Olie vragen ?! De antwoorden!

Post hier uw algemene performance vragen.

Olie vragen ?! De antwoorden!

Berichtdoor HondaNickx » za 27 maart 2010, 14:08

Gaskleppie schreef:Ik krijg wel vaker de vraag welke olie nou het beste is voor hoogtoerige (turbo&NA) motoren als de onze, en wanneer men nu een extra koeler nodig hebt.

Vandaar deze post.....


Aangezien we op het Type-R forum al een aardige discussie achter de rug hebben wil ik onze bevindingen hier ook kwijt.

Dit is een antwoord mailtje over de olie in een ITR van een olie technicus die een boekje open doet over de typen olieen die er zijn en in welke situaties je het beste welke olie kan gebruiken:


-------------------------------------------------------------

Goedemorgen,

Het voorschrift van de Integra Type R is behoorlijk ruim, dat wil zeggen dat je een 15w/40, een 10w/40, en 5w/40 en een 5w/50 mag gebruiken.

Hoge toeren zijn makkelijker te smeren dan lage toeren, een Turbo diesel motor is moeilijker van de juiste smeerfilm te voorzien bij lage toeren dan de Honda motor bij 9000 toeren. Ook de olietemperatuur is geen probleem. Alle oliën worden tegenwoordig bij 150˚C getest op de afschuifdrukken die deze olie bij deze temperatuur en hoge toerentallen nog op kan nemen. Een olie functioneert dus prima bij 135˚C. Wel is het zo dat de veroudering van de olie wat sneller gaat als er regelmatig hoge temperaturen worden bereikt. Wisselen om de 5000 km is wellicht wat snel, maar 10.000 zou weer te lang kunnen zijn, dus blijf maar rond de 5000 km zitten.

Dan het verhaal van de di-esters. Nagenoeg alle 5w/40 oliën maken gebruik van di-ester technologie. De 5w/50 oliën hebben zelfs nog iets meer di-esters. Dit is een goede maar algemeen gebruikte technologie. Motul benadrukt dus gewoon iets dat alle maatschappijen al een paar jaar gebruiken en dus eigenlijk niets bijzonders is. Marketing-technisch natuurlijk een prima zet, maar product technisch is het helemaal niet zo speciaal als Motul wil doen geloven. Zeker onze oliën evolueren ook, alleen wordt daar minder ruchtbaarheid aan gegeven, zo zal de 5w/50 van vorig jaar zeker op een paar punten afwijken van de 5w/50 van dit jaar, alle producten zijn continu onderhevig aan verbeteringen, omdat ook autofabrikanten steeds hogere eisen aan de producten gaan stellen. De naam blijft wel hetzelfde, maar de formulatie wijzigt continu om de beste resultaten te kunnen waarborgen.

De Kendall Elite 5w/50 is een PAO syntheet, dus een ECHTE syntheet. Ook in dit product wordt gebruik gemaakt van de di-ester technologie. Het is dus een Groep 4 en groep 5 olie.

Groep 1 = minerale olie, redelijke kwaliteit, relatief veel vervuiling, Viscositeits index <100

Groep 2 = minerale olie, goede kwaliteit, veel minder vervuiling, viscositeitsindex 100-120

Groep 3 = Hydrocracked, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, viscositeitsindex 140+

Groep 4 = Poly Alpha Olefinen, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, geen zijtakken op de molecuulketens, Viscositeitsindex 160+

Groep 5 = esters en di-ester

Dat de PAO producten (groep IV) officieel door een aantal niet als synthetisch worden gekenmerkt, is nieuw voor mij, het verbaast mij echter niet. Ook voor de PAO heb je koolwaterstoffen als basis nodig. Als dat het criterium is voor de definitie synthetisch, dan heb ik daar geen problemen mee.

Zelf ben ik van mening dat deze discussie eigenlijk niet zo interessant is, er is ooit een idioot geweest die heeft geroepen dat synthetisch beter is en daar hebben wij nu nog allemaal last van. Wat echter precies een syntheet is, daar heeft niemand enig idee van. Een syntheet (lees PAO) heeft zo zijn voordelen, maar dat geldt zeker ook voor de minerale en hydrockracked producten (resp groep II en III)

Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je weet wat de basis van het product is dat je gebruikt. In de loop der jaren zijn er tal van olie-merken geweest die misbruik hebben gemaakt van deze abstracte materie, zodat groep III producten als volsynthetisch zijn verkocht, met bijbehorende prijs. Of nu een PAO (groep IV) wel of niet volledig synthetisch is, lijkt mij daarom niet zo interessant. Wat van belang is dat je over dezelfde basisproducten praat als je verschillende merken met elkaar gaat vergelijken.
Er zijn merken die een groep III als volsyntheet verkopen en daar een hoge prijs voor vragen, zij maken geen gebruik meer van PAO's alleen maar Groep III. Toch hebben zij volsynthetische producten volgens de etiketten. Dit zijn echt wel goede producten, maar idd geen volsyntheten volgens het eerder genoemde criterium. Op deze manier creer je dan een ondoorzichtigheid voor de consument, doordat een syntheet van het ene merk 8 euro kost, terwijl de syntheet van het andere merk 20 euro kost.

In 2001 heb ik een zeer uitgebreid olie-onderzoek gedaan bij de subaruclub nederland. Daar wil ik wel even een paar resultaten van toelichten. Ik heb toen de stelling genomen dat een minerale 10w40 betere prestaties en bescherming zou leveren dan de volsynthetische 0w40 producten (ongeacht merk!!) Uit onderzoek bij circa 60 impreza 555's is toen naar voren gekomen dat de minerale 10w40 gemiddeld 5x minder slijtage vertoonden in vergelijking met de volsynthetische 0w40. De 5w50 scoorden weer beter dan de 10w40 producten, de 5w50 waren dan ook het beste product voor de 555's, gevolgd door de 10w40.
Ook zaten er een aantal 10w40 producten van Motul bij op ester-basis, met nagenoeg dezelfde prestaties als de normale 10w40 producten. Niets bijzonders dus. Evenals Canonball toevoegingen die werden gevonden, geen betere prestaties tov de gewone 10w40.

Wat je nu steeds meer ziet is dat het voor en nadelen van de verschillende basisolien steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Waar je voorheen nog PAO's voor moest bijmengen op een product temperatuur-stabiel te maken, redt je dit nu eenvoudig met groep III basisolien. Geen dure PAO's meer, minder verschillende basisolien op voorraad en het resultaat is zeker niet slechter, dat wijzen de resultaten nu wel uit.

Korte zijsprong naar luchtfilters, met name de open air-filters en 57i-kits hadden schrikbarend veel silica vervuiling, uit gesprekken maakte ik op dat de beloofde vermogenswinst bovendien ook niet was waargenomen.

Samengevat: Wat is nu precies een syntheet? Groep IV of pas vanaf groep V, lijkt mij niet interessant, je zoekt een bepaalde performance. Het is veel belangrijker dat je weet wat basisolie van het product is. Als op het flesje staat groep III, of hydrocracked, maar ook volsynthetisch, dan is dat allemaal wel leuk, maar dan weet je dat je dit product niet moet verglijken met een PAO product, waar ook volsynthetisch op staat. Pak dan een ander groep III product. Het prijsverschil zegt al een hoop over de gebruikte basisolie.
Ook groepV producten, volgens sommige de enige echte syntheten, onderscheiden zich niet qua performance van de PAO's (en als zij zich wel onderscheiden, dan eerder in negatieve zin dan in positieve zin.)

Voordeel Groep V: erg plakkerig en zeer sterke hydrodynamische smeerfilm. nadeel bij te lage toerentallen kan de smeerfilm snel uiteenvallen, zodat je dan versnelde slijtage krijgt. Niet bestand tegen al te hoge temperaturen, er ontstaat dan koolvorming.
Voordeel groep IV: zeer goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen. Nadeel: geen affiniteit met metaal, de olie plakt veel minder aan het metaal, zodat de motor bv droger is bij iedere koude start.
Voordeel groep III: zeer goede smering, redelijk goede Viscositeitsindex. Nadeel minder goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen in vergelijking met de groep IV producten. Iets meer verdampingsverlies (lees olieverbruik) ivm de groep IV producten.
Voordeel Groep II, zeer goede smering, redelijke Viscositeitsindex en prijsvriendelijk. Nadeel nog meer verdampingsverlies en maximaal haalbare temperaturen liggen behoorlijk lager ivm groep III producten.
Groep 1 is gewoon niets bijzonders.

Als je een goed advies wil hebben, dan ben ik bang dat je toch een wat persoonlijkere benadering zoekt, omdat alle flesjes zeggen dat het synthetisch is en dat het bovendien het beste is voor jouw auto........snappen jullie het nog????

Motul heeft een goede naam, maar tijdens een aantal olie-onderzoeken, vergelijkingen en het onderzoek bij de Subaruclub, waren de Motul producten niets beter of slechter dan het gemiddelde.

Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact op.

Met vriendelijke groet,

J.W.A. Engel

Aanvulling;

*Mobil1 0W40 = PAO

*5W50 Mobil porsche spec = PAO

*Castrol RS 10W60 = Hydrocracked

*Castrol Magnatec 5W40 = Hydrocracked

*Silkolene 5W40 = Waarschijnlijk Hydrocracked

*Motul 300V Competition 15W50 = waarschijnlijk hydrocracked

*Motul 300V Power 5W40 = waarschijnlijk hydrocracked/Pao



Een dikkere olie gebruiken omdat je in de winter de auto minder gebruikt is niet nodig, zelfs een beetje onzinnig. Een 15w/50 is nl dikker bij 100 graden dan een 5w/50, ondanks dat de getallen iets anders doen vermoeden. Dat betekend dat je over de gehele temperatuur-gebruikscurve met een dikkere olie aan het rijden bent, hierdoor kan je overdruk ventiel open gaan staan en een deel van de druk proberen af te vlakken. Het volume dat dan nog door de motor gepompt wordt neemt af en deze kleinere hoeveelheid olie moet evenveel warmte opnemen, dus zal de olietemperatuur alleen maar stijgen.

Blijf gewoon bij een 5w/40 of 5w/50.



Groep 4 plakt wat minder, vooral nadelig als het een seizoensgevoelig voertuig betreft. De eerste koude start na bv 2 maande stilstand, of 4 maanden stilstand is dan een start waarbij de motor echt droog is, terwijl een Hydrocrack, of een gewone mineraal nog een behoorlijke smeerfilm achterlaat. Juist de Groep 4 heeft de beste resultaten bij hoge temperaturen, hoge toerentallen en hoge afschuifdrukken, voor extra “vettigheid” wordt er wel wat esters in verwerkt, maar ook weer niet te veel. Daarom is het gewoon moeilijk te zeggen dat deze olie bestaat uit die bestanddelen en die olie heeft weer die en die bestanddelen.

130 of 135 graden is echt niet zo hoog, de koolvorming zal pas optreden boven de 180/190 graden en dan nog alleen onder de ideale omstandigheden daarvoor. In de praktijk weten de oliefabrikanten dit proces goed in toom te houden. Met name 2-takt Olien hebben hier iets meer last van, maar daar staan de Olien dan ook direct in contact met de verbranding van 1000 graden.


---------------------------------------------------------------------


Als ik dit bovenstaande verhaal even vertaal naar mijn omstandigheden en olie waar ik nu mee rijd om ik tot het volgende:


Ik rij met Mobil 1 5W50
Ik heb dus een PAO olie, oftewel groep 4
en die eigenschappen zijn:
Voordeel groep IV: zeer goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen. Nadeel: geen affiniteit met metaal, de olie plakt veel minder aan het metaal, zodat de motor bv droger is bij iedere koude start.


Voor mij perfect! Ik rij er toch geen korte stukken mee, en de rest is perfect voor mijn rijstijl!


Met de bovenstaande wetenschap kunnen we ook aardig bepalen wanneer men een extra oliekoeler nodig heeft.
De hedendaagse olieen kakken pas in elkaar bij extreme temperaturen en mag hij dus heter worden dan wat men in het verleden als grens aan nam.
140 graden is pinuts voor een moderne olie wat gelijk aangeeft dat bijna niemand hier op het forum een koeler nodig heeft!!

Uit het bovenstaande kan men dus ook leren dat je beter niet met een race olie kan gaan rijden als je elke dag de auto gebruikt om met een trutte tempo naar je werk te rijden!



Mijn conclusie:

1) Bij de gene met een standaard motor die alleen maar een beetje op de snelweg trapt is het beste af met een standaard olie (10W40) van een A merk en heeft echt niks anders nodig!

2) De gene die aan sprinten/circuit rijden mee doen, hogere toeren draaien en/of een turbo hebben kunnen het beste de 5W50 van Mobil 1 nemen ZONDER OLIEKOELER.

3) Alleen de circuit knallers die eigenlijk niks anders doen met hun auto dan circuit rijden hebben iets aan de echte race olieen als de Redline, Motul 300W, Castrol 10W60 MET eventueel een extra koeler.



Voor de gene die de eigenschappen van de door mij aangerade Mobil 1 5W50 willen nalezen: http://www.ibg.ge/lubricant.asp?lubID=5

Zoals je kan zien is de maximale temperatuur waarbij de olie uiteen valt zelfs 236graden! Maar laat je niet verleiden dat dit de temperatuur is die in het carter gemeten mag worden. In de lagerschalen kan door de druk krachten de temperatuur erg oplopen. En omdat er altijd een deel olie redelijk koud terug in je carter loopt, en een deel extreem heet meet je altijd de gemiddelde temperatuur.
In de praktijk mag de olie van hoogwaardige qualiteit ala de Mobil 5W50 140graden worden (284Fahrenheid) at dus aangeeft dat je idd bijna nooit een extra koeler nodig hebt.
HondaNickx
H23 Poster
 
Berichten: 783
Geregistreerd: do 25 maart 2010, 01:58
my honda: Civic EJ9
Advertenties:



  • Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor R200TEG » di 28 feb 2012, 17:43

    nog eentje hierbij zetten, dit is voor al de 10W60 rijders:
    https://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-articles/10w-60-oil.pdf

    conclusie: gebruik geen 10W60, het heeft echt geen meerwaarde, integendeel, het verneukt uwe motor...
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor krissedc2 » di 28 feb 2012, 18:36

    goede info dit :goed:

    wat ik hieruit afleid is dat op een te dikke olie rijden een deftige motor alleen maar schade toebrengt door het gebrek aan smering....en dat je oliedruk redelijk hoog gaat staan bij het koudstarten en wss ook wel hoger bij warm, is da dan nie gevaarlijk om dichtingen kapot te rijden waardoor je olie gaat gaan verbruiken?

    B18 is een redelijk fijn afgewerkte motor volgens spoon waar weinig aan te verbeteren is dus dikke olie is een killer voor deze :o
    ik rijd 10w40 momenteel op aanraden van garage :doh: maar ik had toch liever de op estergebaseerde fuchs 5w40 duurder maar nog niks slecht van gehoord :D
    krissedc2
    B20 Poster
     
    Berichten: 572
    Geregistreerd: wo 27 jul 2011, 20:07
    Woonplaats: wetteren
    my honda: dc2
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor R200TEG » di 28 feb 2012, 18:50

    krissedc2 schreef:goede info dit :goed:

    wat ik hieruit afleid is dat op een te dikke olie rijden een deftige motor alleen maar schade toebrengt door het gebrek aan smering....en dat je oliedruk redelijk hoog gaat staan bij het koudstarten en wss ook wel hoger bij warm, is da dan nie gevaarlijk om dichtingen kapot te rijden waardoor je olie gaat gaan verbruiken?

    B18 is een redelijk fijn afgewerkte motor volgens spoon waar weinig aan te verbeteren is dus dikke olie is een killer voor deze :o
    ik rijd 10w40 momenteel op aanraden van garage :doh: maar ik had toch liever de op estergebaseerde fuchs 5w40 duurder maar nog niks slecht van gehoord :D


    Niet alleen een gebrek aan smering, door de dikheid van een 10W60 (bij 100°C) hebben de pistons last van hoge wrijving (door de dikke olie), dus hoe meer wrijving -> hoe meer kracht verloren gaat -> hoe minder pk's op de wielen. zoals in dat document staat, bij 100°C is een 10W60 dubbel zo dik als een 10W30!
    voor iemand die zijn wagen enkel op circuit gebruikt (en daarbij gedurende lange tijd olietemperaturen van 140-150°C bereikt), is een 10W60 dan wel goed, al is het niet gezond om je olie zo warm te houden voor lange tijd voor de rest van de onderdelen. Je steekt dan beter een oliekoeler (alleen is een 10W60 dan weer te dik :D ).
    ik denk dat de meesten hier vooral straatgebruikers zijn met occasioneel circuitgebruik,5W30 en 5W40 is ideaal dan (perfecte viscositeit op 100°C voor de meeste Hondamotors).
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor krissedc2 » wo 30 mei 2012, 10:54

    waar zitten de 10W60 rijders? :D
    olie aant verversen?

    zuigerveren aant vervangen?

    blok aant reviseren?

    oliekoeler aant weghalen?

    op circuit?

    en het ergste vanal is da garagiste ze dan nog 10W60 meegeven he maat...ik snap da ni....mja een goeie olie meegeven is onrechtstreeks tege hun winkel he... :no:
    krissedc2
    B20 Poster
     
    Berichten: 572
    Geregistreerd: wo 27 jul 2011, 20:07
    Woonplaats: wetteren
    my honda: dc2
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor pistonhead » wo 30 mei 2012, 11:27

    Ik gebruik nu Valvoline 10W-40 voor mijne K20Z4.
    En hier kunde zien wat Valvoline aanbeveelt voor Type R 2007-

    http://www.olyslager-lubricants.nl/valv ... 491493c496
    Avatar gebruiker
    pistonhead
    H22 Poster
     
    Berichten: 676
    Geregistreerd: di 07 jun 2011, 23:50
    my honda: FK8
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor jonas (R-garage) » wo 30 mei 2012, 11:29

    der zijn der hier nog altijd die niet weten waarvoor 5w,10w,15w staat ..laat staan 30,40,50,60 wil zeggen achter de W !!!
    dikte olie /warmtegraad hoe hoger het getal hoe hoger de olietemperatuur aankan gaan zonder te verbranden !
    dus bv: 15w50 is voormij de beste olie bij koudstart en langdurig in toeren jagen !
    R-garage Honda Technology.
    http://www.r-garage.webs.com/

    Hoe goedkoper de shit ! hoe meer prullen ,massaproductie is hier een voorbeeld van.
    Avatar gebruiker
    jonas (R-garage)
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1626
    Geregistreerd: wo 24 maart 2010, 16:32
    Woonplaats: kempen,tielen
    my honda: civic,crx
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor R200TEG » wo 30 mei 2012, 11:48

    jonas (R-garage) schreef:der zijn der hier nog altijd die niet weten waarvoor 5w,10w,15w staat ..laat staan 30,40,50,60 wil zeggen achter de W !!!
    dikte olie /warmtegraad hoe hoger het getal hoe hoger de olietemperatuur aankan gaan zonder te verbranden !
    dus bv: 15w50 is voormij de beste olie bij koudstart en langdurig in toeren jagen !


    dat is iets dat geldt voor minerale olie... echte volsyntheten (groep 5 ) kunnen (voor minder lange tijd weliswaar) gemakkelijk 120-130° aan, of je nu een 30 of 40 hebt (50 en 60 is vanzelfsprekend), zoals de meesten hier hun olie vervangen op 5000km , zal die olie niet kapot zijn, ook al heeft ze eens 120graden gehaald ;)
    het getal voor de W staat voor de viscositeit van de olie bij koudstart (de W staat voor winter, koudstart dus)
    het getal dat na de W staat is de viscositeit van die olie bij 100°C.
    de 15W50 waar jij het hebt is inderdaad goeie olie voor langdurig circuitgebruik (lees: constant extreem warme olie)
    iemand die zelden op circuit gaat heeft genoeg aan een 30-40.
    50 is ideaal voor enkel circuit, 60 is overkill.
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor dom » wo 30 mei 2012, 11:55

    Net wat ik dacht, 10W40 is de juiste voor mij.
    "Standaard" motor, normaal gebruik, af en toe doortrekken
    Avatar gebruiker
    dom
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2561
    Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 19:16
    Woonplaats: Deurne
    my honda: Del Sol Motegi
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor R200TEG » wo 30 mei 2012, 11:57

    :goed:

    wel op letten dat het een volsyntheet is, want de meeste 10W40's zijn half syntheten volgens mij.
    akhoewel een halfsyntheet ook niet slecht is, zeker als je hem regelmatig ververst :)
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor krissedc2 » wo 30 mei 2012, 12:12

    :iagree: :iagree: :iagree: :iagree: met alle bovenstaande reacties :D
    maar kan er aub iemand uitleggen waarom ze dan 10w60 gebruike...., da wil ik echt wel is weten....en ni van " omda die da ook doet he" :? en zeker ni omdat em dan geen olie gebruikt! of ge moest 15W50 ook al geprobeerd hebbe....ma da denk ik ni!

    en degene die zegge da de olie ni op temp komt kunne ni VTECe, as ge da wel doet dan, dan rijde uwen blok naar de klote....tis ni de persoon die zomaar effe een bus olie gaat halen, in den auto5 eendert dewelke, tis den blok die beslist welken olie ge moet pakken anders kunde evengoe elke week stoppen aan de frituur en daar e kanneke vulle.... :shock:
    die ziet ook relatief geel (als het een goeie frituur is toch) :D


    BTW motul V300 is lichtgroen van kleur :mrgreen:
    krissedc2
    B20 Poster
     
    Berichten: 572
    Geregistreerd: wo 27 jul 2011, 20:07
    Woonplaats: wetteren
    my honda: dc2
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor Vteclover » wo 30 mei 2012, 17:32

    De meeste gebruiken 10w60 omdat ze denken met een bmw m3 te rijden :-) en omdat ze dan geen olieverbuik hebben.
    Geef mij dan toch maar een"beetje" olieverbuik :goed:

    Castrol is bye the way simpele olie en magnatec is overprijsde gewone olie


    I
    Vteclover
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1013
    Geregistreerd: do 25 maart 2010, 13:01
    my honda: Civic Ek4
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor R200TEG » wo 30 mei 2012, 17:49

    Vteclover schreef:De meeste gebruiken 10w60 omdat ze denken met een bmw m3 te rijden :-) en omdat ze dan geen olieverbuik hebben.
    Geef mij dan toch maar een"beetje" olieverbuik :goed:

    Castrol is bye the way simpele olie en magnatec is overprijsde gewone olie


    I


    Dit.
    Afbeelding
    Feel. Reveal. Waza. Energy. Satisfaction.
    感じろ。示せ。ワザ、力、喜び。
    ホンダインテグラタイプR
    Avatar gebruiker
    R200TEG
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 1213
    Geregistreerd: zo 28 maart 2010, 10:18
    Woonplaats: Wetteren
    my honda: Integra DC2///E92
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor krissedc2 » wo 30 mei 2012, 17:55

    zouden er al mensen om andere olie gereden zijn? :lol2: of :google:
    krissedc2
    B20 Poster
     
    Berichten: 572
    Geregistreerd: wo 27 jul 2011, 20:07
    Woonplaats: wetteren
    my honda: dc2
    Advertenties:

    Re: Olie vragen ?! De antwoorden!

    Berichtdoor integradical » wo 30 mei 2012, 18:05

    ik moet wel 10w60 gebruiken,en oliekoeler steken,op de baan of op circuit(zonder oliekoeler) dikwijls 140-150 aangetikt en echt snel gekoeld kreeg ik dat niet ,tijdje op 5w30 gereden gehad(begin toen de blok stak) en dat zoop die letterlijk,1l op 500 km,nu is het gedaald naar halve op 5000 (als hem tegoei is afgesteld dan)

    ook eventjes vermelden tot mijn blok uit een japanse circuitbak komt :)
    EGferiosquad
    four door for more whores
    sedan=business in the front,party in the back
    bompabak ftw
    Avatar gebruiker
    integradical
    HCB Veteraan
     
    Berichten: 2722
    Geregistreerd: vr 26 maart 2010, 18:34
    my honda: civic eg9
    Advertenties:

    Volgende

    Keer terug naar Algemeen

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten