Pagina 4 van 6

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010, 15:20
door Sinister
Heeft ni veel nut want die met zijn NSX heeft het ook gedaan, denk da het op ne B18 of 16 ni veel verschil gaat maken ook ni. Nuja alsek is veel wielen had zou ik het wel is doen ja.

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010, 15:41
door Jdm_Whore
Sinister schreef:Heeft ni veel nut want die met zijn NSX heeft het ook gedaan, denk da het op ne B18 of 16 ni veel verschil gaat maken ook ni. Nuja alsek is veel wielen had zou ik het wel is doen ja.



Op een nsx (of any other auto met meer vermogen/cilinderinhoud/koppel) gaat het inderdaad minder snel echt voelbaar zijn in de auto..

Probeer het met een d14/15/16, dan gaat het verschil nog het meest duidelijk merkbaar zijn volgens mij..

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010, 16:14
door Sinister
Daar gaat een 40 kg wegsmijten uit uw koffer een pak duidelijker zijn volgens mij ;-)

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010, 17:33
door Pink Danny
Mod 2 ook present , en 3 zal wel volgen straks . Ge weze gewaarschuwd...
Hier gaan we strenger optreden dan op't oude forum hé , wees eens volwassen kids . Scheldwoorden ben ik ook wa allergisch voor op een forum waarop we vrienden horen te zijn... :|

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010, 19:31
door DC69
17" zal vanaf de lijn even sneller weg zijn en harder optrekken in 4-5.
Laagprofielband heeft ten 1ste veel minder last van vervorming.
2de punt is zelfde als het concept van een lichter vliegwiel.
In de latere versnellingen tegen hogere snelheden zal het meer energie kunnen opslaan en sneller afgeven,
waar de 15" zeker verliest door het moment van de vervorming en trillingen als je op je gas drukt.

15" met dezelfde omtrek zal vanaf de lijn iets trager vertrekken door het momentum van vervorming van de band die tegenwerkt, maar door zijn gewichtsvoordeel sneller optrekken in de 1ste versnellingen.
Zodra hij vertrokken is zal hij even sneller zijn dan de 17" door het feit dat band minder weegt dan velg.
Maar zodra hij zijn voordeel verliest van energie opslaan en afgeven zal hij het moeten afleggen tegenover de 17".
Hij zal wel sneller remmen doordat hij ook vervormt zodra al het gewicht van de auto erop steunt.

Verschil in handelbaarheid is verwaarloosbaar, het is meer dat hij handelbaarder lijkt doordat de 15" band trager zijn grenzen aankondigt.
17" zal gewoon tot op zijn grens gaan zonder een kick te geven, en je dan ineens een veeg geven dat je aan het corrigeren kan slaan.

I rest my case.. Want zo simpel is het toch?

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010, 19:47
door Dj3scoupe
ik denk dat er hier ook veel het verschil tussen hun 2 oren feller merken als in realiteit.
het feit dat je aan uw stuur een heeel ander gevoel krijgt van 15 inch tov 17
gaat u al anders doen denken. Het gevoel aan uw stuur is een heel belangrijk psychologisch effect.
Ik heb ook al eens gelezen dat autofabrikanten daar toch mee bezig zijn om dat gevoel realistisch te houden.
want in prinicipe kunnen ze het sturen zo licht maken dat het gevoel verloren gaat.
Ik denk dat dit ook veel bijdraagt tot bepaalde commentaren hier.
Ik verwissel zomer en winter tussen 15 en 17 en ik merk ten eerste al niks aant verbruik.
Ik zeg niet dat er geen verschil is maar of het écht zo goed merkbaar is en zo makkelijk te verkondigen daar twijfel ik toch aan. en degene die zo goed merkt dat zijn auto 0.2sec sneller is geworden moet toch nogal ne straffe péé zijn ;)

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010, 21:08
door Sinister
Amen i rest my case :)

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010, 22:29
door little viper
Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van té brede banden...
Meer spoorvorming :roll: en bij heel brede banden heb je ook remverlies...

Te smalle banden laten je wagen natuurlijk spinnen en sneller uitbreken.

Bij de FN2 rijd ik met de 225/40 18'.

De ... /35 19' hebben op zich niet meer last van spoorvorming,
maar de Type R met 19 'ers heeft een langere remafstand

Zoals sommigen al aanhaalden:
een goed compromis vinden is essentieel.

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010, 23:50
door vti angel
DC69 schreef:17" zal vanaf de lijn even sneller weg zijn en harder optrekken in 4-5.
Laagprofielband heeft ten 1ste veel minder last van vervorming.
2de punt is zelfde als het concept van een lichter vliegwiel.
In de latere versnellingen tegen hogere snelheden zal het meer energie kunnen opslaan en sneller afgeven,
waar de 15" zeker verliest door het moment van de vervorming en trillingen als je op je gas drukt.

15" met dezelfde omtrek zal vanaf de lijn iets trager vertrekken door het momentum van vervorming van de band die tegenwerkt, maar door zijn gewichtsvoordeel sneller optrekken in de 1ste versnellingen.
Zodra hij vertrokken is zal hij even sneller zijn dan de 17" door het feit dat band minder weegt dan velg.
Maar zodra hij zijn voordeel verliest van energie opslaan en afgeven zal hij het moeten afleggen tegenover de 17".
Hij zal wel sneller remmen doordat hij ook vervormt zodra al het gewicht van de auto erop steunt.

Verschil in handelbaarheid is verwaarloosbaar, het is meer dat hij handelbaarder lijkt doordat de 15" band trager zijn grenzen aankondigt.
17" zal gewoon tot op zijn grens gaan zonder een kick te geven, en je dan ineens een veeg geven dat je aan het corrigeren kan slaan.

I rest my case.. Want zo simpel is het toch?

da's nu pas nen uitleg :goed:
hoop dat de rest het nu ook eindelijk begrijpt

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010, 08:39
door vti-specr
Kan het ni laten :)

Maar wat er in de eerste post staat willen ze mee zeggen dat een groter wiel voor verschillende redenen beter is dan een kleiner op een fiets met aangepaste versnellingen zodat de kracht die nodig is om dat wiel (groot of klein) te doen voortbewegen identiek is. Der staan daar goei redenen in den tekst waarom groter beter is. En dat is allemaal juist en logisch!

Larger wheels have less rolling resistance, for several reasons. First, they won't drop (as much) into a smaller hole as a smaller wheel would. Second, They have greater leverage for lifting the wheel over bumps. Third, there is less deformation of the tire at the contact patch on the ground. Fourth, smaller wheels require faster chain speeds, which will have higher frictional losses. Fifth, for similar reasons they will have higher hub friction.

It's also possible that they have more wind resistance due to the higher spinning speeds, although it's more likely that the lower profile is more significant and that they have less wind resistance. Certainly for fully-faired recumbents, smaller wheels allow for a lower body profile.


Topicstarter zegt dat hij een hogere snelheid gaat hebben op het einde van zijn vitesse met 17inch dan iemand met 15inch. Dus ge moet sneller schakelen.
Sorry da klopt toch niet! Zet twee itr s met een S80 bak naast elkaar, den ene met 15inch den andere met 17inch (met banden uiteraard) die gaan even snel rijden op het einde van hun eerste versnelling.

Die eerste post en de beweringen die erbij staan int rood kloppen niet. Niemand ziet dat hier???

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010, 09:18
door Sinister
Nu zegde zelf da ze dan even hard optrekken :)

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010, 09:33
door Joa
Als bij 15" en 17" de wielen dezelfde omtrek hebben, en verder zijn die auto's identiek (gear ratio's enzo), dan liggen de snelheden bij bepaalde toerentallen bij mijn weten nog altijd gelijk, ja.
Verder: kijk wat DC69 gezegd heeft: Snellere start met 17", sneller accelereren met 15" (meer en lager gewicht in het midden van het wiel), maar dan weer een voordeel in 4de en 5de vitesse. Misschien daarmee iets hogere topsnelheid met 17"? Da weet ik niet..

Kheb trouwens vorig jaar zelf eens een testje gedaan, fwiw.. Mijn 17" wielen zijn 3kg zwaarder dan mijn 15" wielen. Kheb met beide een 40 tot 80 run gedaan in 2de vitesse, waarbij de rest van de auto identiek was. Enkel weerstomstandigheden anders, maar nie extreem (2° verschil). Niet met g-tech gemeten, maar gemiddelde gepakt van veel chronometer metingen obv opgenomen filmpke..
15": 4,1sec ; 17" 3,95. Hard verschoten, want was toen aant zien naar lichtgewicht 15 of 17" velgen. Zoektocht dan maar afgeblazen :D
Ma kijk, das mijn ervaring, anderen ervaren het anders, dusja.. Ik dacht op gevoel ook dat 17" slomer was, toch niet dus.

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010, 09:38
door vti-specr
bon, nog eens voor die da ni grondig lezen voor ze posten.

Ik heb een eg6.
Eerst met OEM wielen 15" 5.5 breed. banden 195/55/15
Nu heb ik Spoons 15" 6.5 breed banden 195/55/15

Spoons zijn beter dan oem, duidelijk merkbaar! Is puur een kwestie van gewicht hier!
Da zeg ik al van int begin!

Geen 1 theorie hier die daar iets aan kan veranderen.

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010, 09:40
door vti-specr
Sinister schreef:Nu zegde zelf da ze dan even hard optrekken :)


??? nee, ik zeg dat uwen uitleg in de eerste post ni klopt.

Dat zijn 2 verschillende zaken

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010, 09:49
door Sinister
Heeft ni veel nut meer om er over te discussiëren. Iedereen denkt er maar voor zichzelf het zijne van, wij gaan elkaar toch ni kunnen overtuigen blijkbaar dus.