Olie vragen ?! De antwoorden!

Post hier uw algemene performance vragen.

Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

Berichtdoor R200TEG » wo 30 mei 2012, 18:18

integradical schreef:ik moet wel 10w60 gebruiken,en oliekoeler steken,op de baan of op circuit(zonder oliekoeler) dikwijls 140-150 aangetikt en echt snel gekoeld kreeg ik dat niet ,tijdje op 5w30 gereden gehad(begin toen de blok stak) en dat zoop die letterlijk,1l op 500 km,nu is het gedaald naar halve op 5000 (als hem tegoei is afgesteld dan)

ook eventjes vermelden tot mijn blok uit een japanse circuitbak komt :)


dan is 10W60 wel aan te raden ja :D
Afbeelding
Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
ホンダインテグラタイプR
Avatar gebruiker
R200TEG
HCB Veteraan
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
Woonplaats: Wetteren
my honda: Integra DC2///E92
Advertenties:



  • Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor kristo » wo 30 mei 2012, 18:30

    Mocht iedereen voor zijn daily eens in zijn boekje kijken welke viscositeit Honda aanbeveelt en 'gewoon' deze gebruiken van een A-merk ipv te dure en te dunne olie in hun motor te kappen omdat ze denken dat nieuwer, duurder en dunner beter is of omdat Porsche en de Ms die gebruiken ...

    krissedc2 schreef:B18 is een redelijk fijn afgewerkte motor volgens spoon waar weinig aan te verbeteren is dus dikke olie is een killer voor deze :o
    ik rijd 10w40 momenteel op aanraden van garage :doh: maar ik had toch liever de op estergebaseerde fuchs 5w40

    Heeft mr. Spoon gezegd dat 10W40 te dik is voor een B18?

    R200TEG schreef:ik denk dat de meesten hier vooral straatgebruikers zijn met occasioneel circuitgebruik,5W30 en 5W40 is ideaal dan (perfecte viscositeit op 100°C voor de meeste Hondamotors).

    Ook voor 'oude' motoren als de Bs en Ds? Hoe kom je tot dat besluit? Bronnen?

    R200TEG schreef:wel op letten dat het een volsyntheet is, want de meeste 10W40's zijn half syntheten volgens mij.
    akhoewel een halfsyntheet ook niet slecht is, zeker als je hem regelmatig ververst

    Een half-syntheet is niet beter of slechter dan een vol-syntheet (voor zover dat verschil in de praktijk al bestaat) in 95% vd gevallen, waar het om gaat is de viscositeit. Nieuwe ultra-moderne hoge-prestatie motoren zullen 'vol-syntheet' vereisen, maar dat is dan in de eerste plaats omwille van de hogere bereikbare viscositeit, niet omdat een 'vol-syntheet' per definitie beter is dan een half-syntheet.
    Laatst bijgewerkt door kristo op wo 30 mei 2012, 18:50, in totaal 1 keer bewerkt.
    Avatar gebruiker
    kristo
    H23 Poster
     
    Berichten: 708
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:44
    Woonplaats: Gent
    my honda: EK3 hatch, EK4 sedan
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor R200TEG » wo 30 mei 2012, 18:35

    kristo schreef:
    krissedc2 schreef:B18 is een redelijk fijn afgewerkte motor volgens spoon waar weinig aan te verbeteren is dus dikke olie is een killer voor deze :o
    ik rijd 10w40 momenteel op aanraden van garage :doh: maar ik had toch liever de op estergebaseerde fuchs 5w40

    Heeft mr. Spoon gezegd dat 10W40 te dik is voor een B18?



    hij heeft het op 10W60 denk ik :)
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor kristo » wo 30 mei 2012, 19:07

    Vteclover schreef:Castrol is bye the way simpele olie en magnatec is overprijsde gewone olie

    Wie weet. Iig draait mijn D beter op 10W40 Magnatec dan op 15W40 Duckhams.

    Waar haal jij je Valvoline (welke soort en viscositeit?) en hoeveel betaal je? Kan ik id toekomst eens Valvoline uitproberen en zien of m'n D dan beter of niet draait dan op de Magnatec :)
    Avatar gebruiker
    kristo
    H23 Poster
     
    Berichten: 708
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:44
    Woonplaats: Gent
    my honda: EK3 hatch, EK4 sedan
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor R200TEG » wo 30 mei 2012, 19:29

    kristo schreef:Mocht iedereen voor zijn daily eens in zijn boekje kijken welke viscositeit Honda aanbeveelt en 'gewoon' deze gebruiken van een A-merk ipv te dure en te dunne olie in hun motor te kappen omdat ze denken dat nieuwer, duurder en dunner beter is of omdat Porsche en de Ms die gebruiken ...

    ik weet niet hoe je op "te dunne" olie komt ? Honda giet er 5W30 / 5W40 / 10W40 op, die van mij rijdt al gans zijn leven op 5W30, dus ga er geen dikkere opgooien als het niet nodig is ;) Ons hoogtoerige blokken vragen ook naar een fijne olie, dus te dun is moeilijk volgens mij.

    kristo schreef:Heeft mr. Spoon gezegd dat 10W40 te dik is voor een B18?

    neen, mr spoon zegt dat je geen te dikke olie op een DC2 mag leggen (lees: SAE50 of SAE60, er zijn uitzonderingen natuurlijk, zoals integradical en Jonas al aangaven)


    Kristo schreef:Ook voor 'oude' motoren als de Bs en Ds? Hoe kom je tot dat besluit? Bronnen?

    de service manual zegt dit, de enige bron die ik geloof :) die mannen hebben veel geld gestoken in het ontwerpen van hun motoren, zou niet weten waarom ik het beter zou weten en er een compleet andere olie op zou gieten :)

    Kristo schreef:Een half-syntheet is niet beter of slechter dan een vol-syntheet (voor zover dat verschil in de praktijk al bestaat) in 95% vd gevallen, waar het om gaat is de viscositeit. Nieuwe ultra-moderne hoge-prestatie motoren zullen 'vol-syntheet' vereisen, maar dat is dan in de eerste plaats omwille van de hogere bereikbare viscositeit, niet omdat een 'vol-syntheet' per definitie beter is dan een half-syntheet.

    ik heb niet gezegd dat een half-syntheet slecht is, aangezien de meesten hier op 5000km van olie wisselen (wat in principe veel te vroeg is), is een half-syntheet zeker goed genoeg( Honda's 10W40 is trouwens een half syntheet). maar een echte volsyntheet is gewoon beter volgens mij (als ik 1/3 meer wil betalen voor mijn olie, doe ik dat gewoon). volsyntheten (echte! groepIV en V dus) zijn sowieso minder vervuilend, dus heb ik er dat prijsverschil wel voor over. Een halfsyntheet gaat wat van zijn kwaliteit verliezen als hij te warm is geweest, een volwaardige syntheet niet.
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor R200TEG » wo 30 mei 2012, 20:14

    bron:
    Afbeelding

    Honda zegt dus : 5W30
    Dunner is bijna niet te koop, dus weet niet hoe je "te dunne" olie kan kopen :D
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor Vteclover » wo 30 mei 2012, 20:19

    kristo tuurlijk 15w40 is geen 10w40 hee :-)
    Heb eens ergens gelezen dan duckhams na een overname van was het bp of shell ineens niet meer dezelfde kwalitei had dan ervoor.

    "Bob is the oil guy" daar vind je soms nog interresante dingen !!
    Vteclover
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1013
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 13:01
    my honda: Civic Ek4
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor kristo » wo 30 mei 2012, 20:44

    @R200TEG>Granted, was ff vergeten dat een DC2 ruimere specs heeft dan andere. In mijn vraagbaak en boekje staat voor de EK Ds en Bs 10W40/15W50.

    ... een echte volsyntheet is gewoon beter volgens mij ... sowieso minder vervuilend ... Een halfsyntheet gaat wat van zijn kwaliteit verliezen als hij te warm is geweest, een volwaardige syntheet niet.

    Ik bedoel ook niet dat je op een bepaalde Honda geen vol-s zou moeten gebruiken als dat past bij de viscositeit. Ik bedoel wel dat dat niet voor élke (oude) Honda geldt. Dat van dat vervuilend, akkoord voor zover dat in de praktijk relevant is. Dat van dat kwaliteitsverschil, àls dat zou gebeuren in bepaalde situaties, vraag ik me af of dat dan ook wel verschil uitmaakt daar en dan.
    Avatar gebruiker
    kristo
    H23 Poster
     
    Berichten: 708
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:44
    Woonplaats: Gent
    my honda: EK3 hatch, EK4 sedan
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor kristo » wo 30 mei 2012, 20:48

    Vteclover schreef:Heb eens ergens gelezen dan duckhams na een overname van was het bp of shell ineens niet meer dezelfde kwalitei had dan ervoor

    Correct, heb ik ook van de poster van het originele artikel hier in TS, vd 'olieman' dus.


    Nu weet ik nog steeds niet wélke Valvoline jij gaat gebruiken, en waar je ze haalt (ik ben ook soms van Aalst) :)
    Avatar gebruiker
    kristo
    H23 Poster
     
    Berichten: 708
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 12:44
    Woonplaats: Gent
    my honda: EK3 hatch, EK4 sedan
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor R200TEG » wo 30 mei 2012, 20:55

    kristo schreef:@R200TEG>Granted, was ff vergeten dat een DC2 ruimere specs heeft dan andere. In mijn vraagbaak en boekje staat voor de EK Ds en Bs 10W40/15W50.

    ... een echte volsyntheet is gewoon beter volgens mij ... sowieso minder vervuilend ... Een halfsyntheet gaat wat van zijn kwaliteit verliezen als hij te warm is geweest, een volwaardige syntheet niet.

    Ik bedoel ook niet dat je op een bepaalde Honda geen vol-s zou moeten gebruiken als dat past bij de viscositeit. Ik bedoel wel dat dat niet voor élke (oude) Honda geldt. Dat van dat vervuilend, akkoord voor zover dat in de praktijk relevant is. Dat van dat kwaliteitsverschil, àls dat zou gebeuren in bepaalde situaties, vraag ik me af of dat dan ook wel verschil uitmaakt daar en dan.


    ik denk ook niet dat het te merken zal zijn, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere :)
    ik heb met mijn 5W30 nog geen enkele keer hoger dan 105°C geraakt, dus voor straatgebruik is alles nogal relatief denk ik :)
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor krissedc2 » wo 30 mei 2012, 21:10

    Aar zeg je hetzelf he integradical....op 10w60 bijna geen verbruik en ok ge gaat op circuit daarvoor is da nog cava ,afhankelijk van welke olie ge pakt want die kan 140 graden zeker aan ze...zonder koeler ma tis beter ver u olie met koeler :D ma dan op 5w40 zuipt hij....diene 10w60 vangt u speling op die ge hebt met 5w40 Wa gaat ge doen als hij begint te zuipe op 10w60?... :cry:

    bmw gebruikt de 10w60 omdat volgens mij de temps van de motoren veel hoger gaat liggen...een V8 /V10 zal warmer worden als een 4 in lijn denk ik :denk:
    krissedc2
    B20 Poster
     
    Berichten: 572
    Geregistreerd: wo 27 jul 2011, 20:07
    Woonplaats: wetteren
    my honda: dc2
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor krissedc2 » wo 30 mei 2012, 21:26

    houdt er ook rekening mee dat er 14 jaar geleden andere olien als nu op de markt zijn....ik ben er zeker van dat de kwaliteit verbetert is...en iedereen moet dit ook beslissen afhankelijk van zijn motor, en ni iets doen omdat de rest dat doet, R200TEG gebruikt 5W30 , ik kan dat niet want dan moet ik elke keer 2 bussen kopen om een jaar rond te komen.... :D met 5W40 niet. Daar leidt ik uit af dat zijn motor nog in betere staat is als de mijne....dat is gewoon zo ;) het is gewoonweg jammer dat mensen die mss heel goed zaten met (in die tijd dan) 10W40bv. overgeschakeld zijn op 10W60 omdat deze DE circuitolie was en we hebben een racemotor dus ik moet die olie hebbe :nee: terwijl ze ni eens op circuit zate....

    De bewijzen zijn er, onnodig 10W60 gebruiken , laat ons zeggen "circuitolie" doet uw motor sneller slijten.....iedereen die 20 minuten op het net zoekt vind deze info :goed:
    krissedc2
    B20 Poster
     
    Berichten: 572
    Geregistreerd: wo 27 jul 2011, 20:07
    Woonplaats: wetteren
    my honda: dc2
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor White-ITR » wo 30 mei 2012, 22:12

    ik rij al bijna 8 jaar met 10w40 halfsyntheet en heeft nooit ne druppel gepakt :D sinds vorig jaar een klepdichting kapot en nu durft hij een beetje te nemen (1 op 5000)
    ik dacht hier gelezen te hebbe dat iemand zei dat ge opt straat niet boven de 100 grade ofzo geraakte :denk: :oops:
    Avatar gebruiker
    White-ITR
    D17 Poster
     
    Berichten: 298
    Geregistreerd: di 23 maart 2010, 20:50
    Woonplaats: kasterlee
    my honda: integra R / accord
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor krissedc2 » do 31 mei 2012, 16:07

    White-ITR schreef:ik rij al bijna 8 jaar met 10w40 halfsyntheet en heeft nooit ne druppel gepakt :D sinds vorig jaar een klepdichting kapot en nu durft hij een beetje te nemen (1 op 5000)
    ik dacht hier gelezen te hebbe dat iemand zei dat ge opt straat niet boven de 100 grade ofzo geraakte :denk: :oops:


    Integradical rijd op circuit he...dan ga ge wel boven de 100 graden ze...op straat lang door trekken en veel na elkaar kunde de 110 mss wel is aantikken.mja wie rijdt er nu zo...en 1 op 5000 is niks aja ;)
    krissedc2
    B20 Poster
     
    Berichten: 572
    Geregistreerd: wo 27 jul 2011, 20:07
    Woonplaats: wetteren
    my honda: dc2
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor Vteclover » do 31 mei 2012, 16:31

    kristo : in ternat bij api autoparst aan den afrit hebben ze ook valvoline.
    Ik ga valvoline synpower proberen in 5w40 omdat er waarschijnlijk 10w40 half inzit nu v d vorigge eigenaar.
    Op de site geven ze 5w30 1é keus bij mij maar die stap zou misschien te groot zijn.

    Ik heb nu na 1500 km dat ik gereden heb met mn civic(heb hem nog niet zolang gekocht) misschien 1 mm op de peilstok dat gedaald is.Dus blok is nog dik in orde.
    Stond wel een 4 a 5mm boven max :no: maar dat zal nog wel geen kwaad kunnen dat beetje.

    Als ik met synpower teveel olieverbruik zou hebben ga ik durablend 10w40 nemen of je hebt daar zelfs 5w40 in.
    Prijzen weet ik ni meer maar in ieder geval stuk minder dan castrol.
    Vteclover
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1013
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 13:01
    my honda: Civic Ek4
    Advertenties:

    VorigeVolgende

    Keer terug naar Algemeen

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten