Pagina 5 van 6

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010, 10:01
door vti-specr
Wat DC69 zegt over de energie op hoge snelheid, klopt als een bus, remafstand is wel langer bij zwaardere wielen.

In de eerste versnellingen ist aan de lichte wielen.

Ze hebben alletwee voor en nadelen.

Velgen moete kiezen volgens den otto, het vermogen, en het het gebruik ervan.

Ieder zijn goesting zeker?

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010, 19:38
door Sinister
Inderdaad iedereen zijn gedacht ja, close topic maar :goed:

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: do 03 jun 2010, 14:21
door jeremiah
:idea: Kheb mij gewoon een lichtgewicht vriendin aangeschaft... :mrgreen: 8-) Kwestie van de nodige kilo's te besparen (en is ook beterkoop in verbruik, kmoet bijna geen eten meer in huis halen ;) ) :lol:

Afbeelding

Kmoet toch zeggen dat de auto nu heel wat sneller optrekt... zeker in vergelijking met mijn vorige vriendin... (foto van haar en haar zuster) :P De auto was wél schoner verlaagd als zij der bij in zat... :lol:

Afbeelding

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: do 03 jun 2010, 14:24
door jeremiah
Kheb ook nog wa lichte (en kleine) banden gevonden voor onder de Civic. :D Kzal jullie de resultaten meedelen van het verschil in acceleratie ;)

Afbeelding

Banden komen origineel vanonder dees snelheidsmachien :lol:
Afbeelding

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: do 03 jun 2010, 18:47
door Sinister
Baha strijk man :D

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: di 20 jul 2010, 23:12
door CyberVic
Als ingenieur wou ik dat toch eens allemaal wetenschappelijk narekenen voor mijn eigen wagen (EM2 AT), en na enig telwerk kom ik tot zeer concrete cijfers die er niet ver naast kunnen zijn. Details bijgevoegd voor de grootst en kleinst toegelaten band/velg combinatie (en nominaal=OEM=195/60R15).

Mijn conclusie wat betreft optrekken en topsnelheid:
- er is maar een kleine invloed (minder dan 0.2s verschil van 0..100km/u, topsnelheid minder dan 2km/u verschil)
- op 't dashboard lijkt het verschil groter


==========================================================
Configuration summary:
Tire 225/55R14
Rim 6.0 x 14

Derived characteristics:
m_rim = 5.5 kg
i_rim = 0.147 m2kg
m_tire = 10.3 kg
i_tire = 0.785 m2kg
tire_diameter = 603 mm, nominal deviation -1.9 %
eqv non-rotating mass for all rotational inertia = 41.0 kg
total mass = 1263 kg
WHEEL2ENGINEFIXEDRATIO = 4.525
FRICTION = 0.032131
vmax(gear1) = 63 km/h
vmax(gear2) = 116 km/h
vmax(gear3) = 175 km/h
vmax(gear4) = 254 km/h

t(s) dashb v(km/h) a(m/s2) torque(Nm) rpm bhp whp
10.60 100 98 1.789 797 5737 120.2 97.3
10.91 102 100 1.760 790 5854 121.5 98.4
122.77 200 196 0.008 375 5247 112.8 91.3

==========================================================
Configuration summary:
Tire 195/60R15
Rim 6.0 x 15

Derived characteristics:
m_rim = 6.0 kg
i_rim = 0.182 m2kg
m_tire = 9.6 kg
i_tire = 0.758 m2kg
tire_diameter = 615 mm, nominal deviation 0.0 %
eqv non-rotating mass for all rotational inertia = 39.8 kg
total mass = 1262 kg
WHEEL2ENGINEFIXEDRATIO = 4.525
FRICTION = 0.032131
vmax(gear1) = 64 km/h
vmax(gear2) = 119 km/h
vmax(gear3) = 179 km/h
vmax(gear4) = 259 km/h

t(s) dashb v(km/h) a(m/s2) torque(Nm) rpm bhp whp
11.06 100 100 1.739 796 5755 120.4 97.5
145.48 195 195 0.003 377 5125 110.9 89.8

==========================================================
Configuration summary:
Tire 205/40R18
Rim 7.5 x 18

Derived characteristics:
m_rim = 8.5 kg
i_rim = 0.384 m2kg
m_tire = 8.7 kg
i_tire = 0.753 m2kg
tire_diameter = 621 mm, nominal deviation 1.0 %
eqv non-rotating mass for all rotational inertia = 47.1 kg
total mass = 1269 kg
WHEEL2ENGINEFIXEDRATIO = 4.525
FRICTION = 0.032131
vmax(gear1) = 65 km/h
vmax(gear2) = 120 km/h
vmax(gear3) = 180 km/h
vmax(gear4) = 261 km/h

t(s) dashb v(km/h) a(m/s2) torque(Nm) rpm bhp whp
11.10 99 100 1.722 803 5649 119.2 96.5
11.27 100 101 1.708 799 5706 119.8 97.0
131.05 192 194 0.006 379 5052 109.7 88.8

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: ma 26 jul 2010, 10:47
door FlushApproved
ok. das dan weer duidelijk



















:zot: :mrgreen:

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2010, 07:51
door Duf
CyberVic schreef:Als ingenieur wou ik dat toch eens allemaal wetenschappelijk narekenen voor mijn eigen wagen (EM2 AT), en na enig telwerk kom ik tot zeer concrete cijfers die er niet ver naast kunnen zijn. Details bijgevoegd voor de grootst en kleinst toegelaten band/velg combinatie (en nominaal=OEM=195/60R15).

*knip*


en nu nog even rekenen met een 215/35R18 :mrgreen:

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: vr 21 jan 2011, 18:56
door XortioN
Sinister schreef:Da zijn gewoon beweringen, geen wetenschappelijke bewijzen, zoals ik al zei een auto trekt een hele wagen en niet alleen de wielen. Als ik da wiel moet duwen weegt mijn lichaam geen 1000 kg en is het normaal da ik da ni kan duwen. Ma gij vergelijkt ook verkeerd. Een wiel van 5 ton of 5 gr ja lol. Een wiel van 8 kg of 15 kg da is wel 1000x minder he ;) Vooral die laatste zin in uw bewering da slaagt op nix zonder bewijs ervan.


Dus stel nu gij weegt 80kg en ik doe u schoenen dragen van 2kg of schoenen van 5kg (zo van die oude retro bufallo's)... gaat ge het voelen denkt ge als ge moet sprinten? :)

Ikzelf heb een 1400cc naft peugeot gehad met 13" standaard, ben daarna overgegaan naar 16" velgen met banden zo gekozen dat diameter hetzelfde bleef.
Grootste verschil was dat ze rond de 3-4kg per velg zwaarder waren. Ik zweer het u die peugeot trok rond de 3-4sec trager naar 100km/u (oké het was nen fransen auto die gekend staat als van de tragere te zijn ... maar dat bewijst voor mij genoeg). Op een auto die er 16sec over doet een verschil van 3-4sec zou op een auto die er 9sec over doet een sec of 1-2 betekenen, wat van 9sec al rap 10 of 11sec maakt ... groot verschil persoonlijk :)

De velgen die ik ga uitkiezen voor mijn prelude moeten minder wegen dan mijn standaard velgen, anders komen ze er niet op. :-)

(sorry voor de reply op de oude comment, moest er gewoon iets op reageren om mijn ervaring hieromtrent te delen) :p

*edit*

ter info: ik spreek over gewicht van de velg, dus NIET over diameter verschil .. daar spreek ik mij niet over uit :)

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011, 21:02
door Sinister
Stel ik weeg 80 kg of 120 met een dikke pens, denk dat da wel pakken meer verschil gaat maken in het sprinten dan 3 kg zwaardere schoenen ze als ge snapt wak bedoel.

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2011, 19:16
door XortioN
Tenzij gij in het rond draait met de snelheid van uw wielen, snap ik niet wat ge bedoelt neen :) :lol:

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: do 02 jun 2011, 22:55
door login257
gezien je omtrek zoveel mogelijk gelijk moet blijven is deze discussie nutteloos.
of je nu 16" steekt met een hoog profiel band of 18" met een laag profiel band, zolang je omtrek gelijk blijft maakt dat geen verschil in acceleratie.

weet je wat wel verschil maakt?
als je een kleiner wiel steekt zit je sneller aan 100 km/h op de teller.
nadruk op "op de teller" want die telt het aantal toeren van de uitgaande as en zet die om in een getoonde snelheid.
kleiner wiel = meer toeren voor dezelfde snelheid = snellere AANDUIDING van 100km/h.
je rijdt dan in feite nog maar 80 of zo maar je kan altijd in de illusie leven nietwaar :-)

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2011, 14:24
door Sinister
Klopt inderdaad als een bus :goed:

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2013, 10:11
door Sinister

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2013, 11:11
door jonas (R-garage)
het is daarom dat men op nen kortere bak grote wielen steekt om nog meters te kunnen maken .