Smaller wheels faster or not explained (English)

Post hier uw algemene performance vragen.

Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

Berichtdoor vti-specr » za 15 mei 2010, 12:59

Weight you save on wheels makes a lot more difference on the driving experience than the weight you save on the rest of the car; It's moment of inertia. The heavier a wheel is (18lbs vs 10lbs) , the more force is required to get it spinning. Also, the further out the mass is from the rotational center (17" vs 15") , the more force is required to get it moving. So you can see how lighter wheels will make a difference when you accelerate or turn. But the same also applies when you're trying to slow down. The lighter the wheel (rotating mass), the less force is required to bring it to a stop. Now times that effect on all 4 wheels, and we're talking a big difference here. And because it takes less force to spin the wheels, there's also some fuel economy that can be gained with lighter wheels (steelies vs alloys for example).

My previous B5 Audi A4 1.8t for example, I can run 15.5 quarter mile times at the track with OEM 15" alloys. But with my 18" Mille Miglia Spyders on, my 1/4 mile time increased significantly to high 17 seconds. Ask anyone who drag races. That is a huge amount of difference.

Wat wegen je wielen samen met band?

Bereken hier je bandenmaat in vergelijking met de standaard maat. Je diameter is een dikke 20mm meer. Dus minder acceleratie...
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Avatar gebruiker
vti-specr
D14 Poster
 
Berichten: 78
Geregistreerd: wo 21 apr 2010, 19:26
my honda: EG6 & EK4
Advertenties:



  • Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor vti-specr » za 15 mei 2010, 13:01

    Sinister schreef:Dat was toen 205 45 R17 dacht ik. Nu heb ik hetzelfde denk ik op mijn civic, uiteindelijk gaat uw wiel evengroot zijn want een kleinere velg heeft een grotere band dan een grotere velg. Ge moet ook zien dat uw wiel altijd dezelfde diameter blijft hebben, waarom denkt ge da ge voor de keuring niet eender welke band er mag opleggen :). Anders gaat uw snelheidsaanduiding niet meer kloppen, en zo kunde wel is denken da ge sneller optrekt ja.


    Dan zal het wel 205/40/17 geweest zijn.
    Avatar gebruiker
    vti-specr
    D14 Poster
     
    Berichten: 78
    Geregistreerd: wo 21 apr 2010, 19:26
    my honda: EG6 & EK4
    Advertenties:

    Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor Sinister » za 15 mei 2010, 13:03

    Geen idee feitelijk nu, van die integra was 3,5 kg per velg denk ik. Ja idd zal wel 205 40 R17 zijn ja. Nuja gewicht en grootte zijn ook wel 2 verschillende zaken.
    Laatst bijgewerkt door Sinister op za 15 mei 2010, 13:06, in totaal 1 keer bewerkt.
    Matig uw kinderen, denk aan onze snelheid!
    Sinister
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1057
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 08:40
    Advertenties:

    Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor vti-specr » za 15 mei 2010, 13:06

    Sinister schreef:Geen idee feitelijk nu, van die integra was 3,5 kg per velg denk ik.


    Wow da zijn wel heeeel lichte velgen.
    In 17 inch dan nog wel :lol:
    Einde discussie kerel steek nog grotere wielen en ziet hoe snel ge gaat :zot:

    Sinister schreef:Geen idee feitelijk nu, van die integra was 3,5 kg per velg denk ik. Ja idd zal wel 205 40 R17 zijn ja. Nuja gewicht en grootte zijn ook wel 2 verschillende zaken.


    Niet als u diameter band hetzelfde is... :roll:
    Good luck with the big wheels!
    Laatst bijgewerkt door vti-specr op za 15 mei 2010, 13:09, in totaal 1 keer bewerkt.
    Avatar gebruiker
    vti-specr
    D14 Poster
     
    Berichten: 78
    Geregistreerd: wo 21 apr 2010, 19:26
    my honda: EG6 & EK4
    Advertenties:

    Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor Sinister » za 15 mei 2010, 13:08

    Ik zei ook dak geen idee heb lol, wa is uw stock maat en wa hebder nu op zitten dan? Trouwens denkte nu echt da die 5 kg da ge bespaart op een wiel dat da zoveel verschil gaat maken in optrekken terwijl uwe auto 1200 kg weegt laat me ni lachen :zot: Wa gij zegt zou kloppen als em enkel uw wielen moet vooruit trekken :lol:
    Smijt uwe subwoofer deruit, dan zal em ook wel sneller trekken :goed: Terwijl da ook verwaarloosbaar is. Nuja die Amerikaanse tekst da gij schrijft heeft ook wel veel wetenschappelijk onderbouwde bewijzen moet ik zeggen ;)
    Matig uw kinderen, denk aan onze snelheid!
    Sinister
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1057
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 08:40
    Advertenties:

    Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor vti-specr » za 15 mei 2010, 14:00

    Kijk ik ga het nog 1 keer proberen uit te leggen.

    15inch wiel met 195/55/15 wat ik heb steken (standaard maat)
    16inch wiel met 205/45/16
    17inch wiel met 205/40/17

    Deze banden hebben een diameter die praktisch identiek is, dus diameter wiel speelt geen rol.

    15inch wiel met 195/60/15
    16inch wiel met 205/50/16
    17inch wiel met 205/45/17

    Al deze banden hebben een grotere diameter en zijn trager in optrekken maar halen meer top speed in vergelijking met de wielen boven.
    Onderling zijn ze identiek en maakt de diameter van je wiel niet uit, dat het nu 15inch of 17inch is.

    15inch wiel met 195/50/15
    16inch wiel met 205/40/16
    17inch wiel met 205/35/17

    Al deze banden hebben een kleinere diameter waarmee je sneller gaat optrekken maar haal je minder topspeed mee.
    Ook hier. Onderling zijn ze identiek en maakt de diameter van je wiel niet uit, dat het nu 15inch of 17inch is.

    Dus diameter wiel maakt niks uit als de diameter van je band hetzelfde is.
    TENZIJ je wielen lichter wegen en dat is meestal zo met kleinere diameter wielen

    Met een grotere diameter band (wieldiameter maakt 0,0 uit) ga je op een iets hogere snelheid zitten als je gaat doorschakelen maar je gaat er ook meer tijd hebben moeten overdoen.
    Het verschil in snelheid is trouwens miniem. Je werkt beter aan het gewicht van je wielen dan aan je diameter. Dan pas ga je winst boeken. Simpelweg omdat je motor minder kracht moet zetten.
    Je helpt je motor beter presteren door lichter wielen te steken. Het is trouwens de beste manier om gewicht te winnen op een auto.

    Sinister schreef:Ik zei ook dak geen idee heb lol, wa is uw stock maat en wa hebder nu op zitten dan? Trouwens denkte nu echt da die 5 kg da ge bespaart op een wiel dat da zoveel verschil gaat maken in optrekken terwijl uwe auto 1200 kg weegt laat me ni lachen :zot: Wa gij zegt zou kloppen als em enkel uw wielen moet vooruit trekken :lol:
    Smijt uwe subwoofer deruit, dan zal em ook wel sneller trekken :goed: Terwijl da ook verwaarloosbaar is. Nuja die Amerikaanse tekst da gij schrijft heeft ook wel veel wetenschappelijk onderbouwde bewijzen moet ik zeggen ;)


    Het is ook duidelijk dat ge nog nooit met lichte wielen hebt gereden, ge zou verschieten van het verschil. :lol:
    Ik win 3,3kg per wiel en het is heeeeel goed te merken. Waarom worden lichte wielen anders gemaakt????

    Ik denk dat trouwens niet , ik weet dat dat verschil maakt.
    Avatar gebruiker
    vti-specr
    D14 Poster
     
    Berichten: 78
    Geregistreerd: wo 21 apr 2010, 19:26
    my honda: EG6 & EK4
    Advertenties:

    Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor vti-specr » za 15 mei 2010, 14:13

    Many drivers are more concerned about the appearance of the wheels than their construction and weight, which is the wrong way to choose wheels. Basically, the smartest way to buy wheels is to know that weight should be as light as possible, fitment needs to be perfect, and construction needs to be good. Buying the wrong wheels can cost you a fortune in the long run.

    Everyone knows that weight matters when it comes to any car parts. The unsprung weight has to be govern by the dampers through an up down motion. The rotational inertia is another factor that will make lighter wheels better. Driving a front-wheel car with heavy wheels will have a very noticeable negative difference than having stock wheels and tires.

    What you need to know is that a 1 lb heavier tire will effectively add 8 lbs to the car because there are 4 tires and that adding a pound to the wheels will effectively add around 6 lbs to the car. Having heavy wheels is like the same as having an extra flywheel on each corner.
    Avatar gebruiker
    vti-specr
    D14 Poster
     
    Berichten: 78
    Geregistreerd: wo 21 apr 2010, 19:26
    my honda: EG6 & EK4
    Advertenties:

    Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor ep3bp » za 15 mei 2010, 14:21

    Sinister schreef:Ik zei ook dak geen idee heb lol, wa is uw stock maat en wa hebder nu op zitten dan? Trouwens denkte nu echt da die 5 kg da ge bespaart op een wiel dat da zoveel verschil gaat maken in optrekken terwijl uwe auto 1200 kg weegt laat me ni lachen :zot: Wa gij zegt zou kloppen als em enkel uw wielen moet vooruit trekken :lol:
    Smijt uwe subwoofer deruit, dan zal em ook wel sneller trekken :goed: Terwijl da ook verwaarloosbaar is. Nuja die Amerikaanse tekst da gij schrijft heeft ook wel veel wetenschappelijk onderbouwde bewijzen moet ik zeggen ;)

    ik denk niet dat gerben met een subwoofer rondrijdt :lol:
    ep3bp
    H23 Poster
     
    Berichten: 796
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 22:22
    Woonplaats: voorde-ninove
    my honda: ep3
    Advertenties:

    Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor vti-specr » za 15 mei 2010, 14:24

    Ook geen headunit of antenne.
    Avatar gebruiker
    vti-specr
    D14 Poster
     
    Berichten: 78
    Geregistreerd: wo 21 apr 2010, 19:26
    my honda: EG6 & EK4
    Advertenties:

    Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor Sinister » za 15 mei 2010, 15:13

    Nuja hans itr reed met stock itr en die reed er ook vanalle mannen af lmao, ik blijf er bij, uw motor trekt niet uw wielen voort maar uw hele wagen dus of uw wielen nu 13 kg wegen of 8 kg da ga ni veel verschil maken. 1200 kg of 1180 kg, ge zult wel sneller zijn maar da is verwaarloosbaar. Pas als ge veel gewicht ga veranderen gelijk de meesten met 50 kg, dan ga het pas effect hebben. Waarom ze die wielen maken btw? Om te verkopen en omda ze mensen zoals u graag wijsmaken da het enorm verschil is.
    Nu ja het is weer duidelijk da manne die hier totaal geen verstand hebben van mechanica of de wetten van de fysica het hier allemaal is gaan beter weten he :roll:
    De formules staan er, da ge der geen klote van verstaat daar kan ik nix aan doen.
    Matig uw kinderen, denk aan onze snelheid!
    Sinister
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1057
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 08:40
    Advertenties:

    Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor HondaNickx » za 15 mei 2010, 16:01

    Onafgeveerd gewicht besparen heeft veel meer effect als geveerd gewicht besparen ma da wist gij al zeker ? :lol:
    In de eerste plaats helpt een lichter onafgeveerd gewicht in de handeling van de auto en in de 2e plaats helpt dit ook met acceleren.
    Daarom worden er ook aluminium draagarmen ,camber kits enz gemaakt ...

    Sprung Weight

    Sprung weight is the weight supported by the springs. For example: the vehicle's body, frame, motor, transmission, interior, fuel, and passengers would be sprung weight. A simple concept to grasp. Basically, the sprung weight of the car is the car's mass as seen to the suspension components
    .


    Unsprung Weight

    This is one of the most critical factors affecting a vehicle's road holding ability. Unsprung weight is that portion of a vehicle that is not supported by the suspension (i.e. wheels, tires and brakes) and therefore is the most susceptible to road shock and cornering forces. By reducing unsprung weight, alloy wheels provide more precise steering input and improved "turning in" characteristics. So what. SO WHAT!? This is a key concept that many people overlook. We have been telling you for a long time now to get light weight wheels and tires. Here's how it all comes together.

    Every time you hit a bump, the wheel assembly is accelerated upwards, decelerates to a stop, then accelerates downward till it reaches equilibrium. If the wheel can’t accelerate fast enough, shock is transmitted to the body, which may upset the balance of the car. A s an example think of small, sharp edged speed bumps versus those gigantic, but wide, monsters in some lots. The sharp edged ones are much more annoying to traverse, aren’t they? That’s because they require the suspension to accelerate more rapidly. Now imagine going over some stutter bumps in a corner. You’ll have a very rapid series of accelerations and decelerations. If the wheel is lighter, it will accelerate upwards and downwards faster (a=F/m). This means it will follow the road better and, even more importantly, it will allow the suspension to work better. The shock and spring will have to control less unsprung weight/mass, which means they can stop and start the motion of the assembly easier and at a rapid pace.

    Why Reduce Unspring Weight?

    Reducing unsprung weight minimizes the load placed on controlling the motion of the wheels and tires. This means that suspension springs and shock absorbers will have a greater reserve capacity to control body motion -- just as they were intended to! The result is better handling, which we, as tuners, are all after.


    The use of light-weight alloys in wheels reduces rotational mass. This means that less energy will be required to accelerate the wheel. Given that each pound of rotational mass lost provides an equivalent performance gain as a 10 pound reduction in vehicle weight, the benefits of light alloy wheels on vehicle performance cannot be overlooked.
    For example:
    A reduction in the weight of the rim/tire assembly of 5lbs x 4 (all around the car) is equivalent to a 200lb weight reduction in vehicle weight (thats worth 0.200 in the 1/4 mile)


    En hier staat de volledige uitleg
    http://hondaswap.com/general-tech-articles/unsprung-weight-part-2-a-29058/
    http://hondaswap.com/general-tech-articles/unsprung-weight-part-1-a-29057/
    Laatst bijgewerkt door HondaNickx op za 15 mei 2010, 16:13, in totaal 1 keer bewerkt.
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

    Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor Sinister » za 15 mei 2010, 16:12

    Da zijn gewoon beweringen, geen wetenschappelijke bewijzen, zoals ik al zei een auto trekt een hele wagen en niet alleen de wielen. Als ik da wiel moet duwen weegt mijn lichaam geen 1000 kg en is het normaal da ik da ni kan duwen. Ma gij vergelijkt ook verkeerd. Een wiel van 5 ton of 5 gr ja lol. Een wiel van 8 kg of 15 kg da is wel 1000x minder he ;) Vooral die laatste zin in uw bewering da slaagt op nix zonder bewijs ervan.
    Matig uw kinderen, denk aan onze snelheid!
    Sinister
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1057
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 08:40
    Advertenties:

    Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor HondaNickx » za 15 mei 2010, 16:19

    Lezen is ook een vak precies ... :lol:



    Rotational Inertia (or Momentum)

    Rotational inertia is a concept a bit more difficult to deal with than unsprung weight. Inertia can be thought of as why a car wants to keep rolling once moving, or remain in place once stopped (unless you forget to set the parking brake on that hill). I believe the terms momentum and inertia are interchangeable. The term “flywheel effect” also refers to these concepts. In a car, there are a number of rotating masses which require energy to accelerate. Up front, ignoring the internal engine components like the crankshaft, we have to worry about the flywheel, clutch assembly, gears, axles, brake rotors and wheel/tire. Out back its a little simpler (for FWD) with just the brakes and wheel/tire contributing most of the mass.

    The more mass an object has, the more energy it takes to accelerate it. To accelerate a rolling object such as a wheel, you must both accelerate its mass plus overcome its rotational inertia. As for braking, you must overcome its rotational inertia plus decelerate its mass. By reducing the weight of the vehicle's rotational mass, lightweight wheels provide more responsive acceleration and braking.

    Before continuing with our informal analysis here, I want to point out something very important about rotational inertia. We’ve all seen the ice skating move where the skater starts spinning. She pulls her arms in and speeds up, then extends them again and slows down. Why is this? Well, the further a mass is from the center of rotation, the faster it must travel for a given angular speed (how many degrees of an arc it traverses per time unit). The faster anything moves, the more energy it has, so when the arms are pulled in, conservation of energy says that the rotation rate must increase due to equal energy being applied to the same mass over a smaller diameter. Applying this to wheels and tires, which have most of their mass spread as far as possible from the rotation center, I think you’ll agree that it naturally takes more energy to accelerate them. Example: Take a two identical masses, but one is a solid disk of diameter D, the other is a ring of diameter 2D. The ring will require more force to accelerate it (in a rotational manner). Therefore a heavier rim with a smaller diameter could have less rotational mass than a lighter rim of a larger size, and accelerate faster with the same force applied.

    The effect of rotating mass can be calculated using Moment of Inertia (MOI). MoI is related to not only the mass of the rotating object, but the distribution of that mass around the rotational center. The further from the center, the higher the MoI. The higher the MoI, the more torque required to accelerate the object. The higher the acceleration, the higher the torque required.


    Wetenschappelijk en met een beetje logisch verstand zou ge da normaal moeten verstaan.En als ge het nie Wilt verstaan dan ligt het probleem bij u.
    HondaNickx
    H23 Poster
     
    Berichten: 783
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
    my honda: Civic EJ9
    Advertenties:

    Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor frits » za 15 mei 2010, 17:52

    wie gaat er hier ne keer een paar zakke cement aan zijn wiele hange :p

    een vliegwiel draaie ze toch ook af voor minder gewicht te hebbe, waardoor ge sneller kunt optrekke.
    is dit nie hetzelfde princiepe?

    grtz
    The time you enjoy wasting is not wasted time
    Growing old is mandatory, growing wise is optional

    Afbeelding
    Avatar gebruiker
    frits
    D16 Poster
     
    Berichten: 156
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 19:46
    Woonplaats: Korspel beverlo
    my honda: Accord euro r 2001
    Advertenties:

    Re: Smaller wheels faster or not explained (English)

    Berichtdoor Moonrock240 » za 15 mei 2010, 21:06

    HondaNickx heeft gelijk met de uitleg die hij aanhaalt. 4 Velgen die 2 kilo lichter zijn dan stock velgen = 8kg

    Maar dat geeft een veel beter/groter effect dan gewoon 8kg op eeder welke plaats uit de auto te strippen.

    Onafgeveerd gewicht heeft een veel goter effect op gebied van handling, accelleratie, remmen,...

    Ik ben vorig jaar in Japan op bezoek geweest bij 'Rays' (velgenfabrikant) en ze maken oa formule 1 velgen. Ik heb daar toen zo'n exemplaar vast gehad en dat is lachwekkend hoe licht dat is. Daar legde men ook de nadruk op welk effect een lichter wiel heeft. Hun race velgen zijn trouwens uit magnesium en dat is pas licht.

    Elke andere uitleg is gewoon te kort door de bocht...
    Moonrock240
    Dax rookie
     
    Berichten: 8
    Geregistreerd: za 15 mei 2010, 20:52
    my honda: S2000
    Advertenties:

    VorigeVolgende

    Keer terug naar Algemeen

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten