Pagina 1 van 2

Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2012, 12:41
door Vaelen
Ik zag dat sommige hun spruitstuk eerst coaten met een roestbestendige lak vooraleer te wrappen, iemand hier ervaring mee of is dit overbodig?

Grtz

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012, 16:27
door Vaelen
Wat zouden jullie doen?

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012, 17:36
door Nasty
Vaelen schreef:Wat zouden jullie doen?


geld weggooien. Voor een zware turbo setup is dit leuk, maar voor op een NA 0,5pk te winnen is het veel te duur ;)

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012, 17:42
door Duf
Nasty schreef:
Vaelen schreef:Wat zouden jullie doen?


geld weggooien. Voor een zware turbo setup is dit leuk, maar voor op een NA 0,5pk te winnen is het veel te duur ;)


Ik merk toch wel een behoorlijk verschil in temperatuur bij mij wanneer ik de motorkap opendoe na stukje rijden... :)

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012, 19:23
door R200TEG
klopt, die temperatuur blijft in uw uitlaatpoort zitten, heel erg goed voor je kleppen :D

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012, 19:36
door Gunther
R200TEG schreef:klopt, die temperatuur blijft in uw uitlaatpoort zitten, heel erg goed voor je kleppen :D


Echt één van de tegenhangers van heat wrap he Rigo :D. Niettemin, ik ben na uw comments ook beginnen denken en heb het gelaten voor wat het was ;).

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012, 19:41
door R200TEG
ik deel gewoon info :D

FYI:
If the manifold is coated internally and externally the heat can not be retained in he manifold and so it is not transferred to the head.

here is the tried and tested (has been shown numerous times on engine dyno's that it will loose power and burn valves) Physics:

(1) If the heat is retained in the manifold then the cylinder head will run at a higher temp than designed unless cooling is adapted.
(2) valves cool themselves by heat transfer through the valve seats. The wider the seat the more cooling.
(3) Exhaust valves will run much hotter and can't loose this heat if the seat width is standard.
(4) Hotter valves burn out sooner.
(5) Hotter valves transfer more heat to combustion chamber - loosing Power.
(6) The intake valves run hotter due to increased cylinder head temps.
(7) Inlet charge passes by the inlet valves and this heat is transferred to the charge making it less dense and loosing power.
(8) Running wider valve seats to assist cooling reduces airflow and hence loses power.

Peter Burgess (well known for cylinder head Porting & author) and more famously Vizzard have proved that wrapping/coating exhausts without a full re-disign of the cylinder head always looses power; this has been done with numerous dyno tests.

caveat - it can gain power on an engine designed to be used with it as it does have advantages when designed into the overall package from the start.

Turbo's charged engines are also different.


op een doorsnee motor zal het wel niet veel kwaad kunnen neem ik aan :) is misschien pas belangrijk bij gebouwde blokken :)

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012, 23:19
door Vaelen
Mmmmm zeer interessant! Nu gaat het mij vooral over de onderlaagndiz ze op het spruistuk zette, tegen het roesten. Ieman ddit al voorgehad of is dit overdreven? De rede voorwat ik het zekr doe is de temp onder de kap, als ik na een rit voel aan de alu buis van gasklep na airbox dan is die enorm warm... Grtzzz t

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012, 12:24
door Nasty
Vaelen schreef:Mmmmm zeer interessant! Nu gaat het mij vooral over de onderlaagndiz ze op het spruistuk zette, tegen het roesten. Ieman ddit al voorgehad of is dit overdreven? De rede voorwat ik het zekr doe is de temp onder de kap, als ik na een rit voel aan de alu buis van gasklep na airbox dan is die enorm warm... Grtzzz t


ik had indertijd die buis vervangen door eentje van PVC, wordt zo warm niet 8-)

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012, 09:23
door krissedc2
heatwrappen is show 8-) ....kunt nog beter uwen inlaat heatwrappen zodat de warmte er niet aan kan dan, lijkt me logischer dan da ge ervoor zorgt dat de warmte ni wegkan via de collector en heel uwe cullasse opwarmt... :dom:

en de verbinding gasklep-filter wordt warm doorda ge stilstaat :goed: eens ge rijd waait er wel frisse wind door de engine bay. radiator gaat ook nooit aanslagen als ge rijd tenzij in de woestijn mss.die zal alleen ma aanslagen als ge in de fille staat ofzo, of veel rooie lichte hebt en er ne VAG naast u staat :D

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2012, 21:45
door HondaNickx
Just sharing info :)
Genomen van Zircotec heat mangement ( Coaten met echte keramiek oa de meeste f1 spruitstukken en carbon stukken)

Q40. Will the coating cause higher temperatures in my cylinder head? - No. Almost all of the heat that passes into the exhaust manifold is being carried away from the cylinder head by the hot exhaust gas. It is this hot gas that heats the exhaust manifold and exhaust system. Coating the manifold simply reduces the amount of heat escaping from the manifold and exhaust system, so more heat stays in the exhaust gas and this heat is transferred further along the exhaust system (so even further away from the cylinder head).

Q32. Will your ceramic exhaust coating improve performance

Engine performance is improved in a number of ways:

By reducing engine bay temperatures our coating can help reduce intake air temperature. A drop in intake air temperature of just 30 o C can deliver a 6% increase in power (or increase engine efficiency leading to less fuel usage), and our coating has in fact been demonstrated to reduce underbonnet temperatures by up to 50 o C (122 o F).

By keeping the exhaust gases hot they flow more easily through the exhaust and this aids cylinder scavenging. This benefits all engine types, though the effect is potentially most pronounced for 2-stroke engines.

Keeping heat in the exhaust gas allows turbochargers to spool up more quickly making turbocharged engines more responsive.

Q30. Do I need to coat the inside of my manifold to prevent corrosion? - No.... since the exhaust gases within your manifold are strongly reducing (the opposite of oxidising) and this will protect the inside of your manifold from corrosion. Furthermore, no water condenses in this region due to the heat that is inevitably present in the exhaust gases. Internal corrosion does occur further down the exhaust (e.g. in silencer boxes) especially if the engine is run and stopped before these parts of the exhaust get hot, since under these conditions it is possible to have quite large quantities of water condensing from the exhaust gases and remaining in the silencer boxes, etc. This together with air entering from the open tail pipe leads to perfect conditions for internal corrosion, this being the primary reason for failed silencer boxes on cars that do low mileage but short journeys.

Q34. How does your ceramic coating compare with exhaust wrap - this has been independently examined for a major car magazine (read more). The findings show the performance to be similar when the exhaust wrap is new, though the wrap quickly deteriorates with use, both in terms of performance and appearance, and needs to be replaced on a regular basis. By comparison, the performance of our coating is unchanged and will continue to look good for a long time. Our coating is in effect a "fit and forget" solution.

Q37. I have been told that I should not use exhaust wrap with my stainless steel manifold because it might corrode or even crack. Is this also true for your coating? - Here at Zircotec we have coated a significant number of stainless steel manifolds and exhaust parts without experiencing any problem. Our technical specialists confirm that stainless steel can corrode (very) quickly under certain conditions, though Zircotec's coatings serve to protect against this type of corrosion and cracking. Unprotected stainless steel can suffer very rapid intergranular corrosion in poorly controlled welds or where the material of construction is poor quality. There is also a little known phenomena called chloride stress corrosion cracking by which highly stressed parts, including those made of stainless steel (such as stainless steel exhaust manifolds) can undergo extremely rapid attack by chloride. This effect can be so pronounced that the stainless steel parts will appear to have just rotted away. The worry here is that the materials used in exhaust wrap can often contain chlorides, and these can be released when the exhaust wrap gets hot. Furthermore, many chemical cleaners and road contaminants that might get trapped in exhaust wrap do also contain chloride materials. In view of this, our technical specialists advise that exhaust wrap should not be used on stainless steel manifolds or exhaust systems.

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2012, 23:20
door R200TEG
Conclusie :
Coating is goed
Wrappen is slecht

:D

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2012, 00:41
door integradical
maar ik lees ook van de binnenkant coaten,,vind ik zowiezo een slecht idee :)

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2012, 12:13
door dom
binnenkant coaten zou ik zeker ni durven.
Coaten zal wel beter zijn, maar wrappen kan naar mijn ondervinding ook geen kwaad tenzij ge nen enormen turbo hebt (dan kunde daar beter zo een hitteschild voor kopen).

de luchtinlaat, zou die ni warm worden omdat die stromende lucht wrijving geeft?

Re: Spruitstuk coaten voor Heating wrap ?

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2012, 21:09
door HondaNickx
Binnenkant coaten is vrijwel onmogelijk en ook niet nodig zoals hierboven omschreven werdt.
De zwarte "aanslag" in een uitlaat beschermt de uitlaat vanbinnen al.
Zircotec coat ook inlaatspruitstukken wat ervoor zorgt dat die minder warmte opneemt.
Een 4-1 honda spruitstuk laten coaten bij zircotec is megaduur.
± €500 euro voor het coaten +21%vat + verzendkosten om het terug te sturen.
Zal ongv. Op €700 totaal uitkomen.

Voordelen zijn
- uitlaat straalt minder warmte af ( -33%)
- 3 jaar garantie op de coating
- motorruimte temp. Wordt minder
- uitlaat wordt effecienter

Nadeel is het prijskaartje.