blauwe rookpluim. (olie)
bij gewoon baangebruik merk ik er nauwelijks iets van, maar in de week heb ik eens een tijdje het beestje laten gaan tot topsnelheid.
ik zie dan toch een matige pluim in mn achteruitkijkspiegel..

volledige revisie stond al op mijn verlanglijstje (doe ik zelf), maar ik wil toch wel eens navragen op dit forum wie het blok goed kent en weet waar de oorzaak meestal zit.

't kan vanalles zijn natuurlijk dichting van een klep, joint-culas die begint door te geven, enz..
het blok heeft geen merkbare onderdruk en van trekkracht verlies is helemaal geen sprake en koelwater is helemaal zuiver.
graag de mening van kenners vh blok.
tnx jack70

Re: blauwe rook d16z6

BerichtGeplaatst: zo 13 jul 2014, 12:27
door WhiteSol
klepseals is de meest voorkomende reden van olieverbruik

Re: blauwe rook d16z6

BerichtGeplaatst: zo 13 jul 2014, 14:35
door jonas (R-garage)
zoals iedereen weet sigmenten-olieschraapringen ! klepsteelrubbers is meestal niet zo heel erg maar het kan het ook wel zijn .

Re: blauwe rook d16z6

BerichtGeplaatst: ma 14 jul 2014, 11:15
door jack70
ik zet soms de kraan helemaal open ;) en laat hem af en toe eens doortrekken tot 200km/uur, de morgend erna geeft hij blauwe rook bij koude-start, na de opwarming zie je er niets meer van.

als ik in de vorige rit normaal heb gereden, dan heeft hij het daarna bij de eerstvolgende koude start helemaal niet en is alles normaal.
het ligt dus aan mijn rijstijl.

Re: blauwe rook d16z6

BerichtGeplaatst: ma 14 jul 2014, 11:20
door vti angel
en da roken wordt alleen maar erger,totdat ge meer olie moet tanken dan benzine :D
heb zelf ook een d16z6 gehad met dat probleem,sigmenten waren gaar en hoonbeeld van de cilinderwanden was gans weg.

Re: blauwe rook d16z6

BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 16:51
door jack70
gelukkig heb ik nog een blok, zodus verwisselen is geen probleem.
ik ga het blok reviseren en zal foto's maken. meten is weten!

Re: blauwe rook d16z6

BerichtGeplaatst: wo 16 jul 2014, 15:01
door HondaNickx
9 kansen van de 10 zuigerveren /hoonbeeld dat versleten is.D16 blokken hebben allemaal mega hoge zuigersnelheden en slijten dusdanig ook rapper als bv een D14 .

Re: blauwe rook d16z6

BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2014, 20:59
door jack70
het probleem vd blauwe rook is opgelost !

ik heb het produkt "STOP LEAK" van het merk Nulon in mijn olie gekapt.
Nu zo'n 600kilometers later is er geen sprake meer van blauwe rook.
Ook bij koude start niets meer te zien.

Het olie-additief heeft de eigenschap om klepzittingen weer soepel te maken, alsook het losmaken van vast-zittende zuigerveren.
prijs was 39euro.

natuurlijk zal ik nog wel nieuwe klepdichtingen monteren bij een volgend groot onderhoud, maar voorlopig is het probleem opgelost !