Als bij 15" en 17" de wielen dezelfde omtrek hebben, en verder zijn die auto's identiek (gear ratio's enzo), dan liggen de snelheden bij bepaalde toerentallen bij mijn weten nog altijd gelijk, ja.
Verder: kijk wat DC69 gezegd heeft: Snellere start met 17", sneller accelereren met 15" (meer en lager gewicht in het midden van het wiel), maar dan weer een voordeel in 4de en 5de vitesse. Misschien daarmee iets hogere topsnelheid met 17"? Da weet ik niet..
Kheb trouwens vorig jaar zelf eens een testje gedaan, fwiw.. Mijn 17" wielen zijn 3kg zwaarder dan mijn 15" wielen. Kheb met beide een 40 tot 80 run gedaan in 2de vitesse, waarbij de rest van de auto identiek was. Enkel weerstomstandigheden anders, maar nie extreem (2° verschil). Niet met g-tech gemeten, maar gemiddelde gepakt van veel chronometer metingen obv opgenomen filmpke..
15": 4,1sec ; 17" 3,95. Hard verschoten, want was toen aant zien naar lichtgewicht 15 of 17" velgen. Zoektocht dan maar afgeblazen
Ma kijk, das mijn ervaring, anderen ervaren het anders, dusja.. Ik dacht op gevoel ook dat 17" slomer was, toch niet dus.